Óôïí êáéñü ôùí ÔóéããÜíùí (êáé ôçò Ìáñßáò)

του Γιþργου ΣτÜμκου απü το tvxs.gr

Τρßτη 22 Οκτωβρßου 2013

http://tvxs.gr/sites/default/files/imagecache/node_image/article/2013/43/141658g-06_15_yp4z4090..jpgΒρισκüμενοι στο περιθþριο της ελληνικÞς κοινωνßας οι περßπου 300.000 ΡομÜ, που εßναι ¸λληνες πολßτες, ζουν σε κατÜσταση μüνιμης κρßσης προτοý η οικονομικÞ κρßση κτυπÞσει τη χþρα μας. ΠαραβλÝποντας το γεγονüς πως δεν εßναι επßσημα αναγνωρισμÝνοι απü το ελληνικü κρÜτος ως ξεχωριστÞ μειονüτητα, üπως συμβαßνει σε üλες τις βαλκανικÝς και ευρωπαúκÝς χþρες, εßναι μονßμως θýματα διακρßσεων και ρατσισμοý, και στεροýνται βασικþν δικαιωμÜτων, üπως εßναι το δικαßωμα της απρüσκοπτης πρüσβασης στη δημüσια εκπαßδευση. Σε üποιες περιοχÝς τα παιδιÜ των ΡομÜ επιχεßρησαν να πÜνε σε σχολεßα μαζß με τα υπüλοιπα ελληνüπουλα, υπÞρχαν συνÞθως Ýντονες αντιδρÜσεις απü τις τοπικÝς κοινωνßες, üπως π.χ. στην Περαßα της Θεσσαλονßκης, με αποτÝλεσμα πολλÜ απü αυτÜ να μην τελειþνουν καν τη βασικÞ εκπαßδευση.

Η προβληματικÞ ενσωμÜτωσÞ τους στην ελληνικÞ κοινωνßα καθþς και το γεγονüς πως τα παραδοσιακÜ επαγγÝλματα των ΡομÜ (πλανüδιοι Ýμποροι, τεχνßτες, ανακυκλωτÝς κ.α.) δεν μποροýν πλÝον να τους εξασφαλßσουν τη στοιχειþδη επιβßωση, οδηγοýν πολλοýς απü αυτοýς στην παρανομßα.  ΕκτιμÜται πως 9 στις 10 παρανομßες, που οδηγοýν τους ΡομÜ στα δικαστÞρια Þ στη φυλακÞ, σχετßζονται με την ανÜγκη τους για επιβßωση, δηλαδÞ με τη φτþχεια. Οι διÜφορες απÜτες που ορισμÝνοι ΡομÜ αναγκÜζονται να κÜνουν π.χ. με πλαστÜ πιστοποιητικÜ για να εισπρÜξουν κÜποιο επßδομα Þ βοÞθημα, δεν αποσκοποýν στον παρÜνομο πλουτισμü, αλλÜ απλÜ στην επιβßωση τους, δηλαδÞ στο να καλýψουν τις στοιχειþδες ανÜγκες επιβßωσης. Αυτü θα Þταν φυσικÜ Üχρηστο αν η Πολιτεßα εßχε σκýψει στα προβλÞματÜ τους και βοηθοýσε στην ενσωμÜτωσÞ τους, πρÜγμα που δεν συνÝβη ακüμη και στις καλýτερες εποχÝς, πüσο μÜλιστα τþρα που η χþρα μας μαστßζεται απü βαθιÜ οικονομικÞ και κοινωνικÞ κρßση.

