Ôá ïëïÞìåñá äçìïôéêÜ ó÷ïëåßá ìå ÅÁÅÐ, ï íÝïò ñüëïò ôùí åêð/êþí êáé ïé äõóêïëßåò åöáñìïãÞò ôïõ ðñïãñÜììáôïò

ΓιÜννης Ν. ΚουμÝντος, Σχολικüς Σýμβουλο

Ôñßôç 17 Äåêåìâñßïõ 2013

Περßληψη εργασßας

http://evaggeliki.files.wordpress.com/2010/04/dsc_4668111.jpgΤο «νÝο σχολεßο» üσον αφορÜ στην ΠρωτοβÜθμια Εκπαßδευση υλοποιεßται απü το σχολικü Ýτος 2010-2011 σε Ýνα μεγÜλο αριθμü σχολικþν μονÜδων με την εφαρμογÞ του  προγρÜμματος  των ολοÞμερων δημοτικþν σχολεßων με Ενιαßο ΑναμορφωμÝνο Εκπαιδευτικü Πρüγραμμα (ΕΑΕΠ), το οποßο προÞλθε απü τα θετικÜ στοιχεßα του προγρÜμματος που εφαρμüσθηκε  στα 28 ΟλοÞμερα ΠιλοτικÜ ΔημοτικÜ Σχολεßα.

Οι καινοτομßες του προγρÜμματος αφοροýν το ωρÜριο, τα νÝα γνωστικÜ αντικεßμενα, τη διαθεματικÞ, βιωματικÞ ,συνεργατικÞ μεθοδολογßα μÜθησης ,το νÝο παιδαγωγικü κλßμα.

Το ωρÜριο του υποχρεωτικοý προγρÜμματος εßναι για üλους τους μαθητÝς απü τις 08:00 Ýως τις 14:00.

Το Ενιαßο ΑναμορφωμÝνο Εκπαιδευτικü Πρüγραμμα τυπικÜ και ουσιαστικÜ, στοχεýει στη βελτßωση της παρεχüμενης ποιüτητας σπουδþν και στην προþθηση ενüς ανθρωποκεντρικοý μοντÝλου εκπαßδευσης.

Οι καινοτομßες τις οποßες εισÜγει το νÝο πρüγραμμα ολοÞμερου ΕΑΕΠ,κατÜ την  εφαρμογÞ τους προσκροýουν σε  σειρÜ προβλημÜτων και εμποδßων  με κυριüτερα εκεßνα που αφοροýν την εφαρμογÞ του προγρÜμματος σε σχÝση με προûπÜρχουσες στÜσεις, αντιλÞψεις και πρακτικÝς των εκπαιδευτικþν καθþς και με τις ελλεßψεις σε θÝματα υλικοτεχνικþν υποδομþν.

Η υποχρεωτικÞ παραμονÞ  üλων των μαθητþν  μÝχρι τις 14.οο επηρεÜζει την παρÜμετρο χρüνος, αφοý επιμηκýνεται   το πρüγραμμα  με τις επιπρüσθετες δραστηριüτητες και τα νÝα  διδακτικÜ αντικεßμενα.

 Η παρÜμετρος χþρος και αυτÞ διαφοροποιεßται, αφοý τα νÝα διδακτικÜ αντικεßμενα  θÝτουν  ζητÞματα υποδομÞς ,üπως αßθουσες πληροφορικÞς Þ εικαστικþν Þ θεατρικÞς αγωγÞς.

Ο ρüλος του σχολεßου απü καθαρÜ ακαδημαúκüς αλλÜζει, αναθεωρεßται, αποκτÜ   ρüλο δημιουργικü. 

Εßναι προφανÝς üτι οι νÝοι ρüλοι των εκπαιδευτικþν, στο νÝο καινοτüμο σχολεßο, στις νÝες διδακτικÝς μεθüδους διεγεßρουν σοβαροýς προβληματισμοýς και διαμορφþνουν Ýνα καινοýργιο πλαßσιο λειτουργßας.  Η εισαγωγÞ των νÝων διδακτικþν αντικειμÝνων και η αλλαγÞ της μεθοδολογßας διδασκαλßας δημιουργοýν νÝες προκλÞσεις αλλÜ και νÝες απαιτÞσεις. Η νÝα διδακτικÞ μεθοδολογßα και τα καινοτüμα προγρÜμματα  για να υλοποιηθοýν  προûποθÝτουν   Ýνα δÜσκαλο κατηρτισμÝνο  και υποστηριζüμενο.

