ÁöéÝñùìá óôï Èåüäùñï Áããåëüðïõëï

ÊõñéáêÞ 29 Éáíïõáñßïõ 2012

Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς

ÃñÜöïõí ãéá ôï Èüäùñï Áããåëüðïõëï ïé ößëïé ôïõ

οι σκηνοθÝτες:Κωνσταντßνος ΓιÜνναρης, και Φþτος Λαμπρινüς, ο συγγραφÝας ΣωτÞρης Δημητρßου, ο δημοσιογρÜφος, μεταφραστÞς Ανταßος Χρυσοστομßδης ο ιστορικüς Αντþνης ΛιÜκος, ο κριτικüς κινηματογρÜφου Γιþργος ΜπρÜμος και ο στιχουργüς ΛευτÝρης Παπαδüπουλος

 

ΑΦΗΣΕ ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΑΙ ΑΓΝΗ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ

Του Κωνσταντßνου ΓιÜνναρη

Απü τη φαρÝτρα του εξüρισε το μοντÜζ ως τρüπο παραγωγÞς Ýννοιας και δραματικÞς αντßθεσης.  Βασßστηκε Ýως το τÝλος της δημιουργßας του στα μεγÜλα σε διÜρκεια πλÜνα

Ο Θεüδωρος Αγγελüπουλος για 40 χρüνια δÝσποζε στο τοπßο του ελληνικοý κινηματογρÜφου. ΕπιβλητικÞ μορφÞ κινηματογραφιστÞ -απü τους τελευταßους μεγÜλους που εßχαν επιλÝξει να αυτοπροσδιορßζονται ως δημιουργοß- αναδεßχθηκε και ωρßμασε μÝσα απü το κßνημα του ýστατου μοντερνισμοý του ευρýτερου ευρωπαúκοý κινηματογρÜφου.

Μαζß με τον κριτικü Βασßλη Ραφαηλßδη ο Αγγελüπουλος Þταν κεντρικÞ προσωπικüτητα της ßδρυσης του ΝÝου Ελληνικοý ΚινηματογρÜφου.

Η απüπειρα των οπαδþν του ΝΕΚ να παραγκωνßσουν Þ να παρακÜμψουν το παλαιü εμπορικü σινεμÜ (Φßνος κ.λπ.) στην ΕλλÜδα στÝφθηκε με επιτυχßα. Η επικρÜτηση του ΝΕΚ, üμως, καθορßστηκε και απü την (καθυστερημÝνη) διεßσδυση της τηλεüρασης και Üλλων μορφþν μαζικÞς διασκÝδασης στην ΕλλÜδα και τη φθßνουσα πορεßα του εμπορικοý κινηματογρÜφου.

Ο συνδυασμüς σÜρωσε τελικÜ την παλιÜ μαζικÞ προσÝλευση στις αßθουσες. ΑυτÞ την Þττα την εßχε διακρßνει απü νωρßς ο Αγγελüπουλος, εξ ου και η εμμονÞ του να οχυρþσει ü,τι εßχε μεßνει απü το üραμα ενüς μεγÜλου σινεμÜ πßσω απü τις καλÜ αμπαρωμÝνες πýλες του κινηματογρÜφου της τÝχνης.

Κι αν εßναι να το κÜνεις, ας το κÜνεις σωστÜ.

Το Ýργο του Αγγελüπουλου Þταν ü,τι πιο ακραßα αντßθετο στην Ýννοια ενüς συμβατικοý κινηματογραφικοý λüγου.

Απü τη φαρÝτρα του εξüρισε το μοντÜζ ως τρüπο παραγωγÞς Ýννοιας και δραματικÞς αντßθεσης.

Βασßστηκε Ýως το τÝλος της δημιουργßας του στα μεγÜλα σε διÜρκεια πλÜνα.

Με αυστηρüτατη, εξαντλητικÞ χορογραφßα και λεπτομερÞ μακινιστικÞ κßνηση, ζωγρÜφιζε τους επικοýς πßνακες του παραγκωνισμÝνου Ýως τüτε βαλκανικοý τοπßου.

ΧαρακτηριστικÝς φωτογραφßες απü τα γυρßσματÜ του τον Ýδειχναν καθιστü και ανυψωμÝνο πÜνω απü το Ýδαφος με γερανü κινηματογραφικü δßπλα σε κλασικÝς κÜμερες 35mm: Τα επιβλητικÜ εργαλεßα του σοβαροý κινηματογρÜφου.

Η πρþτη περßοδος δουλειÜς του Αγγελüπουλου συνÝπεσε χρονικÜ με τα τελευταßα χρüνια της χοýντας και Ýπειτα με τη σχεδüν ασταμÜτητη Üνοδο της κεντροαριστερÜς λαßλαπας στην ΕλλÜδα.

Η εποχÞ αναζητοýσε μπασταρδεμÝνες μαρξιστικÝς εξηγÞσεις και αναλýσεις. Η αριστερÜ ζητοýσε τη δικÞ της αποκατÜσταση. ΝÝες γενιÝς ζητοýσαν μια Üλλη εξιστüρηση της πρüσφατης νεο-ελληνικÞς εμφýλιας εμπειρßας. Και το ΝΕΚ ζητοýσε το δικü του σινεμÜ.

Οι μεγÜλες και εν γÝνει πετυχημÝνες αφηγÞσεις του Αγγελüπουλου εκεßνη την εποχÞ -μετÜ το ορφανü ντεμποýτο της ΑναπαρÜστασης- ασχολÞθηκαν με μια απεικüνιση/ερμηνεßα της νεο-ελληνικÞς ιστορßας του 20οý αιþνα: ΜÝρες του '36, Ο Θßασος, Οι Κυνηγοß, ΜεγαλÝξανδρος, Ταξßδι στα Κýθηρα.

ΜεγÜλοι ιστορικοß κýκλοι που τýλιγαν στα δßχτυα τους τους απλοýς πρωταγωνιστÝς και ηττημÝνους.

ΑλλÜ δεν Þταν ποτÝ χαρακτÞρες οι πρωταγωνιστÝς.

¹ταν σýμβολα και φιγοýρες, δουλεμÝνα στη σκÝψη και την εμμονÞ του ßδιου του δημιουργοý. Τα αντικεßμενα της Ιστορßας και της δικÞς του αφÞγησης.

ΠοτÝ συνειδητÜ δρþντα υποκεßμενα.

Και αντικεßμενα που εßχαν συνθλιβεß απü το βÜρος της Ιστορßας.

Αυτü που χαρακτηρßζει üχι μüνο αυτÝς τις ταινßες, αλλÜ το σýνολο της δουλειÜς του Αγγελüπουλου εßναι η πικρßα της ιστορικÞς/προσωπικÞς μνÞμης.

¸πειτα απü μια μικρÞ παρÝνθεση με τον Μελισσοκüμο, επιστρÝφει και πÜλι στις μεγÜλες ιστορικÝς αφηγÞσεις. Οι καιροß προσφÝρονται απλüχερα με τη μεγÜλη κατÜρρευση του ανατολικοý σταλινικοý μπλοκ. Τοπßο στην Ομßχλη, Το ΜετÝωρο ΒÞμα του Πελαργοý, Το ΒλÝμμα του ΟδυσσÝα, Μια Αιωνιüτητα και Μια ΜÝρα...