Οι ΡομÜ της ΕλλÜδας, με τον Ýναν Þ τον Üλλο τρüπο ζοýσαν πÜντοτε σε συνθÞκες κρßσης, αλλÜ üμως η τρÝχουσα κρßση επιδεßνωσε ακüμη περισσüτερο την κατÜσταση τους. Δεν χρειÜζεται φυσικÜ να συμπληρþσουμε πως, αν δεν υπÞρχαν οι μετανÜστες στην ΕλλÜδα, οι ΡομÜ θα Þταν αναμφßβολα ο υπ' αριθμüν Ýνα αποδιοπομπαßος τρÜγος στον οποßο θα στρÝφονταν η ρατσιστικÞ βßα των εγχþριων Φασιστοναζß, üπως συμβαßνει Üλλωστε σε χþρες üπως η Ουγγαρßα και η Σλοβακßα. Γιατß ο ΡομÜ Þταν πÜντοτε  για την κοινωνßα μας ο πιο κοντινüς “ΞÝνος”, ο “μακριÜ απü εμÜς”, ο «ΑνÝγγιχτος», ο “¶λλος”. Κι üμως οι ΡομÜ της ΕλλÜδας δεν εßναι νεοφερμÝνοι, δεν εßναι μετανÜστες, καθþς, üπως θα δοýμε, ζουν αδιÜλειπτα στην περιοχÞ μας τους τελευταßους επτÜ αιþνες.

 

Η ιστορßα των ΡομÜ της ΕλλÜδας και των Βαλκανßων

ΚαταρχÜς οι πιο «κοντινοß ξÝνοι» μας εßναι γνωστοß με διÜφορα ονüματα: ΤσιγγÜνοι (Þ αθßγγανοι), Þ Γýφτοι Þ ΡομÜ (üπως και αυτοαποκαλοýνται). Η καταγωγÞ τους καλýπτονταν ως πρüσφατα απü Ýνα πÝπλο μυστηρßου. Παλαιüτερα πßστευαν πως η καταγωγÞ τους Þταν απü την Αßγυπτο, γι’ αυτü και τους Ýδωσαν την ονομασßα Γýφτοι (Αιγýπτιοι). Οι Τοýρκοι τους ονüμαζαν Κipti - Kiptigan, επειδÞ νüμιζαν λανθασμÝνα πως οι Αθßγγανοι πÞραν την ονομασßα αυτÞ λüγω της καταγωγÞς τους απü τους Χριστιανοýς Κüπτες της Αιγýπτου. Στην πραγματικüτητα üμως, üπως αποδεßχθηκε κι απü σχετικÝς Ýρευνες, οι ΤσιγγÜνοι της ΕλλÜδας, των Βαλκανßων και της Ευρþπης, προÝρχονται απü τη βüρειο Ινδßα και συγκεκριμÝνα απü την περιοχÞ του ΡατζαστÜν και εßναι απüγονοι της κατþτερης ινδικÞς κÜστας των ΑνÝγγιχτων (εξοý και η λÝξη Αθßγγανος), που εκδιþχθηκε απü τον Ινδßα και μετανÜστευσαν ΔυτικÜ κατÜ κýματα απü τον 7ο ως τον 10ο μ.Χ, αι.

Στη ΜικρÜ Ασßα οι ΤσιγγÜνοι (Þ Ρομ) εμφανßστηκαν τον 11ο με 12ο αιþνα μ.Χ., ενþ στα ΒαλκÜνια εßναι καταγεγραμμÝνη η παρουσßα τους απü τον 13ο και τις αρχÝς του 14ου αιþνα. Το 1322 Ýνας Φραγκισκανüς μοναχüς, ο Συμεþν Simeonis, αναφÝρει την ýπαρξη μιας κοινüτητας «Ατσßγγανων» στη Βενετοκρατοýμενη ΚρÞτη. Το 1348, υπÜρχουν μαρτυρßες για τους Cingarije στο Πρßζρεν (Κüσοβο), ενþ, απü το 1385, ορισμÝνα κεßμενα κÜνουν λüγο για οικογÝνειες που ζουν σε καθεστþς σκλαβιÜς στη Βαλαχßα και στη Μολδαβßα.

Η γλþσσα των Ρüμ, που συνεχßζει να μιλιÝται απü πÜνω απü δýο εκατομμýρια Üτομα, εßναι μια ινδικÞ διÜλεκτος και ανÞκει στην ΙνδοευρωπαúκÞ γλωσσικÞ οικογÝνεια. Τα τελευταßα χρüνια παρατηρεßται η ανÜδυση ενüς αισθÞματος ενüτητας μεταξý των Ρομ διαφüρων χωρþν Þ ακüμη η συνειδητοποßηση της συγγÝνειας με τους Ινδοýς.

