Ìå øÝìáôá ðñïóðáèïýí íá ðåßóïõí ãéá ôç ìåëëïýìåíç áýîçóç ôïõ ùñáñßïõ ôùí åêðáéäåõôéêþí

ÊõñéáêÞ 22 Áðñéëßïõ 2012

Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς

Σýμφωνα με δημοσιεýματα του τýπου, την επÝκταση του ωραρßου των εκπαιδευτικþν μεθüδευε η απελθοýσα υπουργüς Παιδεßας Αννα Διαμαντοποýλου, αλλÜ δεν πρüλαβε. ΜετÜ απü απαßτηση του Οργανισμοý ΟικονομικÞς Συνεργασßας και ΑνÜπτυξης (ΟΟΣΑ) φÝρεται να εßχε συμφωνÞσει στην αýξηση του ωραρßου των εκπαιδευτικþν της πρωτοβÜθμιας και της δευτεροβÜθμιας, απλÜ δεν πρüλαβε λüγω κυβερνητικÞς αλλαγÞς.

Η σχεδιαζüμενη επÝκταση των ωραρßου των εκπαιδευτικþν Ýχει ως αφετηρßα την πρüσφατη μελÝτη του ΟΟΣΑ για την κατÜσταση της δημüσιας εκπαßδευσης στη χþρα μας, σýμφωνα με την οποßα οι ¸λληνες εκπαιδευτικοß δουλεýουν λιγüτερο συγκριτικÜ με τους Ευρωπαßους συναδÝλφους τους, γεγονüς που αυξÜνει το κüστος ανÜ μαθητÞ. Τα στατιστικÜ στοιχεßα που δüθηκαν στη δημοσιüτητα αναφÝρουν üτι στη χþρα μας η αναλογßα εκπαιδευτικþν - μαθητþν εßναι τÝσσερις προς 14, üταν ο αντßστοιχος μÝσος üρος στην Ευρþπη εßναι Ýνας εκπαιδευτικüς προς δÝκα παιδιÜ, πρÜγμα που δεν αποδεικνýει τους ισχυρισμοýς περß υπερπληθþρας διδασκüντων.

ΡεπορτÜζ

Η πρüταση που κατÝθεσε ο ΟΟΣΑ και που, üπως φαßνεται, υιοθετÞθηκε και περιμÝνει στα συρτÜρια του υπουργεßου Παιδεßας κÜνει λüγο για επÝκταση του ωραρßου δασκÜλων και καθηγητþν κατÜ τÝσσερις Ýως πÝντε þρες εβδομαδιαßως και, βεβαßως, οýτε λüγος να γßνεται για αýξηση των αποδοχþν τους. Σε περßπτωση που κÜποιος αρνηθεß, θα βρεθεß, üπως üλα δεßχνουν, αντιμÝτωπος με την απüλυση.

Στην Ýκθεση του ΟΟΣΑ υποστηρßζεται πως οι ¸λληνες εκπαιδευτικοß εργÜζονται λιγüτερο απü 600 þρες το χρüνο, περßπου 65 þρες το μÞνα και καταλÞγουν στο συμπÝρασμα πως αφοý δεν μπορεß να γßνει επιμÞκυνση του Ýτους λüγω καýσωνα προτεßνουν την αýξηση του ωραρßου σε 25þρες στην πρωτοβÜθμια και σε 22 þρες στη δευτεροβÜθμια.

¼μως η μελÝτη αυτÞ του ΟΟΣΑ εßναι τüσο πρüχειρη ποý μια απλÞ ανÜγνωση του ημερολογßου αρκεß να τη διαψεýσει. Δυστυχþς για αυτοýς δεν χρειÜζεται καμιÜ μελÝτη.

ΒÜζοντας κÜτω το ημερολüγιο θα δοýμε üτι το ελληνικü σχολεßο και ειδικüτερα το Δημοτικü που μας ενδιαφÝρει εßναι ανοιχτü, δηλαδÞ λειτουργεß 38 εβδομÜδες καθ’ üλη τη διÜρκεια του διδακτικοý Ýτους, απü ΣεπτÝμβρη μÝχρι Ιοýνιο. Αν αφαιρÝσουμε τις επßσημες αργßες και τις συνελεýσεις που üλες μαζß δεν εßναι δýο εβδομÜδες, παρÜ το γεγονüς üτι οι εκπαιδευτικοß στις αργßες εργÜζονται γιατß συμμετÝχουν στις παρελÜσεις, τüτε μας απομÝνουν 36 εβδομÜδες εργασßας.

Ως γνωστü στην πρωτοβÜθμια εκπαßδευση Ýχουμε τεσσÜρων ειδþν διδακτικÜ ωρÜρια.

Εκπαιδευτικοß που Ýχουν Ýως 10 Ýτη υπηρεσßας 24 διδακτικÝς þρες. ΕπομÝνως 36 εβδομÜδες επß 24 þρες μας κÜνουν 864 διδακτικÝς þρες.

Εκπαιδευτικοß που Ýχουν απü 10 Ýως 15 Ýτη υπηρεσßας 23 διδακτικÝς þρες. ΕπομÝνως 36 εβδομÜδες επß 23 þρες μας κÜνουν 828 διδακτικÝς þρες.

Εκπαιδευτικοß που Ýχουν απü 15 Ýως 20 Ýτη υπηρεσßας 22 διδακτικÝς þρες. ΕπομÝνως 36 εβδομÜδες επß 22 þρες μας κÜνουν 792 διδακτικÝς þρες.