ΜεγÜλοι κýκλοι Ιστορßας και πÜλι. ΜνÞμη, επιστροφÞ, αναζÞτηση, απεικüνιση, εξερεýνηση στις Üγνωστες για δεκαετßες χþρες της χερσονÞσου. Οι πρωταγωνιστÝς των ταινιþν του ψÜχνουν και πÜλι την απþλεια της πßστης, της νιüτης, της μνÞμης. Ταξßδια στα εξαθλιωμÝνα Ýγκατα του μετα-σταλινικοý τοπßου. Ταξßδια μνÞμης στην αποδεκατισμÝνη ελληνικÞ διασπορÜ. Ταξιδια που διακüπτονται απü αüρατα σýνορα. Το ταξßδι προς τη ζητιανιÜ και την Ýνδεια των καινοýργιων νεαρþν περιηγητþν της μεγÜλης κατÜρρευσης.

Ο τρßτος κýκλος δουλειÜς, η τριλογßα Το ΛειβÜδι που δακρýζει, Η Σκüνη του Χρüνου, Η ¶λλη ΘÜλασσα - μπορεß τþρα να μεßνει ανολοκλÞρωτος.

Πολλοß Ýχουν επισημÜνει üτι το (προ πολλοý ανακοινωμÝνο) τÝλος της μεταπολßτευσης Þρθε επιτÝλους, αλλÜ με βÜρβαρο και ανελÝητο τρüπο.

Η κατÜ μÝτωπο σýγκρουση μιας χρεωκοπημÝνης και οκνηρÞς ανατολßτικης κοινωνßας με την ανελÝητη πραγματικüτητα του δυτικοý χρüνου: ΠικρÞ ειρωνεßα üτι κÜποιος που απεικüνιζε ενδελεχþς μεγÜλους κýκλους τελεολογικÞς Ýννοιας και αλÞθειας συνÜντησε τον θÜνατο σε μια ασÞμαντη τυχαßα στιγμÞ.

ΜÞπως üλα τελικÜ δεν Ýχουν καμßα Ýννοια;

Ο θÜνατος του Θüδωρου Αγγελüπουλου εßναι μια σκληρÞ και Üδικη Ýκφανση του γενικüτερου χÜους που μας αιχμαλωτßζει αυτÞ την εποχÞ.

¸να εßναι σßγουρο.

Πολý λßγους θα θρηνÞσουμε απü αυτÞ την εποχÞ.

Ο Θüδωρος, παρÜ την αρνητικÞ του συνδρομÞ στις κρατικÝς και συνδικαλιστικÝς επιτροπÝς του κινηματογρÜφου (και του ευρýτερου πολιτιστικοý κρατικοý μηχανισμοý), Üφησε μια προσωπικÞ, ταγμÝνη και αγνÞ παρακαταθÞκη.

Μπορþ να πω πως απü τα πιο αγνÜ πρÜγματα που βγÞκαν απü üλη αυτÞ την μεταπολιτευτικÞ λαßλαπα Þταν η δουλειÜ του Αγγελüπουλου.

 

 

ΣτρÜφηκε στις «μεγÜλες αφηγÞσεις» τον καιρü που αυτÝς κλονßζονταν

Του ΣωτÞρη Δημητρßου, ανθρωπολüγου - κριτικοý κινηματογρÜφου

Μαζß με τον Θüδωρο Αγγελüπουλο χÜνεται στην «ομßχλη» της και μια ολüκληρη ιστορικÞ εποχÞ, την  οποßα απεικüνισε με ιδιαßτερη οπτικÞ στις ταινßες του. ΣκηνοθÝτης με ισχυρÞ προσωπικüτητα Þταν απü τους ελÜχιστους της γενιÜς του ΝΕΚ, του ΝÝου Ελληνικοý ΚινηματογρÜφου, δηλαδÞ, απü τους κινηματογραφιστÝς της μεταπολßτευσης, που τüλμησαν, μÝσα στο βαρý κλßμα της μετεμφυλιακÞς ΕλλÜδας, να μιλÞσουν στο συμβολικü επßπεδο για την πρüσφατη τραυματικÞ ιστορßα της χþρας μας. Στην κατεýθυνση αυτÞ αφοσßωσε με εμμονÞ üλη την καλλιτεχνικÞ ζωÞ του, μÝχρι που τον πρüλαβε ο θÜνατος. Με σπουδÝς στη Γαλλßα και με επιρροÞ απü τον πρωτεργÜτη του εθνογραφικοý κινηματογρÜφου, τον J. Rouch, ο Αγγελüπουλος ξεκßνησε με την «ΑναπαρÜσταση» (1970). Η ταινßα αυτÞ, μαζß με την «Ευδοκßα» του Δαμιανοý, που προβλÞθηκε τον επüμενο χρüνο, Ýδειχναν να αλλÜζουν ριζικÜ την πορεßα του ελληνικοý κινηματογρÜφου. ΑλλÜ οι πολιτικÝς συνθÞκες δεν ευνüησαν μια τÝτοια αλλαγÞ. Στην περßοδο αυτÞ üμως, κατÜ την οποßα οι περισσüτεροι κινηματογραφιστÝς του ΝΕΚ μετÝφραζαν την απουσßα πολιτικÞς πρÜξης σε ψυχολογικü αδιÝξοδο και την κοινωνικÞ αλλοτρßωση σε ερωτικü ανεκπλÞρωτο, ο Αγγελüπουλος στρÜφηκε στις «μεγÜλες αφηγÞσεις» τον καιρü που αυτÝς κλονßζονταν. Το ενδιαφÝρον του για την πρüσφατη τραυματικÞ ιστορßα μας και τα χαμÝνα ορÜματα δεν πÞγαζε απü την πλευρÜ των Üμεσων μαρτýρων της -Üμεσος μÜρτυρας Þταν ο πατÝρας του- αλλÜ απü την πλευρÜ των Ýμμεσων μαρτýρων, των απογüνων, που υφßστανται την απþλεια των οραμÜτων σαν κατÜσταση, σαν δεδομÝνο. Στη στÜση του αυτÞ συνÝβαλε η Þττα του ΜÜη του ’68, που κρατοýσε ζωντανü τον απüηχü του. Το αποτÝλεσμα Þταν να βλÝπει τον κüσμο σαν κλειστü ορßζοντα, σαν τοπßο στην ομßχλη, αποηρωικοποιημÝνο.

Η παραπÜνω οπτικÞ του κüσμου συμφωνοýσε εικαστικÜ με την οπτικÞ της νουβÝλ βαγκ που κυριαρχοýσε στη Γαλλßα, üταν σποýδαζε εκεß. Η ταινßα που τον παρþθησε να στραφεß στον κινηματογρÜφο, üπως ομολογοýσε, Þταν η «Με κομμÝνη την ανÜσα» του J.-L. Godard, η οποßα καταγρÜφεται ως αφετηρßα της νουβÝλ βαγκ. Η αποηρωικοποßηση, η απομυθοποßηση και η αποδραματοποßηση, καθþς επßσης και η κατÜργηση του μηνýματος, αποτελοýσαν τους βασικοýς üρους της αισθητικÞς της. ΜÝσα απü αυτÝς καλλιεργοýσε την παθητικοποßηση στο συμβολικü επßπεδο, üπως η κοινωνßα της κατανÜλωσης την καλλιεργοýσε στο κοινωνικü. ΕξÜλλου, η νουβÝλ βαγκ επηρÝασε ολüκληρο τον ΝΕΚ. Ο Αγγελüπουλος üμως εßχε και βαθýτερους δεσμοýς με την αισθητικÞ της, ιδιαßτερα σε ü,τι αφορÜ τη δραματικüτητα-αφÞγηση και τον χρüνο.

