,

Βασλης Φουρτονης, δσκαλος

24 2012

http://www.mystica.gr/star.files/difreddi.jpgΠερισστερα απ 2.000 χρνια χουν περσει απ τη νχτα της εμφνισης του φωτεινο στρου στον ουραν της Βηθλεμ, με τους επιστμονες και τους θεολγους να χουν διαφορετικς εξηγσεις για το φαινμενο.

ταν ττε που στην πρωτεουσα του σημερινο Ισραλ, την Ιερουσαλμ, βασλευε ο Ηρδης και τη βασιλεα του ρθε να αναταρξει να κπως ασυνθιστο γεγονς, το οποο περιγρφει ο Ευαγγελιστς Ματθαος: Μια μρα, τρεις ανατολτες αστρονμοι, εμφανστηκαν στην πλη ζητντας πληροφορες, πως υποστριζαν, για το νο βασιλι που εχε γεννηθε. Ο Ηρδης, ταραγμνος, τους κλεσε σε ακραση και μαθε απ αυτος για το μεγλο ταξδι που εχαν ξεκινσει περπου δο χρνια νωρτερα.

Ποια ιδιτητα εχαν αυτο οι νθρωποι που ρθαν αν προσκυνσουν το νεογννητο Χριστ; Γιατ καναν ανα τσο μεγλο ταξδι;

Στα αρχαα Περσικ, οι «Μομπντ», δηλαδ οι Μγοι, ταν τα πρσωπα εκενα, τα οποα αποτελοσαν την τξη των ιερων του Θεο χουρα Μζδα. Εκτς μως, απ την ιερατικ τους ιδιτητα, ταν παρλληλα και αστρολγοι – αστρονμοι, δηλαδ θεματοφλακες των επιστημονικν γνσεων της εποχς τους, τις οποες μετδιδαν απ γενι σε γενι. Απ την Μηδα προλθε και η ισχυρ ιερατικ τξη των Μγων στην αρχαα Περσα, η οποα ασκοσε μεγλη πολιτικ επιρρο.

Οι Μγοι λοιπν, οι οποοι προσκνησαν τον Ιησο, ταν ιερες – σοφο, οι οποοι θα μποροσαν να ταν Μδοι, Πρσες, ραβες, Χαλδαοι, Βαβυλνιοι, Αρμνιοι, Πρθοι, Αφγανο να ανκαν σε οποιοδποτε λλο αρχαο Ανατολικ λα. Αν και στην Καιν Διαθκη δεν αναφρεται πουθεν η καταγωγ τους, τα ονματ τους και ο αριθμς τους, στην Χριστιανικ παρδοση τελικ επικρτησε η ποψη τι ταν τρεις Πρσες και τα ονματ τους ταν Γσπαρ, Μελχιρ και Βαλτσαρ.

σον αφορ στην καταγωγ τους, ο ευαγγελιστς Ματθαος μας λει αριστα, τι λθαν απ την Ανατολ, «μγοι απ ανατολν», δηλαδ απ κποια χρα ανατολικ του Ιορδνη ποταμο. Πρτος ασχολθηκε με το πρβλημα αυτ ο μρτυς, απολογητς και φιλσοφος Ιουστνος (100; - 165 μ.Χ.), ο οποος στο απολογητικ του ργο «Διλογος προς Ιουδαον Τρφωνα» υπεστριξε, τι οι Μγοι ταν ραβες. Την ποψη αυτ υπεστριξαν και ο Τερτυλιανς, στo «Κατ Μαρκωνος» αντιαιρετικ του ργο και ο Ιερνυμος (340 – 460 μ.Χ.), ο οποος γραψε τι οι Μγοι ταν Ναβαταοι απ την Πετραα Αραβα. Ο Ωριγνης πστευε τι ταν Αιγπτιοι, πως και ο Μγας Αθανσιος (295 - 373 μ.Χ.). Τελικ επικρτησε η ποψη, την οποα υπεστριξε πρτος ο Ιωννης ο Χρυσστομος (337/345 μ.Χ.), τι δηλαδ οι Μγοι κατγονταν απ την Περσα.

 Κατ τα λεγμενα των σοφν, εχε εμφανιστε στο στερωμα να αστρι με ασυνθιστη λμψη, το οποο ερμνευσαν σαν νδειξη της χαρμσυνης εδησης της γννησης κποιου πανσχυρου νου ηγεμνα. Ξεκνησαν αμσως απ την πατρδα τους για να τον προσκυνσουν, και ακολουθοσαν το αστρι που λαμπε μπροστ τους συνεχς, δεχνοντς τους το δρμο προς το νεογννητο βασιλι. Μνο που σαν φτασαν στην Ιερουσαλμ το αστρι χθηκε απ τα μτια τους.