Ζþντας μονßμως στο περιθþριο της κοινωνßας, κατατρεγμÝνοι, κυνηγημÝνοι, στιγματισμÝνοι, πριν καλÜ - καλÜ γεννηθοýν με το σημÜδι της «διαφορÜς», οι ΤσιγγÜνοι προσπαθοýν να επιβιþσουν και ν´ αντÝξουν, μÝσα σε μια ζωÞ που μοιÜζει περισσüτερο με κυνÞγι εξοστρακισμοý. Στα ΒαλκÜνια ο ΡομÜ εßναι αυτüς που ενσαρκþνει üλες τις διαστροφÝς του κüσμου.

Η σημαßα των ΡομÜ της Ευρþπης Ýχει το μπλε και πρÜσινο χρþμα και τη ρüδα του κÜρου στη μÝση, σýμβολο των συνεχüμενων μετακινÞσεων τους.  Σε üλη την Ευρþπη ζουν απü 6 ως 10 εκατομμýρια ΡομÜ. Ο πληθυσμüς τους σε üλα τα ΒαλκÜνια κυμαßνεται απü 2,5 ως 4 εκατομμýρια, ανÜλογα με τις εκτιμÞσεις. Εßναι δε κατανεμημÝνος ως εξÞς (εκτßμηση):

Ρουμανßα: 800.000 – 1,5 εκατομμýριο

Τουρκßα: 600.000 - 800.000

Βουλγαρßα: 400.000-500.000

ΕλλÜδα: 300.000

Σερβßα: 200.000 - 300.000

Αλβανßα: 150.000

ΠΓΔΜ: 100.000

Βοσνßα: 50.000 - 100.000

Κροατßα: 50.000

Κüσοβο: 40.000

ΠαρÜ τις διþξεις και τους κατατρεγμοýς –παλιüτερους και νεüτερους– οι ΡομÜ επιβιþνουν, διασκορπßζονται σε üλο τον κüσμο και εγκαθßστανται μüνιμα σε πολλÝς περιοχÝς. Εßναι Ýνας αρχαßος νομαδικüς λαüς χωρßς γραπτÞ γλþσσα, που στο πεßσμα των αιþνων διατηρεß την παρÜδοση της περιπλÜνησης. Εßναι Ýνα ζωντανü κομμÜτι των Βαλκανßων, της πρþτης περιοχÞς που πÝρασαν στην Ιστορßα πριν συνεχßσουν προς την υπüλοιπη Ευρþπη.

Οι ΤσιγγÜνοι των Βαλκανßων αποτελοýν μια σημαντικÞ συνιστþσα της «βαλκανικÞς ταυτüτητας».  Ο ΤσιγγÜνος ως ο «οικεßος ξÝνος», ο «ανÝγγιχτος», ο «μακρινüς γεßτονας», ο «¶λλος» και ταυτüχρονα ο «Üνθρωπος για τις βρομοδουλειÝς», ο πανηγυρτζÞς, ο οργανοπαßκτης, ο «Ýξω καρδιÜ», ο ζωτικüς και ενστικτþδης Üνθρωπος…

 

Ο λαúκüς πολιτισμüς των ΡομÜ 

Η μουσικÞ και ο χορüς κατÝχει ξεχωριστÞ θÝση στον πολιτισμü των τσιγγÜνων. Ασυναγþνιστοι δεξιοτÝχνες του βιολιοý, του κλαρßνου, της κιθÜρας, περιπλανþμενοι μουσικοß, περιζÞτητοι στους γÜμους, τις γιορτÝς και τα πανηγýρια, απÝκτησαν φÞμη, Üνοιξαν καινοýργιους δρüμους Ýκφρασης και ξεπερνþντας τα üρια της φυλÞς τους Ýφεραν στο προσκÞνιο τον παλμü του ιδιαßτερου πολιτισμοý τους. Στα ΒαλκÜνια λοιπüν οι ΤσιγγÜνοι εßναι συνδεδεμÝνοι, εκτüς απü ορισμÝνα περιπλανþμενα επαγγÝλματα (γυρολüγοι, γανωτÝς, καλαθοπλÝκτες κ.α.) με το πανηγýρι, τη μουσικÞ και το τραγοýδι.