Η οπτικÞ του κüσμου σαν κλειστοý ορßζοντα καταργεß το νüημα της πρÜξης. Γιατß η ανθρþπινη πρÜξη εßναι δημιουργßα του νÝου και Ýξοδος στο μÝλλον, στην υπÝρβαση, κÜτι που δεν το επιτρÝπει ο κλειστüς ορßζοντας. Ο Αγγελüπουλος Ýχει επßγνωση αυτοý του πρÜγματος, üταν σε μια συνÝντευξÞ του παρατηρεß üτι η αφομοßωση του μÝλλοντος απü το παρüν -εννοεßται μÝσω της πρÜξης- προσδßδει στο παρüν ποßηση, απειδÞ ακριβþς η ποßηση εßναι υπÝρβαση. Εντοýτοις, εκεßνο που εκφρÜζει στις ταινßες του εßναι η ματαßωση της εξüδου στο μÝλλον, το μετÝωρο βÞμα που αδυνατεß να υλοποιηθεß. Αυτü συνεπÜγεται και την κατÜργηση της «μεγÜλης αφÞγησης». Την κατατÝμνει σε αυτüνομες σεκÜνς μεγÜλης διÜρκειας που Ýχουν αισθητικÞ πληρüτητα αλλÜ χωρßς οργανικÞ σýνδεση δρÜσης. Τα πρüσωπα παραμÝνουν αμετÜβλητα, χωρßς να υφßστανται δραματουργικÞ μεταμüρφωση. Οι δρÜσεις και οι συμπεριφορÝς μετατρÝπονται σε στÜσεις, οπüτε η δραματουργßα απορροφÜται απü τα εικαστικÜ σχÞματα. Χρησιμοποιεß συστηματικÜ το βÜθος πεδßου και σε συνδυασμü με τα πλÜνα-σεκÜνς, οπüτε, σýμφωνα με τη μεταφυσικÞ του A. Bazin, επιβÜλλεται με το φιλμικü θÝμα η κυριαρχßα ενüς αδιατÜρακτου κüσμου.

Το πιο σημαντικü στον κινηματογρÜφο του Αγγελüπουλου εßναι το ζÞτημα του χρüνου. Ο κατακερματισμüς της αφÞγησης και η αποδραματοποßηση υποθεμελιþνουν την παραγωγÞ του χρüνου, δεδομÝνου üτι ο χρüνος καταγρÜφεται μÝσα απü την ανθρþπινη πρÜξη. ΥπÜρχει, συνεπþς, και σ’ αυτü το σημεßο εναρμüνιση με τη νουβÝλ βαγκ. ΑλλÜ και μια διαφορÜ. Γιατß η νουβÝλ βαγκ στρÝφεται στην αχρονßα με το να αναιρεß τον ιστορικü χρüνο και να προβÜλλει τον βιωματικü χρüνο, κατÜ τον οποßο η συνεßδηση δεν παßρνει ενεργü στÜση. Αντßθετα, ο Αγγελüπουλος ενδιαφÝρεται για την ιστορßα, Ýστω και αν την θÝτει σε εκκρεμüτητα. Ανασýρει τις συλλογικÝς μνÞμες, ενþ ταυτüχρονα, τις μετουσιþνει σε εικονικÝς φüρμες, παßζοντας μαζß τους το παιχνßδι της παρουσßας της απουσßας. Το αßσθημα της απουσßας εντεßνεται και σκηνογραφικÜ απü τα θραýσματα, τα ερεßπια τους Ýρημους δρüμους και την πλημμυρισμÝνη πüλη. Δßνεται ακüμα απü τη θλßψη του γκρßζου και της βροχÞς -κÜνει τα γυρßσματα στην γκρßζα βüρεια ΕλλÜδα και üχι στην ηλιüλουστη του Νüτου. Με Üλλα λüγια, μετατρÝπει τη δρÜση σε εικüνα και τον χρüνο σε χþρο. Μεταμορφþνει τα ιστορικÜ γεγονüτα σε τοπßα και μεταφρÜζει τις κοινωνικÝς αντιπαραθÝσεις σε σχηματισμοýς και σε διατÜξεις στο χþρο. Η προσπÜθειÜ του Αγγελüπουλου να αποδþσει την τραυματικÞ ιστορßα μας και την απροσδιοριστßα του μÝλλοντος παραβιÜζοντας την ιδιαιτερüτητα του κινηματογρÜφου, να μπορεß να μετατρÝπει τον χþρο σε χρüνο με το γεωγραφικü μοντÜζ και με την ßδια τη φιλμικÞ ροÞ, Þταν μια πρüκληση που την τüλμησε. Ο ßδιος πßστευε ακρÜδαντα σ’ αυτü που Ýκανε, και πλÞρωσε το τßμημÜ του με το αßσθημα του αδικαßωτου που τον κατÝτρεχε συνεχþς.

 

 

Ο Θüδωρος Αγγελüπουλος

Του Ανταßου Χρυσοστομßδη

ΠαρÜ τους στοχασμοýς του γýρω απü την ελληνικÞ ιστορßα, ο Αγγελüπουλος υπÞρξε Ýνας ευρωπαßος  σκηνοθÝτης, γι' αυτü ßσως και εκτιμÞθηκε Ýξω περισσüτερο απü ü,τι εκτιμÞθηκε εδþ

Ο ξαφνικüς θÜνατος ενüς γνωστοý σε üλο τον κüσμο ¸λληνα σκηνοθÝτη θα Þταν Ýτσι κι αλλιþς οδυνηρüς - ιδιαßτερα απü τη στιγμÞ που ο θÜνατος τον γρÜπωσε σε þρα δουλειÜς, δηλαδÞ με üλες τις δυνÜμεις του αφιερωμÝνες σε Ýναν δημιουργικü σκοπü. ¼μως ο θÜνατος του Θüδωρου Αγγελüπουλου φαντÜζει ακüμα πιο Üδικος και αδικαιολüγητος στις Üσχημες στιγμÝς που ζοýμε, και που τüση ανÜγκη Ýχουμε απü μια πνευματικÞ ανÜταση, απü δημιουργικüτητα, απü αισιοδοξßα.

Ο καθÝνας μπορεß να Ýχει την ÜποψÞ του για το Ýργο του Αγγελüπουλου. Κι üλοι κατÜ καιροýς Ýχουμε κÜνει κριτικÞ σε κÜποιο Ýργο του Þ Ýχουμε δυστροπÞσει με κÜποια ιδιαßτερα χαρακτηριστικÜ του - τους αργοýς ρυθμοýς του, τις συχνÜ αβÜσταχτες σιωπÝς του. ¼λοι üμως επßσης Ýχουμε μεßνει Ýκθαμβοι απü την ομορφιÜ των εικüνων του, τη δýναμη της κινηματογραφικÞς του ματιÜς, üλοι Ýχουμε αντιμετωπßσει τις ταινßες του με σεβασμü, ακüμα κι üταν δεν μας Üρεσαν. Διüτι ο Αγγελüπουλος εßχε üλα τα χαρακτηριστικÜ του σπουδαßου καλλιτÝχνη: την προσωπικÞ ματιÜ, την ιδιαßτερη γλþσσα, την ικανüτητα να αφουγκρÜζεται πρÜγματα που δεν αφουγκραζüμαστε üλοι, τον δημιουργικü οßστρο.

