Ó÷ïëåßï êáé ôïðéêÞ áõôïäéïßêçóç

ÊõñéáêÞ 19 Éïõíßïõ 2011

ÐÝôñïò ÂëÜ÷ïò: ÄÜóêáëïò - ÌÝëïò Ó÷ïëéêÞò ÅðéôñïðÞò Ð. Å., ÄÞìïõ ÐáðÜãïõ - ×ïëáñãïý

 

ΠεριγραφÞ: C:\Users\2FD9~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

Με τους νüμους του νεοσýστατου ελληνικοý κρÜτους του 1834 «περß Δημοτικþν Σχολεßων» και του 1836 «περß του κανονισμοý Ελληνικþν Σχολεßων και Γυμνασßων» ορßστηκε Ýνα σýστημα διοßκησης της εκπαßδευσης με καθοριστικÞ τη συμμετοχÞ των δÞμων στη λειτουργßα των σχολικþν μονÜδων.

Οι δÞμοι εßχαν την πρωτοβουλßα της ßδρυσης, κατασκευÞς και λειτουργßας των Σχολεßων, καθþς και της εξεýρεσης και της μισθοδοσßας των εκπαιδευτικþν.

Απü τις αρχÝς του 20ου αιþνα üμως οδηγηθÞκαμε σε Ýνα σýστημα ιδιαßτερα συγκεντρωτικü, üπου üλα τα θÝματα που αφοροýσαν την εκπαßδευση καθορßζονταν και ρυθμßζονταν απü την κεντρικÞ εξουσßα. ¼σες αλλαγÝς κι αν Ýγιναν στη δομÞ και το περιεχüμενο της εκπαßδευσης δεν Ýθιξαν καθüλου το συγκεντρωτικü χαρακτÞρα (μεταρρυθμßσεις του 1929, 1964, 1976)αντßθετα μÜλιστα αρκετÝς φορÝς την ενßσχυσαν.

Η ουσιαστικÞ συμμετοχÞ των ΟΤΑ στη διοßκηση των Σχολικþν μονÜδων και στη διαχεßριση της σχολικÞς υποδομÞς θεσμοθετÞθηκε με το Ν. 1566/85. Με τις διατÜξεις του νüμου αυτοý και με μεταγενÝστερα νομοθετÞματα κυρßως του 1990 και 1992 επÞλθαν σημαντικÝς μεταβολÝς στο θεσμικü καθεστþς των Σχολεßων: 

1) ΠαραχωρÞθηκε στους ΟΤΑ η κινητÞ και ακßνητη περιουσßα των σχολεßων,

2) ΔημιουργÞθηκαν οι ΔημοτικÝς ΕπιτροπÝς Παιδεßας ως φορεßς σχεδιασμοý της εκπαßδευσης σε τοπικü επßπεδο και ως üργανα λαúκÞς συμμετοχÞς,

3) ΣυστÜθηκαν οι ΣχολικÝς ΕπιτροπÝς ως δημοτικÜ Þ κοινοτικÜ νομικÜ πρüσωπα και ανÝλαβαν τις διοικητικÝς και οικονομικÝς λειτουργßες των σχολικþν μονÜδων,

4) ΜεταβιβÜστηκε στους ΟΤΑ η αρμοδιüτητα της συντÞρησης και επισκευÞς των σχολικþν κτιρßων και η κατανομÞ των πιστþσεων των λειτουργικþν δαπανþν των σχολεßων.

Η νομαρχßα ως αποκεντρωμÝνη διοßκηση συνÝχιζε να παßζει Ýνα συντονιστικü και εποπτικü ρüλο σε οικονομικÜ και διοικητικÜ θÝματα, ενþ παρÜλληλα μÝσω των νομαρχιακþν επιτροπþν Παιδεßας θα αναβÜθμιζε τις διαδικασßες συμμετοχικοý σχεδιασμοý στο νüμο.