Αναφορ στην εμφνιση του στρου γνεται απ τον ευαγγελιστ Ματθαο σε μα μνο περικοπ (κεφλαιο Β'. 2), στην οποα αναφρεται μλις τσσερις φορς. Απ τα λγια του Ματθαου, προκπτουν κποια συμπερσματα αρκετ χρσιμα για την κατανηση αυτο του φαινομνου.

http://4.bp.blogspot.com/-eH6wwjx41fc/TvWjQu8OWxI/AAAAAAAAEx0/xtrAfAqRjK4/s1600/christmas_still2.jpgΤο στρο της Βηθλεμ πρεπε να ταν κτι ασυνθιστο για να τραβξει την προσοχ των Μγων και να κνουν να τσο μακριν ταξδι, εν παρλληλα, θα πρεπε να βρσκεται στην δια θση για εβδομδες μνες, μιας και οι Μγοι εχαν αρκετ μεγλη απσταση να διασχσουν.

Επσης, θα πρεπε να εναι δυσδικριτο στο πολ κσμο, διτι φανεται πως μνο οι Μγοι το εχαν δει. Δεν το δικριναν στον ουραν εχαν ακοσει κτι γι' αυτ οτε οι Γραμματες και οι Φαρισαοι, το διο και ο Ηρδης.

Ακμα, το στρο των Χριστουγννων σως να μην ταν να στρο με τη σημεριν ννοια της λξης, καθς την εποχ που γρφτηκε το Ευαγγλιο του Ματθαου η λξη «αστρ» προσδιριζε οτιδποτε φαινταν στον ουραν.

Τλος, σον αφορ στη θση του στρου στον ουραν, θα πρπει να σκεφτομε τι οι Μγοι εδαν το στρο βρισκμενοι στις ανατολικ απ την Παλαιστνη χρες της Ασας, συνεπς θα πρεπε αυτ να ταν στο δυτικ μρος του ουρανο -και να κατευθυνθον δυτικ για να φτσουν στη Βηθλεμ και χι στην Κνα στις Ινδες.

Λγο πριν την γννηση του Ιησο, τρες σοφο ιερες και αστρολγοι, οι γνωστο σε λους μας τρεις Μγοι, εχαν δει να αστρι με ασυνθιστη λμψη και το εχαν ερμηνεσει σαν νδειξη χαρμσυνης εδησης της γννησης κποιου πανσχυρου νου ηγεμνα. Τους προκλεσε τση εντπωση στε ξεκνησαν απ τα βθη της Ανατολς για να προσφρουν τα δρα τους και να προσκυνσουν το ξεχωριστ βρφος!

Απ επιστημονικς πλευρς, ορισμνοι ερευνητς υπθεσαν τι το στρο της Βηθλεμ ταν κποιο μετωρο, φαινμενα τα οποα δεν εναι καθλου σπνια και συνεπς δεν θα εχε προκαλσει την εντπωση των Μγων για να κνουν να τσο μακριν ταξδι.

http://www.crystalinks.com/starofbethlehem_beam.jpgΜια λλη πιθαν εξγηση εναι η εμφνιση κποιου κομτη. Συνολικ, χουν καταγραφε απ τους αρχαους χρνους ως και τη γννηση του Χριστο 135 κομτες. πως αναφρει ο Ωριγνης, τον 3ο μ.Χ. αινα: «χω τη γνμη τι το στρο που εμφανστηκε στους σοφος της Ανατολς ταν να απ εκενα τα φωτειν σματα που εμφανζονται απ καιρ σε καιρ και που οι λληνες οι οποοι συνηθζουν να τα ξεχωρζουν με ονομασες ανλογα με τη μορφ και το σχμα τους τα ονμαζαν κομτες, φωτεινς δοκος, θυσνους, στρα με ουρ, καρβια και με διφορα λλα ονματα».

Εν τοτοις εναι δσκολο να θεωρηθε τι το στρο των Χριστουγννων ταν νας κομτης αφ' ενς μεν γιατ θα τον βλεπαν λοι, αφ' ετρου δε γιατ οι αρχαοι λαο θεωροσαν τους κομτες ως προγγελους δυσρεστων γεγοντων και καταστροφν.

Μπως το στρο των Χριστουγννων ταν κποιος νβα, κποιο «καινοφανς» στρο μπως σουπερνβα; Καθς τα στρα γερννε γνονται ασταθ στις θερμοπυρηνικς τους αντιδρσεις και φτνει μια στιγμ που το στρο αυτ αποβλλει με μια περισστερες εκρξεις μερικ απ τα εξωτερικ του στρματα αερων και τσι παρουσιζεται λαμπρτερο απ τι ταν πριν. τσι, στρα που ταν πολ αμυδρ, ταν μετατραπον σε νβα γνονται εκολα ορατ.

ταν να στρο μεταβληθε σε σουπερνβα, διασπται κυριολεκτικ στα «εξ ων συνετθη» και μπορε να εκπμψει εκατομμρια φορς περισστερο φως και ακτινοβολα απ' τι ο λιος μας.

Το στρο της Βηθλεμ μως, δεν θα πρπει να ταν να παρμοιο στρο, καθς θα υπρχε κποια νδειξη των αστρονμων της εποχς εκενης και ο κθε νθρωπος της εποχς θα μποροσε να δει να νβα σουπερνβα, εν πως φανεται το παρατρησαν μνο οι Μγοι.