Εκπαιδευτικοß που Ýχουν πÜνω απü 20 Ýτη υπηρεσßας 21 διδακτικÝς þρες. ΕπομÝνως 36 εβδομÜδες επß 21 þρες μας κÜνουν 756 διδακτικÝς þρες.

ΠαρακÜτω φαßνεται η πρüταση του ΟΟΣΑ για το διδακτικü ωρÜριο των εκπαιδευτικþν.

 

Το ζÞτημα του χρüνου εργασßας των εκπαιδευτικþν στην Ευρþπη εßναι πολýπλοκο, γιατß ως χρüνος διδασκαλßας, ορßζεται οι πραγματικÝς þρες επαφÞς με το παιδß στην τÜξη και ο καθαρüς διδακτικüς χρüνος αλλοý ταυτßζεται με τον υπαλληλικü χρüνο και αλλοý διαφÝρει, üπως στην ΕλλÜδα.

¼σον αφορÜ τη μÝση εβδομαδιαßα διÜρκεια εργασßας στα δημοτικÜ σχολεßα, ως χþρες με τον υψηλüτερο διδακτικü χρüνο κατατÜσσονται οι δýο σκανδιναβικÝς χþρες üπου στη Σουηδßα ο διδακτικüς χρüνος εßναι 35 þρες απü την αρχÞ Ýως το τÝλος της εκπαιδευτικÞς σταδιοδρομßας και το χαμηλüτερο διδακτü ωρÜριο Ýχει η Ισλανδßα με 17 þρες για τον νεοεισερχüμενο 13 þρες για το τÝλος της σταδιοδρομßας του εκπαιδευτικοý.

Για την πλειονüτητα των χωρþν που περιλαμβÜνονται στον παρακÜτω πßνακα, ο μÝσος üρος εβδομαδιαßας διδασκαλßα σε þρες εßναι απü 20 Ýως και 25 þρες διδασκαλßα þρες και αυτÞ η διαφοροποßηση οφεßλεται στις περισσüτερες χþρες, δηλαδÞ η μεßωση, στα Ýτη υπηρεσßας του εκπαιδευτικοý. ¼σο αυτÜ αυξÜνονται τüσο μειþνονται οι þρες διδασκαλßας.

ΜεγÜλη απüκλιση στο διδακτικü ωρÜριο υπÜρχει στην Κýπρο, Ισλανδßα και Ρωσßα, üπου þρες διδασκαλßας εßναι γενικÜ πιο πολλÝς κατÜ την Ýναρξη της σταδιοδρομßας απ’ üτι  για εκπαιδευτικοýς που φτÜνουν στο τÝλος. Εξαßρεση αποτελεß η Σλοβακßα, üπου το διδακτικü ωρÜριο των εξερχομÝνων εßναι μεγαλýτερο απü αυτü των εισερχομÝνων.

ΚÜποια στιγμÞ πρÝπει να σταματÞσει η καραμÝλα του τεμπÝλη ¸λληνα εκπαιδευτικοý.

Ο πßνακας που παραθÝτουμε δεßχνει το διδακτικü ωρÜριο που ισχýει σε αυτÝς τις χþρες και αποδεικνýεται περßτρανα üτι οι ¸λληνες εκπαιδευτικοß της πρωτοβÜθμιας εργÜζονται üσο ακριβþς εßναι ο μÝσος üρος αυτþν των χωρþν, ßσως και λßγο περισσüτερο.

Με ΜΠΛΕ χρþμα ο νεοεισερχüμενος εκπαιδευτικüς και με ΚΟΚΚΙΝΟ ο εξερχüμενος.

ΠηγÞ: Questionnaire Survey ‘Teachers’ Pay in Europe’, 2008. Notes: a ES1: Spain, teachers’ wages in the private sector. b ES2: Spain, teachers’ wages in the public sector. * SE: For Sweden, obligatory weekly teaching hours are not specified.

 

ΚαταλÞγουμε λοιπüν στο üτι ο ¸λληνας εκπαιδευτικüς εργÜζεται üπως και οι υπüλοιποι εκπαιδευτικοý της Ε.Ε. και μÜλιστα αμεßβεται με μισθοýς πολý χαμηλüτερους απü αυτοýς.

Μπορεßτε να μας πεßτε σε ποιες Üλλες χþρες οι εκπαιδευτικοß εργÜζονται απü 864 – 756 þρες το χρüνο και πüσα χρÞματα παßρνουν. Εßναι καιρüς να μιλÞσουμε με αλÞθειες.

Μπορεßτε να μας πεßτε πüσες þρες χÜνονται το χρüνο εξ αιτßας της ανικανüτητας της διοßκησης της εκπαßδευσης να καλýψει με εκπαιδευτικü προσωπικü τα σχολεßα; Φταßει και γι’ αυτü ο Ýλληνας εκπαιδευτικüς;

ΚÜποτε πρÝπει το Υπουργεßο να παραδεχθεß üτι δεν θα κÜνει Üλλες προσλÞψεις, λüγω μνημονßου και Üρα θα πρÝπει να βρει τρüπο να λειτουργÞσουν τα σχολεßα φορτþνοντας για Üλλη μια φορÜ τα προβλÞματα στις πλÜτες των εκπαιδευτικþν.