Ουδεßς προφÞτης στον τüπο του; Νομßζω πως αυτü δεν ισχýει στην περßπτωσÞ του. Σßγουρα τις πιο σημαντικÝς και εγκωμιαστικÝς κριτικÝς ο Αγγελüπουλος τις εßχε στο εξωτερικü. Εκεß, στις μεγÜλες αγορÝς του κüσμου, ο Αγγελüπουλος μπüρεσε να επιβÜλει την προσωπικüτητÜ του, τον ιδιαßτερο χαρακτÞρα του, τη δικÞ του Üποψη. Με μια επιτυχßα που ελÜχιστοι ¸λληνες μπüρεσαν να πετýχουν. Δεν υπÞρξε ο πρþτος που Ýκανε αργüσυρτα πλÜνα, δεν Þταν ο πρþτος που Ýκανε πλÜνα σεκÜνς, δεν Þταν ο πρþτος που μßλησε για την ιστορßα της χþρας του με ελλειπτικοýς και ποιητικοýς τρüπους. ¼μως κατÜφερε να Ýχει μεγαλýτερη επιτυχßα ακüμα κι απü τους Üξιους δασκÜλους του (ο νους μου πηγαßνει στον Γιανκσü κι ας μη θυμÜμαι -μπορεß üμως να κÜνω λÜθος- ποτÝ τον Αγγελüπουλο να τον αναφÝρει), Ýτσι þστε να οικειοποιηθεß στα μÜτια του παγκüσμιου κοινοý μια κινηματογραφικÞ γλþσσα που θα μεßνει για πÜντα συνδεδεμÝνη με το üνομÜ του.

Ναι, ο Αγγελüπουλος κÝρδισε τελικÜ και τον σεβασμü των ομοεθνþν του, τον σεβασμü μιας πατρßδας που γßνεται üλο και πιο αντιπνευματικÞ, üλο και πιο υστερικÞ, üλο και πιο αφηρημÝνη. Ο ßδιος δεν προσπÜθησε ποτÝ να γßνει συμπαθÞς, δεν προσπÜθησε ποτÝ να γßνει persona grata, δεν του πÞγαινε ο ρüλος του πατριÜρχη που Ýχει Üποψη για το καθετß. Την üποια μεγαλορρημοσýνη του την κρÜτησε μüνο για το Ýργο του, δεν την ξüδεψε για να γßνει εξþφυλλο στα περιοδικÜ.

Απü τις ταινßες του Αγγελüπουλου, ο καθÝνας μπορεß να διαλÝξει ποιες του αρÝσουν και ποιες üχι. Νομßζω üμως üτι εßναι γενικÞ η Üποψη üτι το αριστοýργημÜ του παραμÝνει εκεßνος ο εκπληκτικüς Θßασος, μια ταινßα που σημÜδεψε τον ελληνικü κινηματογρÜφο, üχι επειδÞ βρÞκε στη συνÝχεια μιμητÝς, αλλÜ επειδÞ θα μεßνει για πÜντα μßα απü τις δýο Þ τρεις ταινßες που σχολßασαν εξαιρετικÜ, η καθεμιÜ με τον δικü της τρüπο, την ελληνικÞ πραγματικüτητα, την ελληνικÞ ιστορßα. Ο Θßασος δεν υπÞρξε μüνο Ýνα Ýργο που Ýδειξε üτι ο δημιουργüς του μποροýσε να χορÝψει με κÝφι στα μονοπÜτια ενüς καλοχωνεμÝνου μπρεχτισμοý, αλλÜ και Ýνα Ýργο που συμφιλßωσε την αρχαιοελληνικÞ παρÜδοση με τη σημερινÞ μας ευαισθησßα. Απü τον Θßασο και μετÜ, üποιος θελÞσει να μιλÞσει για την αντßσταση και τον εμφýλιο, για τον ηρωισμü και την προδοσßα, για τη μνÞμη και τη νοσταλγßα, θα πρÝπει να αναμετρηθεß με την εμβληματικÞ εικüνα εκεßνου του περιπλανþμενου θιÜσου που στÝκεται αμÞχανος και με τις βαλßτσες στο χÝρι μπροστÜ σε Ýναν παλιü σταθμü, ενþ ο χρüνος κυλÜει αλλÜζοντας τη μορφÞ μιας ολüκληρης χþρας.

(Και να μας συγχωρÞσει ο ΔημÞτρης Δανßκας, αλλÜ δεν Þταν üλη η αριστερÜ που «υποδÝχτηκε την ταινßα με επικριτικÜ σχüλια», üπως Ýγραψε στα «ΝÝα» της περασμÝνης ΤετÜρτης. ΑυτÞ που ποτÝ δεν συμπÜθησε τον Αγγελüπουλο Þταν -και εßναι- εκεßνο το κομμÜτι της αριστερÜς που ακüμα και σÞμερα μÝνει θαμπωμÝνο απü τη μαγεßα του σοσιαλιστικοý ρεαλισμοý. Εκεßνο το κομμÜτι που θÝλει την πολιτικÞ στην τÝχνη να μην εßναι ποτÝ υπαινικτικÞ, αλλÜ να κραυγÜζει, και να εßναι, βεβαßως, πιστÞ στη γραμμÞ του κüμματος...).

Δεν εßναι τυχαßο üτι ο Θüδωρος Αγγελüπουλος διαμορφþθηκε ως κριτικüς στις σελßδες της «ΔημοκρατικÞς αλλαγÞς», της εφημερßδας της ΕΔΑ, η οποßα δεν εßχε τις κομματικÝς αγκυλþσεις που εßχε η προδικτατορικÞ «ΑυγÞ». Οι κριτικÝς του λÜτρευαν το γαλλικü σινεμÜ της Nouvelle Vague, και το αγγλικü του Free Cinema, ü,τι δηλαδÞ πιο φρÝσκο και αντικομφορμιστικü εßχε να επιδεßξει η δεκαετßα του '60 στον χþρο του κινηματογρÜφου.

Κι üμως, μια μεγÜλη Ýκπληξη περßμενε üσους φαντÜζονταν üτι η πρþτη του ταινßα, η ΑναπαρÜσταση, θα θýμιζε Τρυφþ Þ ΓκοντÜρ. Ο Αγγελüπουλος Ýδειξε Þδη απü την αρχÞ üτι θα ακολουθοýσε δικοýς του δρüμους. ΑυτÜ τα γκρßζα τοπßα, αυτÜ τα Üξεστα πρüσωπα, αυτÝς οι ερειπωμÝνες στÜνες εßχαν μια ειλικρßνεια που ανÝτρεπε δεκαετßες ελληνικοý σινεμÜ με φουστανÝλες, βουκολικÜ δρÜματα και ψευδοúστορικÝς βιογραφßες.