Απü τη ποιοτικÞ Ýρευνα που πραγματοποιÞσαμε σε σχολικÝς μονÜδες που εφαρμüζουν το πρüγραμμα ΕΑΕΠ διεξÞχθησαν τα ακüλουθα συμπερÜσματα:

Ως προς τα εμπüδια/προβλÞματα που αντιμετωπßζουν οι εκπαιδευτικοß, κατÜ την εφαρμογÞ του ολοÞμερου προγρÜμματος ΕΑΕΠ στα δημοτικÜ σχολεßα, διαφαßνεται  üτι η Ýλλειψη κτιριακþν υποδομþν και υλικοτεχνικοý εξοπλισμοý  να αποτελεß διαπßστωση μεγÜλου ποσοστοý των εκπαιδευτικþν.

ΥψηλÜ ποσοστÜ αναφορÜς ως εμπüδιο Ýχει και η ποσüτητας της ýλης. Οι εκπαιδευτικοß εκτιμοýν πως οι νÝα παιδαγωγικÝς, οι νÝες διδακτικÝς της βιωματικÞς μÜθησης ,της ανακαλυπτικÞς και συνεργατικÞς μεθοδολογßας απαιτοýν περισσüτερο  διαθÝσιμο χρüνο ,τον οποßο δεν μποροýν να εξοικονομÞσουν εξ αιτßας της μεγÜλης ποσüτητας της ýλης. Η εμβÜθυνση, η συνεργατικüτητα, οι διερευνητικÝς εργασßες δßνουν  τη δυνατüτητα ,την ευκαιρßα στους μαθητÝς να αναπτýξουν την κριτικÞ σκÝψη και να δεχθοýν κριτικÞ απü τους συμμαθητÝς τους. Η διαδικασßα αυτÞ απαιτεß διδακτικü χρüνο.

Ως προς τα πεδßα και τις ανÜγκες επιμüρφωσης, σε σχÝση με το πρüγραμμα του ολοÞμερου δημοτικοý σχολεßου με ΕΑΕΠ, διαπιστþσαμε υψηλÜ ποσοστÜ συμφωνßας ως προς τα ΠαιδαγωγικÜ ΖητÞματα και τα θÝματα Διαχεßρισης ΠροβλημÜτων τÜξης, κρßσεων, σχÝσεων.

  Η εξßσου υψηλÞ συχνüτητα αναφορÜ στην επιμορφωτικÞ ανÜγκη για την γνþση της ΠληροφορικÞς, εßτε για ιδßα χρÞση ως πηγÞ πληροφοριþν Þ επικοινωνßας απü τους εκπαιδευτικοýς, εßτε ως εκπαιδευτικü εργαλεßο διδασκαλßας ( Διαδραστικüς Πßνακας, Pοwer Point, Η/Υ ) Þ συλλογÞς πληροφοριþν, επιβεβαιþνει την εßσοδο του ελληνικοý εκπαιδευτικοý συστÞματος στη νÝα εποχÞ.

ΣυμπερασματικÜ σε üτι αφορÜ τα εμπüδια που αντιμετωπßζουν οι εκπαιδευτικοß απü την εφαρμογÞ του προγρÜμματος ΕΑΕΠ, αυτÜ επικεντρþνονται :

  • στην απουσßα υλικοτεχνικÞς υποδομÞς,
  • στη μεγÜλη ποσüτητα της ýλης που λειτουργεß ανασχετικÜ ως προς την εφαρμογÞ της διαδεματικüτητας, της συνεργατικüτητας, της βιωματικÞς μÜθησης,
  • και στην Ýλλειψη  επιμüρφωσης στη παιδαγωγικÞ  διαχεßριση  προβλημÜτων σχολικÞς τÜξης, παιδιþν, σχÝσεων και κρßσεων.

Η επιμüρφωση στα προαναφερüμενα αντικεßμενα καθþς και αυτÞς των  νÝων τεχνολογιþν και πληροφορικÞς, διαμορφþνουν το πεδßο των  αναγκþν.

Σε üτι αφορÜ τη μÝθοδο εφαρμογÞς  η βιωματικÞ, ενδοσχολικÞ, περιοδικÞ, αποκεντρωμÝνη επιμüρφωση, η οποßα δýναται να πραγματοποιεßται καθ’ üλη τη διÜρκεια του διδακτικοý Ýτους, αποτελεß τη πλειοψηφοýσα  πρüταση, ως το πλαßσιο ανÜπτυξης των επιμορφωτικþν δρÜσεων.

 

ΔιαβÜστε ολüκληρη την εργασßα πατþντας ΕΔΩ