Στα χωριÜ σε γÜμους και πανηγýρια, σε γλÝντια, οι ΤσιγγÜνοι συμμετÝχουν σαν μουσικοß Þ κλαρινιτζÞδες, βιολιτζÞδες, λαουτÜρηδες.  Οι ßδιοι Ýχουν υμνÞσει τη «μÜγισσα», τη «χαρτορßχτρα», τη «γιÜτρισσα», την «ξελογιÜστρα», τη «χορεýτρια» κ.α. ¸χουν δημιουργÞσει δικÝς τους μελωδßες. Με την παýση της φεουδαρχßας στη Δýση, η ΤσιγγÜνικη MουσικÞ μετουσιþθηκε σε δικÞ της κουλτοýρα. ΜπÞκε και αναπτýχθηκε στις ΕυρωπαúκÝς αυλÝς. Ο λαογρÜφος Τ. Γιαννακüπουλος λÝει για την ΤσιγγÜνικη μουσικÞ, πως «εßναι γλυκιÜ, βßαιη, επαναστατικÞ. ΜοιÜζει σαν βοÞ στην καταιγßδα».

Οι ΤσιγγÜνοι μουσικοποßησαν το δημοτικü τραγοýδι στα ΒαλκÜνια. Το διατÞρησαν, το προÞγαγαν και το μετÝδωσαν προοδευτικÜ απü χωριü σε χωριü και απü τüπο σε τüπο. Ας θυμηθοýμε μüνο στην ΕλλÜδα τον Κþστα ΧατζÞ, τον ΣαλÝα Þ τον Γιþργο ΜÜγκα, την περßφημη Esma στα Σκüπια και τον ΣÜμπαν ΜπαúρÜμοβιτς στη Σερβßα (στη ΡουμÜνια ζοýσε ο παγκοσμßου φÞμης ΤσιγγÜνος βιολιστÞς Grigoras Dinicu, 1889-1949), που η μουσικÞ τους προσφορÜ εßναι διεθνþς αναγνωρισμÝνη...

 

Θýματα διþξεων και εθνικισμοý

http://tvxs.gr/sites/default/files/imagecache/node_image/article/2013/43/141658g-06_10_yp4z4052..jpgΣτις αρχÝς της δεκαετßας του 1990, οι ΤσιγγÜνοι των Βαλκανßων υπÞρξαν τα πρþτα θýματα της διÜλυσης της Γιουγκοσλαβßας και της πτþσης των κομμουνιστικþν καθεστþτων. ΛησμονημÝνοι απü τις νÝες κυβερνÞσεις, Ýγιναν ακüμη φτωχüτεροι εξαιτßας της οικονομικÞς μετÜβασης, ενþ μετατρÜπηκαν σε στüχο των αναδυüμενων βßαιων εθνικισμþν και σε αποδιοπομπαßους τρÜγους των διακοινοτικþν συγκροýσεων.

Στη Βοσνßα & Ερζεγοβßνη ζοýσαν πριν το 1990 πÜνω απü 200.000 ΤσιγγÜνοι, σÞμερα ζει εκεß μüλις το 30% του προηγοýμενου πληθυσμοý.