Και οι ΜÝρες του '36 και Οι κυνηγοß, ταινßες που ßσως δýσκολα βλÝπει πια κανεßς για να περÜσει μια ευχÜριστη βραδιÜ (κακÜ τα ψÝματα, üλοι αλλοτριωμÝνοι εßμαστε απü αυτÞ την Üποψη), αλλÜ που αποσπÜσματÜ τους θα μεßνουν για πÜντα στη μνÞμη μας - μια Üδεια καρÝκλα στο καταπρÜσινο λιβÜδι, η Κοταμανßδου που κυλιÝται στο πÜτωμα ζþντας τον ερωτικü φιλοβασιλικü ερωτισμü της, τα καρÜβια που περνÜνε με τα κüκκινα πανιÜ και το τραγοýδι του Μßκη. Εßναι η χρυσÞ εποχÞ του Αγγελüπουλου, η εποχÞ της πρüκλησης, η εποχÞ που τελειοποιεß το ýφος του τραβþντας μερικÝς φορÝς το σκοινß στα Üκρα.

Εßπαμε, γοýστα εßναι αυτÜ. Ο ΜεγαλÝξανδρος και το Ταξßδι στα Κýθηρα εßχαν απßστευτης ομορφιÜς πλÜνα, αλλÜ το πολιτικü μÞνυμα και των δýο ταινιþν Þταν θαμπü, παρÜ τις ρητορικÝς εξÜρσεις τους. Ο Μελισσοκüμος, πÜλι, σßγουρα θα Þταν κατþτερος απü ü,τι εßναι αν δεν υπÞρχε ο ΜαρτσÝλο ΜαστρογιÜνι - κι εκεßνο το υπÝροχο αινιγματικü πρüσωπο της ΝÜντιας Μουροýζη.

Θα πρÝπει κανεßς να περιμÝνει το ΒλÝμμα του ΟδυσσÝα για να βρει την επüμενη μεγÜλη ταινßα του Αγγελüπουλου. Παρüτι η κεντρικÞ ιδÝα της ταινßας Þταν δανεικÞ (ο ξαπλωμÝνος ΛÝνιν πÜνω στη μαοýνα θýμιζε εκεßνο το καρÜβι του ΜεντβÝγιεφ με τη φÜτσα του Μαρξ) λßγες ταινßες Ýδωσαν τη δεκαετßα του '90, την απüγνωση και το κενü που Üφησε πßσω του η κατÜρρευση του «υπαρκτοý» αλλÜ και τη σχιζοφρÝνεια ενüς εμφýλιου πολÝμου σαν τον πüλεμο της Γιουγκοσλαβßας. Εδþ, οι ομßχλες, που τüσο Üρεσαν στον Αγγελüπουλο, ξÝφευγαν απü οποιαδÞποτε φορμαλιστικÞ λειτουργßα και, αγκαλιÜζοντας το πεσμÝνο Üγαλμα του κομουνιστÞ Þρωα, τον συνüδευαν αργÜ και τελετουργικÜ στην τελευταßα του κατοικßα - στα ντουλÜπια της Ιστορßας. Μια ολüκληρη εποχÞ εßχε τελειþσει και ο Αγγελüπουλος την περιÝγραψε üσο ελÜχιστοι στον παγκüσμιο κινηματογρÜφο.

Ο Θüδωρος Αγγελüπουλος τßμησε την πατρßδα του. Το üνομÜ του εκπροσþπησε τον ελληνικü κινηματογρÜφο στο εξωτερικü περισσüτερο κι απü τον «διεθνÞ» ΜιχÜλη ΚακογιÜννη. Το ελληνικü κρÜτος, εßναι η αλÞθεια, τον βοÞθησε üσο μποροýσε, αν και χωρßς τις οικονομικÝς συνδρομÝς των ξÝνων παραγωγþν ο Αγγελüπουλος δεν θα μποροýσε να γυρßσει οýτε τις μισÝς απü τις ταινßες που γýρισε.

Μüνο που ο Αγγελüπουλος, παρÜ τα ελληνικÜ του θÝματα, παρüτι τις ταινßες του τις γýρισε στην ΕλλÜδα και παρüτι συνÝχισε μÝχρι τÝλους να Ýχει Ýδρα του -και πηγÞ Ýμπνευσης- την ΕλλÜδα, εßναι μια φωτεινÞ εξαßρεση στο ελληνικü τοπßο: δεν υπÞρξε ποτÝ παιδß του ελληνικοý κινηματογρÜφου, δεν υπÞρξε συνεχιστÞς κÜποιας προηγοýμενης παρÜδοσης, υπÞρξε Ýνας μοναχικüς οδοιπüρος σε Ýνα τοπßο του οποßου τα üρια και τα σýνορα προσδιüρισε και χÜραξε μüνος. ΠαρÜ τους στοχασμοýς του γýρω απü την ελληνικÞ ιστορßα, ο Αγγελüπουλος υπÞρξε Ýνας Ευρωπαßος σκηνοθÝτης, γι' αυτü ßσως και εκτιμÞθηκε Ýξω περισσüτερο απü ü,τι εκτιμÞθηκε εδþ.

 

 

Οι σιωπÝς του, σιωπÞ μας

Του Γιþργου ΜπρÜμου

Για τον Θüδωρο Αγγελüπουλο Ýχουν γραφτεß πολλÜ κι αυτÝς τις þρες, της αδιανüητης απþλειας,  κÜποια ανακυκλþνονται. ΠροσωπικÜ δεν μπορþ και δεν θÝλω να ακολουθÞσω τον πληθωρισμü σε ýμνους και κυρßως, την επιδειξιμανßα της συντριβÞς. Ο Θüδωρος Þταν Ýνας παγκüσμιος ¸λληνας που αντιμετþπισε, üπως τüσοι Üλλοι, τον φθüνο και την υποτßμηση της εγχþριας πιÜτσας. Η προσωπικÞ, καινοτüμα, ανανεωτικÞ κινηματογραφικÞ του γραφÞ χλευÜστηκε- ας μην το ξεχνÜμε- γιατß, τÜχα, προκÜλεσε σε μια γενιÜ «τα πιο βαθιÜ χασμουρητÜ». Και την εποχÞ του νεüπλουτου life style, η απÜρνηση του Αγγελüπουλου ταυτιζüταν με την κενüτητα και την τρυφηλüτητα της εγχþριας show biz.

Ο Αγγελüπουλος Þταν μÝλος και Ýγινε ο πιο διÜσημος, μιας χρυσÞς τριÜδας (οι Üλλοι δýο εßναι ο ΠαντελÞς Βοýλγαρης και ο Νßκος Παναγιωτüπουλος) που χειραφÝτησαν τον ελληνικü κινηματογρÜφο. Με το δικü τους Ýργο η ελληνικÞ ταινßα δεν Þταν πια μαζικüς και κυρßως, ανþδυνος διασκεδαστÞς, αλλÜ θεμελιακü στοιχεßο του σýγχρονου ελληνικοý Πολιτισμοý. Τüσα χρüνια μετÜ τις γενναßες και απελπισμÝνες προσπÜθειες του Κοýνδουρου, και του Κανελλüπουλου, οι τρεις, νεαροß τüτε, σκηνοθÝτες, δεν συνÝχισαν μüνο με προßκα, το πεßσμα των προγüνων, αλλÜ ενÝταξαν τον ΝÝο Ελληνικü ΚινηματογρÜφο στο κÝντρο της αισθητικÞς, κοινωνικÞς και πολιτικÞς αγωνßας. Η εγχþρια κινηματογραφßα δεν Þταν πια στο περιθþριο της πολιτιστικÞς δημιουργικüτητας, αλλÜ ηγεμüνευσε, για πολλÜ χρüνια, στον χþρο των Τεχνþν.