Μα ακμα θεωρα για την εξγηση αυτο του φαινομνου διατυπθηκε απ τον Γιχαν Κπλερ, ο οποος υποστριξε πως αυτ που οδγησε τους Μγους στον Ιησο ταν μια σνοδος πλανητν συζυγα.

Οι πλαντες, στις κανονικς τους κινσεις γρω απ τον λιο φανονται να κινονται απ τη Δση προς την Ανατολ. Οι πλαντες που βρσκονται πλησιστερα στον λιο φανονται μως να κινονται ταχτερα και οι πιο απομακρυσμνοι δεχνουν να κινονται βραδτερα. Μ' αυτν τον τρπο, νας απ τους πλαντες εναι δυνατν να φτσει και να προσπερσει κποιον λλον. Το προσπρασμα αυτ ονομζεται σνοδος συζυγα των δο πλανητν. Οι πλαντες Δας και Κρνος στη διρκεια του 7 και του 6 π.Χ λαβαν μρος σε μα τριπλ μεγλη συζυγα. Αν το στρο της Βηθλεμ μως ταν μια συζυγα, θα το γνριζαν οι αστρονμοι της εποχς καθς η μελτη του ουρανο ταν αρκετ ανεπτυγμνη την εποχ εκενη.

Στην πορεα των χρνων διατυπθηκαν και λλες θεωρες για την «ταυττητα» του στρου. Το 1911, ο Γερμανς Alfred Jeremias υποστριξε πως το στρο της Βηθλεμ ταν το λαμπρτερο στρο του αστερισμο του Λοντος, ο Βασιλσκος, εν το 1913 ο A. Stenzel υποστριξε πως «οδηγς» των Μγων ταν ο κομτης του Χλε.

Μα ακμη θεωρα, του λληνα αστρονμου Κωνσταντνου Χασπη υποστηρζει πως το στρο της Βηθλεμ ταν ο πλαντης Κρνος τον οποο αποκαλε «ηγετικ πλαντη της μεγλης συγκεντρσεως του 6 π.Χ.», εν ο αεμνηστος Κ. Χασπης ορζει τη γννηση του Χριστο στις 6 Δεκεμβρου του 5 π.Χ. και το προσκνημα των Μγων στις 19 του διου μνα.

http://www.mystica.gr/star.files/adorationofthemagi.jpgΑυτ η ημερομηνα γννησης του Χριστο φανεται αρκετ δσκολο να εναι και η σωστ, καθς ο Ευαγγελιστς Λουκς αναφρει τι ο Ιησος γεννθηκε την εποχ που οι βοσκο «φυλλσουν φυλακς νυκτς επ την πομνην αυτν». Αυτ η εποχ εναι απθανο να εναι οι τελευταες μρες του Δεκεμβρου καθς ττε η Βηθλεμ εναι βυθισμνη στην παγωνι και τη βροχ. Πιθαντερη εποχ να συνβη η γννηση του Χριστο εναι η νοιξη, ταν τα νεογννητα αρνκια χρειζονται τη βοθεια των βοσκν, ερμηνεοντας κατ γρμμα αυτ που αναφρει το κατ Λουκν Ευαγγλιο.

Τλος ο γιος Ιωννης ο Χρυσστομος γρφει τι δεν ταν αστρι, αλλ κποια αρατη δναμη που πρε αυτ την μορφ. Την ποψη του Ιωννου του Χρυσοστμου υποστριξε το σνολο των πατρων της εκκλησας, αφο τα κεμενα του ευαγγελιστ Ματθαου αναφρουν τι στο τλος το αστρι κατβηκε πνω απ τη στνη για να υποδεξει τη φτνη «ιδο, το στρο οδγησε αυτος, μχρις του λθε και στθηκε πνω απ το σημεο που ταν το παιδ»

Το συγκεκριμνο φαινμενο απασχλησε εκτς απ την Εκκλησα και αρκετος ερευνητς, αστρολγους, αστρονμους, ιστορικος, αρχαιολγους, απ την αρχαιτητα ως και σμερα. Σγχρονοι ερευνητς μιλον για γνωστης ταυττητας ιπτμενο αντικεμενο αφο πως αναφρεται στις γραφς, φαινταν συνεχς μρα-νχτα, δεν ακολουθοσε πορεα απ τα ανατολικ προς τα δυτικ πως τα αστρια γιατ κατευθυνταν απ βορρ προς ντο, αλλ και γιατ εμφανστηκε και εξαφανστηκε αρκετς φορς σο κρτησε η παρουσα του.

Βλπουμε πως οι θρησκευτικς και επιστημονικς αντιλψεις και θεωρες δεν «συμβαδζουν» σχετικ με την ταυττητα του στρου της Βηθλεμ. Αυτ που μνει, εναι η προσωπικ προσγγιση του καθενς απ εμς στο συγκεκριμνο «φαινμενο» αλλ και γενικτερα στο ζτημα της γννησης του Χριστο.

ΚΑΛΑ & ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ σε λους.

 

Προηγομενα ρθρα για τη γιορτ των Χριστουγννων

1. Γιατ τα γιορτζουμε τη γννηση του Χριστο στις 25 Δεκεμβρου(25-12-2010)