Στο Κüσοβο κÜποτε ζοýσαν 120.000 ΤσιγγÜνοι αλλÜ μετÜ το 1999 Ýμειναν μüλις 40.000 ΤσιγγÜνοι Þ το 1,8% του πληθυσμοý –θýματα των διþξεων των Αλβανþν εθνικιστþν που εφÜρμοσαν σε βÜρος τους εθνοκÜθαρσης με πρüσχημα üτι οι ΤσιγγÜνοι Þταν «συνεργÜτες» της σÝρβικης διοßκησης. «Μας απορρßπτουν και απü τα δýο στρατüπεδα (σ.σ. ΣÝρβοι και Αλβανοß), σε βαθμü που ο γιος μου αναγκÜστηκε να σταματÞσει το σχολεßο εξαιτßας της βßας που υφßστατο απü τους αλβανοýς συμμαθητÝς του», εßναι το παρÜπονο ενüς ΤσιγγÜνου πατÝρα απü το ΟρÜχοβατς του Κοσüβου. Πολλοß απ’ αυτοýς τους ΚοσοβÜρους ΤσιγγÜνους κατÝφυγαν στα γειτονικÜ Σκüπια.

 

Οι ΤσιγγÜνοι της ΕλλÜδας 

http://content-mcdn.ethnos.gr/filesystem/images/20100828/low/assets_LARGE_t_420_23163542.JPGΗ ΕλλÜδα εßναι η πατρßδα περßπου τριακοσßων χιλιÜδων ΡομÜ (που οι περισσüτεροι ¸λληνες τους αποκαλοýν βÝβαια Γýφτους Þ ΤσιγγÜνους), καθþς Þταν μια απü τις πρþτες χþρες απü τις οποßες πÝρασαν οι ΤσιγγÜνοι στο μεταναστευτικü δρüμο τους προς την Ευρþπη. Η παρουσßα των ΤσιγγÜνων στο χþρο της σημερινÞς ΕλλÜδας μνημονεýεται τουλÜχιστον απü τις αρχÝς του 14ου μ.Χ. αιþνα. Οι πρþτοι ΤσιγγÜνοι που εγκαταστÜθηκαν στον ελλαδικü χþρο Þταν Χριστιανοß στο θρÞσκευμα (εßχαν εκχριστιανιστεß κατÜ την παραμονÞ τους στη ΜικρÜ Ασßα τον 11ο μ.Χ. αιþνα), ενþ σταδιακÜ με την επÝκταση των Οθωμανþν Τοýρκων στα ΒαλκÜνια Üρχισαν να εξισλαμßζονται. ΓενικÜ οι περιπλανþμενοι και μονßμως κατατρεγμÝνοι ΤσιγγÜνοι Ýτειναν να υιοθετοýν τη θρησκεßα των κυρßαρχþν τους.

ΣÞμερα ο αριθμüς των ΤσιγγÜνων που ζουν στην ΕλλÜδα εκτιμÜται απü 200.000 (επßσημη εκδοχÞ) ως 400.000, üπως υποστηρßζουν οι τσιγγÜνικες οργανþσεις. Στον αριθμü αυτü Ýχουν προστεθεß τα τελευταßα χρüνια και ΤσιγγÜνοι που μετανÜστευσαν απü Üλλες, φτωχüτερες χþρες των Βαλκανßων και κυρßως απü την Αλβανßα και τη Βουλγαρßα.