Ειδικüτερα ο Θüδωρος Αγγελüπουλος ξεπÝρασε γρÞγορα τα ελληνικÜ σýνορα, εντÜχθηκε και επÝβαλε την προσωπικÞ του γραφÞ και τον στοχασμü του, στον Ευρωπαúκü και Παγκüσμιο ΝÝο ΚινηματογρÜφο. ¹ταν Ýνας εμβληματικüς δημιουργüς του κινηματογραφικοý μοντερνισμοý, απüγονος του ΝτρÜγιερ, του Αντονιüνι και του Μιζογκοýτσι, συνοδοιπüρος του Οýγγρου Μßκλος Γιαντσü, του Ιταλοý Πιερ ΠÜολο Παζολßνι και του ΙÜπωνα Ναγκßσα Οσßμα. Τα κεντρικÜ και θεμελιακÜ υλικÜ του κινηματογραφικοý του κüσμου, εßναι η Αρχαßα Τραγωδßα, η τεχνικÞ του Μπρεχτ για την αποστασιοποßηση, η υπαρξιακÞ αγωνßα του ΣεφÝρη σε σχÝση με την ελληνικÞ ταυτüτητα και η μελαγχολßα της Ιστορßας. ¼λα κατÝληγαν στη μικρÞ ιστορßα του ανθρþπινου πüνου, στους σπαρακτικοýς μονολüγους που αφηγοýνται τις τσακισμÝνες απü θÜνατο, φτþχεια, εμφýλιο πüλεμο, μητριÜ πατρßδα, χαμÝνο τüπο και απελπισßα ανθρþπινες ζωÝς. ΠροσωπικÞ μου γνþμη, εßναι πως ο Αγγελüπουλος Þταν κατεξοχÞν ανθρωποκεντρικüς, üσο κι αν κατηγορÞθηκε για στεγνüτητα και εγκεφαλικüτητα. ¹ταν δηλαδÞ συγκινητικüς, χωρßς καμιÜ παραχþρηση στον μελοδραματισμü.

¼ταν προβλÞθηκε ο «Θßασος» ο Κþστας Σταματßου τον Ýβαλε πλÜι στα κορυφαßα Ýργα της νεοελληνικÞς ΤÝχνης, συγκεκριμÝνα στο πλευρü του «¶ξιον Εστß» του Ελýτη. Τüτε φÜνηκε μια κατÜταξη ενθουσιþδης, αλλÜ πολý βιαστικÞ. ΤελικÜ ο Σταματßου δικαιþθηκε. Η ταινßα περιλαμβÜνεται μüνιμα στην Παγκüσμια Ιστορßα του ΚινηματογρÜφου και βÝβαια, σÞμερα, εßναι η κορυφαßα κινηματογραφικÞ δημιουργßα στο πÜνθεον των μεγÜλων Ýργων του ελληνικοý πολιτισμοý. Απü τον ερωτικü-κοινωνικü πυρετü της «ΑναπαρÜστασης», στον πολιτικü-ιστορικü στοχασμü στις «ΜÝρες του '36», στην πολυσημßα και τη νεωτερικüτητα του πλÜνου-σεκÜνς στον «Θßασο», μετÜ στη μοναξιÜ του «ΜεγαλÝξαντρου», τη χαμÝνη ζωÞ στο «Ταξßδι στα Κýθηρα», την κοýραση των αισθημÜτων και των ιδεþν στον «Μελισσοκüμο», ως τις σκληρÝς, απüλυτα απÝλπιδες προσεγγßσεις στα κýματα των σýγχρονων καιρþν, ο Αγγελüπουλος Þταν Ýνας δημιουργüς που προσηλωμÝνος στην προσωπικÞ του αγωνßα, τη μετασχημÜτισε σε συλλογικÞ ταυτüτητα.

Δεν εßναι üμως þρα και δεν αισθÜνομαι κι Ýτοιμος για να αποτιμÞσω, σχετικÜ αναλυτικÜ, το Ýργο του Θüδωρου. ΘυμÜμαι μüνο τις σκοτεινÝς σιωπÝς των ταινιþν του. Σ’ αυτÝς τις σιωπÝς βρισκüτανε η ουσßα μιας χþρας τρικυμισμÝνης απü εμφýλιους και χοýντες, η αγκýλωση των δημιουργþν της απü την απροσδιοριστßα, οι υγρασßες στην Φλþρινα και τα ΓιÜννινα, οι Üνθρωποι χωρßς πατρßδα, οι καταφρονεμÝνοι της γης. Ο Μοýζιλ δεν ολοκλÞρωσε τον «¶νθρωπο χωρßς ιδιüτητες», μια Üνω τελεßα Ýμεινε μετÝωρη, αßνιγμα, μαζß κι απÜντηση. ¼πως ο Μοýζιλ, Ýτσι κι ο Θüδωρος δεν πρüλαβε, η «¶λλη θÜλασσα» θα μεßνει για πÜντα σιωπηλÞ, σαν τις σιωπÝς του. Σαν την δικÞ μας σιωπÞ.

 

 

Θüδωρος Αγγελüπουλος: «Τα ποτÜμια του χρüνου»

Του Φþτου Λαμπρινοý

"Αυτü που καταξιþνει Ýναν δημιουργü", Ýλεγε ο Θüδωρος- Αγγελüπουλος, "δεν εßναι οι κριτικοß Þ το κοινü, αλλÜ ο χρüνος, üχι ως διÜρκεια, αλλÜ ως Ýνα αξιεδιÜλυτο σýμπλεγμα απü παρελθüν, παρüν και μÝλλον του καθενüς. Ο χρüνος εßμαστε εμεßς».

¸λεγε επßσης üτι, στην ουσßα, γýριζε, üλη του τη ζωÞ, μßα ταινßα, επιμερισμÝνη, üπως Ýνα βιβλßο, σε κεφÜλαια. ΚÜθε ταινßα και Ýνα κεφÜλαιο του βιβλßου, που μπορεß να φτÜσει στο τÝλος, μπορεß üμως και να μεßνει μετÝωρο...

Ειπþθηκαν και γρÜφτηκαν πÜρα πολλÜ αυτÝς τις μÝρες για τον Θüδωρο. ¸χω üμως, την αßσθηση, üτι τα περισσüτερα Ýμειναν στις «περιγραφÝς»: «ο ποιητÞς της εικüνας», «ο καταξιωμÝνος σκηνοθÝτης», «ο αναγνωρισμÝνος διεθνþς», «ο σκηνοθÝτης που αφηγÞθηκε με ουσιαστικü τρüπο την ελληνικÞ περιπÝτεια» κ.λπ., κ.λπ.

Πιστεýω ωστüσο, πως üταν μιλÜμε για μεγÜλους δημιουργοýς θα πρÝπει να εßμαστε, κατÜ το δυνατüν, ακριβεßς κι αυτü θα επιχειρÞσω σε αυτü το σýντομο κεßμενο.

Ο Θüδωρος με τη δικÞ αντßληψη για τον χρüνο και την εντελþς προσωπικÞ του αßσθηση αυτοý που αποκαλεßται ρυθμüς, με την Ýννοια του ρυθμοý που εμπεριÝχει η ßδια η εικüνα σε üλη της τη διÜρκεια και üχι το μοντÜζ, επιχεßρησε και πÝτυχε, σε μεγÜλο βαθμü, να αλλÜξει την κινηματογραφικÞ γλþσσα. Μßα εντελþς διαφορετικÞ κινηματογραφικÞ αφÞγηση, απü εκεßνη, που Ýχει σχεδüν επιβÜλλει, η διεθνÞς, κυρßως αμερικανικÞ, παραγωγÞ, αλλÜ και αυτÞ που κυριαρχεß στον αποκαλοýμενο «παλιü καλü ελληνικü κινηματογρÜφο».

Στην προσπÜθεια αυτÞ, εßχε φυσικÜ, τα προσωπικÜ του εφüδια: τα βιþματÜ του στη διÜρκεια της δεκαετßας του 1940-1950, ο τρüπος που τα «αποθÞκευσε» στη μνÞμη Þ στη συνεßδησÞ του και μαζß, ταινßες και σκηνοθÝτες, που δεν Þταν γνωστοß στην ΕλλÜδα, τους οποßους ωστüσο, γνþρισε καλÜ, στα χρüνια της μαθητεßας του στο Παρßσι, üπως ο ΙÜπωνας ΚÝνζι Μιτσογκοýσι.

Με τη μικροý μÞκους «ΕκπομπÞ» (1968), επιχειρεß μßα προσÝγγιση στα τεχνÜσματα ενüς νÝου μοντÝλου δημοσιογραφßας, της ραδιοφωνικÞς, üπου με συνεντεýξεις στον δρüμο, ερωτÞσεις του τýπου «πþς ονειρεýεστε τον ιδανικü Üνδρα» και βραβεßα, αποβλÝπει στην παγßδευση του ανθρþπου σε Ýνα αδιÝξοδο παιχνßδι, δÞθεν δημοσιüτητος. Δεν εßναι τυχαßο üτι τον εμπνευστÞ, και υπεýθυνο της εκπομπÞς υποδýεται ο Νßκος ΜαστορÜκης. Δεν θα αργÞσει η στιγμÞ, üταν απü το ραδιüφωνο, το «ρεπορτÜζ» αυτοý του εßδους, θα περÜσει στην τηλεüραση, και ο ßδιος ρεπüρτερ, θα ανακρßνει, στο ΚΕΒΟΠ, τα παιδιÜ που εßχαν συλληφθεß για τα γεγονüτα του Πολυτεχνεßου.

ΜετÜ την προβολÞ της «ΑναπαρÜστασης» (1970) στο ΦεστιβÜλ Θεσσαλονßκης, ο ΚωστÞς Σκαλιüρας εξερχüμενος απü την αßθουσα, εßπε: «Ελληνικüς ΚινηματογρÜφος, ¸τος Πρþτο». Απü τüτε μÝχρι σÞμερα, πολλοß εßναι εκεßνοι που προσυπογρÜφουν αυτÞ τη διαπßστωση και θεωροýν την ταινßα, ως την απαρχÞ της γÝννησης ενüς αυθεντικοý ελληνικοý σινεμÜ, με δικÞ του γλþσσα και δικÞ του φωνÞ. Η «ΑναπαρÜσταση, αποτυπþνει την αποσιωπημÝνη üψη της ελληνικÞς πραγματικüτητας, σε καθεστþς στρατιωτικÞς δικτατορßας. Η ταινßα του Αγγελüπουλου αντιστÝκεται στο καθεστþς ανελευθερßας, üχι με μεγαλüστομες ρητορεßες, αλλÜ απλþς και μüνο με την ανατρεπτικÞ γραφÞ της: γκρßζο μουντü τοπßο, πÝτρινο και υγρü περιβÜλλον, οι Üνθρωποι, μαýρες φιγοýρες, που κινοýνται σα σκιÝς στην ομßχλη, ασυνÞθιστα σε διÜρκεια πλÜνα, χωρßς μουσικÞ υπüκρουση, με μεγÜλες σιωπÝς...

Οι «ΜÝρες του '36» (1972) υπονομεýουν τον λüγο της δικτατορßας για την ιστορßα με μßα Üλλου τýπου ανÜγνωση του παρελθüντος. Η ταινßα αναπαρÜγει το κλßμα των «Ημερþν του 1936», αυτþν που οδÞγησαν στη δικτατορßα της 4ης Αυγοýστου, για να μιλÞσει για το κλßμα του 1967, και της πολιτικÞς που οδÞγησε στην 21η Απριλßου. Οι «ΜÝρες του ‘36» κυριαρχοýνται απü τη μακÜρια ενδοτικüτητα των αστικþν πολιτικþν δυνÜμεων απÝναντι στην επερχüμενη μεταξικÞ δικτατορßα, την εγκληματικÞ δρÜση του ακροδεξιοý παρακρÜτους, και την υποταγÞ του κρατικοý μηχανισμοý στη νÝα τÜξη πραγμÜτων. Οι αναλογßες με το 1967 εßναι περισσüτερο απü εμφανεßς. Ως προς τη γλþσσα, η ταινßα θα μποροýσε να χαρακτηριστεß, η αρτιüτερα σκηνοθετημÝνη ελληνικÞ ταινßα, για την επιμονÞ του Αγγελüπουλου σε μßα Üκρως αυστηρÞ γραφÞ, με τους πρωταγωνιστÝς να κινοýνται και να δρουν πßσω απü κλειστÝς πüρτες, ενþ εμεßς βλÝπουμε Üδειους διαδρüμους, χωρßς μουσικÞ, παρÜ μüνο το φωνογρÜφο στην αυλÞ της φυλακÞς, üταν ακοýγεται το σουξÝ της εποχÞς: "Θα ξανÜρθεις...".

«Ο Θßασος» που προβÜλλεται επισÞμως το 1975, και τον θρßαμβο στο ΦεστιβÜλ των Καννþν, üπου κυριολεκτικÜ αποθεþθηκε, παρüλο που η τüτε δημοκρατικÞ κυβÝρνηση αρνÞθηκε να συναινÝσει στην επßσημη εκπροσþπηση, με αυτÞ την ταινßα, στο ΦεστιβÜλ, συνιστÜ την απαρχÞ της διεθνοýς καταξßωσης του Αγγελüπουλου, Ýνα θÝμα που δεν εßναι δυνατüν να θßξω σε αυτü το σýντομο σημεßωμα.