Οι ΤσιγγÜνοι της ΕλλÜδας ζουν διεσπαρμÝνοι σε üλη τη χþρα, ηπειρωτικÞ και νησιωτικÞ. Οι μισοß τσιγγÜνοι της ΕλλÜδας εßναι σκηνßτες και ζουν διασκορπισμÝνοι σε 70 περßπου καταυλισμοýς: ΑλÜν Κüγιου της ΚομοτηνÞς, Ασπρüπυργος, ΧωματερÞ των Λιοσßων, Μενßδι, Ζεφýρι, ΧαλÜνδρι, ΝÝα Αλικαρνασσüς ΚρÞτης, Ριγανüκαμπος ΠÜτρας, Τρßπολη, ΝÝα Κßος, ΚαλαμÜτα, Καρδßτσα, ΣοφÜδες, ΦÜρσαλα, Ρüδος, ΚÝρκυρα, ΚεφαλονιÜ, ΝÝα Ιωνßα Βüλου, ΣÝρρες, ΔρÜμα, Διδυμüτειχο, Παραλßμνη Ιωαννßνων, ΠρÝβεζα, ¶ρτα και αλλοý. Σχεδüν σε κÜθε ελληνικÞ πüλη υπÜρχει και μια τσιγγÜνικη γειτονιÜ. Στην ΑθÞνα ο μεγαλýτερος συνοικισμüς των ΤσιγγÜνων εßναι η Αγßα ΒαρβÜρα και στη Θεσσαλονßκη ο Δενδροπüταμος. Οι ΤσιγγÜνοι της ΕλλÜδας εßναι κατÜ 85% χριστιανοß και κατÜ 15% μουσουλμÜνοι, κυρßως üσοι ζουν Þ προÝρχονται απü τη ΔυτικÞ ΘρÜκη. Αν και κοινωνικÜ αποκλεισμÝνοι και περιθωριοποιημÝνοι απü το ΚρÜτος και τους υπüλοιπους ¸λληνες –δεν εßναι σπÜνια τα ρατσιστικÜ επεισüδια σε βÜρος τους καθþς και οι προσπÜθειες των Δημοτικþν αρχþν να διαλýσουν με τη βßα τσιγγÜνικους καταυλισμοýς– οι ΤσιγγÜνοι της ΕλλÜδας, που εßναι ¸λληνες πολßτες, Ýχουν συνεισφÝρει πολý στον σýγχρονο ελληνικü λαúκü πολιτισμü, κυρßως μÝσω της λαúκÞς και παραδοσιακÞς μουσικÞς αλλÜ και μÝσω ορισμÝνων γραφικþν και παραδοσιακþν επαγγελμÜτων (γανωτÝς, καλαθοπλÝκτες, ανακυκλωτÝς κ.α.). Γνωστοß ¸λληνες ΤσιγγÜνοι εßναι ο Κþστας ΧατζÞς (Μουσικüς, τραγουδιστÞς), ο Βασßλης ΠαúτÝρης (Μουσικüς, τραγουδιστÞς), ο ΜÜκης Χριστοδουλüπουλος  (ΤραγουδιστÞς), η  ΕλÝνη ΒιτÜλη (Τραγουδßστρια), ο Μανþλης Αγγελüπουλος (ΤραγουδιστÞς) και ο ΧρÞστος Πατσατσüγλου (ΠοδοσφαιριστÞς) κ.α.

Οι ΤσιγγÜνοι της ΕλλÜδας δυστυχþς ακüμη και σÞμερα εßναι αποκλεισμÝνοι. Δεν Ýχουν πλÞρη πρüσβαση στην παιδεßα και στις υπηρεσßες υγεßας (τα ποσοστÜ νοσηρüτητας και θνησιμüτητας εßναι μεταξý τους ακüμη υψηλÜ) του ελληνικοý κρÜτους, αντιπροσωπεýοντας Ýτσι την εικüνα μιας «ΤριτοκοσμικÞς ΕλλÜδας» που αποτελεß αντßθεση στην βιτρßνα της «ΕυρωπαúκÞς ΕλλÜδας» που πασχßζουν οι κυβερνþντες να καλλιεργÞσουν τα τελευταßα χρüνια…

Αν η ΕλλÜδα αποτýχει να ενσωματþσει ομαλÜ τους γηγενεßς ΤσιγγÜνους της, που ζουν σ' αυτÜ τα εδÜφη εδþ και επτÜ αιþνες, πως θα τα καταφÝρει Üραγε να ενσωματþσει τους νεοφερμÝνους μετανÜστες της, κυρßως απü Ασßα και ΑφρικÞ, που κουβαλοýν κουλτοýρες και πολιτισμοýς εντελþς διαφορετικοýς απü την ελληνικÞ πραγματικüτητα; Οι συμπολßτες μας ΡομÜ αποτελοýν το κριτÞριο για το πüσο πραγματικÜ ανεκτικÞ δημοκρατßα εßναι Þ θÝλει να εßναι η σýγχρονη ΕλλÜδα.

Το σßγουρο πÜντως εßναι πως σ' αυτüν τον τομÝα Ýχουμε πολý ακüμη δρüμο μπροστÜ μας για να διανýσουμε...