Σημασßα Ýχει ωστüσο, üτι ο Θüδωρος Αγγελüπουλος δεν Þταν μüνος στην ρηξικÝλευθη πορεßα αλλαγÞς, της εικüνας και της μορφÞς του ελληνικοý κινηματογρÜφου, στα χρüνια της χοýντας. ΠαρÜλληλα με αυτüν, λßγο νωρßτερα, λßγο αργüτερα, εμφανßστηκαν ταινßες üπως «ΚιÝριον» του ΔÞμου ΘÝου, «ΑνοιχτÞ επιστολÞ» του Γιþργου Σταμπουλüπουλου, «ΜÝχρι το πλοßο» και «Ευδοκßα» του ΑλÝξη Δαμιανοý, «ΙωÜννης ο βßαιος» της Τþνιας ΜαρκετÜκη και πολλÝς Üλλες. Στην παγκüσμια ιστορßα, εßναι παρατηρημÝνο, σε συνθÞκες απολυταρχισμοý, üπου στυγνÜ καθεστþτα επιβÜλλουν με κÜθε μÝσο τη σιωπÞ, γεννιÝται μεγÜλη τÝχνη. ΦυσικÜ, ως αντßδραση σε αυτÜ τα καθεστþτα. Στην ΕλλÜδα της χοýντας, εμφανßζεται μια αυθεντικÞ τÝχνη, που αντιστÝκεται, με τον δικü της τρüπο, και με üπλο τη γραφÞ, αναζητÜ Ýναν Üλλο θεατÞ - ßσως και Ýναν Üλλο πολßτη.

 

 

Ο Θüδωρος

Του ΛευτÝρη Π. Παπαδüπουλου

Πλημμýρισαν απü αφιερþματα για το Ýργο και τη ζωÞ του Θüδωρου Αγγελüπουλου üλες τις τελευταßες μÝρες τηλεορÜσεις, εφημερßδες και περιοδικÜ! Και αναρωτιÝμαι: Ýπρεπε να φýγει απü τη ζωÞ ο μεγÜλος αυτüς σκηνοθÝτης για να τον... ανακαλýψουμε; Ποý Þμασταν üλα αυτÜ τα χρüνια, που ο Αγγελüπουλος παρουσßαζε τις μεγαλειþδεις ταινßες του στις αßθουσες της ΑθÞνας και των Üλλων μεγÜλων πüλεων; Πüσα εισιτÞρια Ýκοβαν αυτÝς οι ταινßες, που τις εγκωμßαζαν οι πÜντες σε üλη την υφÞλιο εδþ και δεκαετßες; Γιατß üλοι εμεßς, οι θεατÝς, τον αποφεýγαμε;

ΑυτÞ εßναι, δυστυχþς, η ΕλλÜδα - üπως Ýλεγε ο Σημßτης. (Ο Σημßτης üμως διοργÜνωσε μια γιορτÞ στο Μαξßμου για να τιμÞσει τον σπουδαßο δημιουργü και μιαν Üλλη, στον κινηματογρÜφο Αττικüν, με αρμüδιο υπουργü τον ΒενιζÝλο. Οι Üλλοι, τßποτα! Εκτüς απü τον Παποýλια και τον Σπηλιωτüπουλο.) ΠοτÝ καμßα κυβÝρνηση δεν κατÜλαβε üτι σε τοýτη τη χþρα ζει και παλεýει για την τÝχνη του Ýνας καλλιτÝχνης που τα Ýργα του γßνονται αντικεßμενο διδασκαλßας στα μεγαλýτερα πανεπιστÞμια του κüσμου! Του Ýβγαινε η ψυχÞ του Αγγελüπουλου για να βρει λεφτÜ για κÜθε ταινßα του!

Η μητÝρα του Θüδωρου Ýλεγε üτι «τους παιδικοýς φßλους τοýς στÝλνει ο Θεüς. Τους Üλλους τους διαλÝγεις». ¹μουν απü τους παιδικοýς φßλους του Αγγελüπουλου. Το ßδιο και ο ΧρÞστος ΓιανναρÜς, ο ΑλÝκος Φασιανüς, ο Τρýφων ΚαρατζÜς. ¸παιζε μπÜλα μαζß μας, με πÜνινα τüπια, στους χωματüδρομους κÜτω απü τη ΜιχαÞλ Βüδα. Και διÜβαζε λογοτεχνßα. Και Ýγραφε ποιÞματα. Και πÞγαινε σκαστüς στον κινηματογρÜφο ¶ρης της οδοý Αχαρνþν, για να μην τον πÜρει χαμπÜρι το παπαδαριü που απαγüρευε βιβλßα, θεατρικÝς και κινηματογραφικÝς παραστÜσεις, και προπαντüς ερωτικÝς σχÝσεις με κοριτσüπουλα!

Τα Ýζησα üλα αυτÜ γιατß Þμουν απü την απÝναντι μεριÜ. Ο Θüδωρος Þταν συμμαθητÞς μου Ýξι χρüνια στο Β' ΓυμνÜσιο και συμφοιτητÞς μου στη ΝομικÞ Αθηνþν. Οι παπÜδες και οι οργανþσεις τους εßχαν χωθεß ως το μεδοýλι του! ΓρÜφει σχετικÜ ο Χρ. ΓιανναρÜς στο βιβλßο του «Καταφýγιο ιδεþν»: «Τελειþναμε την προτελευταßα τÜξη (1952) üταν ο πιο στενüς μου φßλος, ο Αγγελüπουλος, μου ανακοßνωσε εμπιστευτικÜ την απüφασÞ του να σπουδÜσει Θεολογßα. ΠροσπÜθησε να μεταπεßσει κι εμÝνα. "ΠρÝπει να τα δþσουμε üλα για üλα", Ýλεγε ο Θüδωρος, "ο δρüμος που ακολουθοýμε δεν σηκþνει ημßμετρα"».

Πþς κατÜφερε να ξεφýγει ο Αγγελüπουλος απü τον σφιχτü μÝχρι πνιγμοý εναγκαλισμü των παπÜδων, των κατηχητþν, των ιεροκηρýκων; Δεν θÝλησε να μου το εξηγÞσει ποτÝ. ΠÞγε στο Παρßσι, σποýδασε και γýρισε τελεßως Üλλος Üνθρωπος! ΠαθιασμÝνος με τον κινηματογρÜφο και με μια ταλεντÜρα που Üφηνε Üφωνους τους σημαντικüτερους σκηνοθÝτες της Ευρþπης. Την εποχÞ του Παρισιοý (Απρßλης 1962) Ýγραψε Ýνα ποßημα, που δεν το δημοσßευσε. Μου το 'στειλε και το δημοσιεýω εγþ τþρα. «¸χε γεια, φßλε».

«ΘυμÜμαι Ýνα καλοκαßρι

βυθισμÝνο στην Üμμο

στην αρμýρα του Σαρωνικοý

που κοινþνησα μÝρες του Ιουλßου

και 'κεß στον βυθü, το πρüσωπü της διÜφανο

Να 'χει ξεχÜσει πια τη μουσικÞ βροχÞ της ΚυριακÞς

να 'χει ξεχÜσει πþς Ýτρεμε εκεß κÜτω

με τη διÜθεση φυτεμÝνη στο νερü

μ' üλες τις λÝξεις στο στüμα;

ΞÝρω Ýνα καλοκαßρι

που Ýγιναν üλα:

το πρüσωπο, η θÜλασσα και συ δßψα μου».

Απü την ΑΥΓΗ http://www.avgi.gr και ΤΑ ΝΕΑ http://www.tanea.gr 29/01/2012