Οι δÞμοι προχþρησαν σε συγχωνεýσεις σχολικþν επιτροπþν που Üλλαξαν üμως το χαρακτÞρα και τη λειτουργßα τους. ΠαρατηρÞθηκε το φαινüμενο üτι πολλοß δÞμοι ανÝλαβαν μÝσω των υπηρεσιþν τους, üχι μüνο Ýργα και προμÞθειες των σχολικþν επιτροπþν αλλÜ κι Ýνα τμÞμα των διαχειριστικþν τους καθηκüντων. ¶λλοι δÞμοι αντß να επιχορηγοýν και να στηρßζουν τις σχολικÝς επιτροπÝς αφαιροýσαν ÝσοδÜ τους, αφοý δεν τους απÝδιδαν τις επιχορηγÞσεις απü διÜφορα προγρÜμματα (ΣΑΤΑ – ΚΑΠ – ΕΣΠΑ) και τα χρησιμοποιοýσαν για κÜλυψη Üλλων αναγκþν του δÞμου. ¸τσι δεν υπÞρχε μια ενιαßα αντιμετþπιση των οικονομικþν θεμÜτων απü τις ΣχολικÝς ΕπιτροπÝς. Αυτü εßχε ως αποτÝλεσμα να μην εßναι σαφÝς, με βÜση τους απολογισμοýς των σχολικþν επιτροπþν το συνολικü κüστος των σχολικþν μονÜδων. Αν μÜλιστα υπολογιστεß üτι το κüστος του εκπαιδευτικοý και διοικητικοý προσωπικοý και τα Ýξοδα πολλþν εκπαιδευτικþν δραστηριοτÞτων καλυπτüταν Üμεσα απü το Υπουργεßο Παιδεßας και οι εξοπλισμοß απü τον ΟΣΚ, τüτε εßναι σαφÝς üτι κανÝνας δεν γνωρßζει το συνολικü κüστος ενüς σχολεßου στη χþρα μας, üχι μüνο σε üτι αφορÜ τη λειτουργßα και τη συντÞρησÞ του, αλλÜ και το κüστος του ανθρþπινου δυναμικοý και της εκπαιδευτικÞς διαδικασßας.

Με το Ν. 3852/2010 «ΝÝα ΑρχιτεκτονικÞ της Αυτοδιοßκησης – πρüγραμμα ΚαλλικρÜτης» οι σχολικÝς επιτροπÝς συγχωνεýονται σε δυο νομικÜ πρüσωπα. ¸να για τις σχολικÝς μονÜδες της ΠρωτοβÜθμιας κι Ýνα για τις σχολικÝς μονÜδες της ΔευτεροβÜθμιας Εκπαßδευσης. Με απüφαση κÜθε ΣχολικÞς ΕπιτροπÞς θα λειτουργεß για κÜθε σχολεßο Þ σχολικü συγκρüτημα «Συμβοýλιο ΣχολικÞς Κοινüτητας».

Για να λειτουργÞσουν üμως ομαλÜ οι σχολικÝς μονÜδες θα πρÝπει:

• Να εκδοθεß, το συντομüτερο δυνατü, κοινÞ υπουργικÞ απüφαση των Υπουργþν Εσωτερικþν και Παιδεßας που να καθορßζει σαφÝστατα τις αρμοδιüτητες των Επιτροπþν Παιδεßας, των Σχολικþν Επιτροπþν και των Συμβουλßων ΣχολικÞς Κοινüτητας.

• Να εκδοθεß επßσης εγκýκλιος σχετικÞ με το σýστημα κατανομÞς των πιστþσεων για τις επισκευÝς – συντηρÞσεις των σχολικþν κτιρßων και τον τρüπο παρακολοýθησης των αντßστοιχων Ýργων.

• Να αυξηθοýν τα χρηματικÜ üρια των δαπανþν, που ανατßθενται χωρßς διαγωνισμü απü τους ΔιευθυντÝς των Σχολεßων και των Διοικητικþν Συμβουλßων για να καλýπτονται Üμεσα Ýκτακτα προβλÞματα που ανακýπτουν.

• Οι επεκτÜσεις, αναβαθμßσεις, μετατροπÝς και Üλλες επισκευÝς – συντηρÞσεις να γßνονται απü την ΤεχνικÞ Υπηρεσßα κÜθε ΔÞμου.

• Οι προμÞθειες εξοπλισμþν και εκπαιδευτικοý υλικοý να μεταφερθοýν στους ΟΤΑ.

• Οι ΟΤΑ να μεριμνÞσουν για την εξεýρεση οικοπεδικþν εκτÜσεων και την απαλλοτρßωσÞ τους για την ανÝγερση νÝων διδακτηρßων που να πληροýν τις νÝες εκπαιδευτικÝς και κοινωνικÝς ανÜγκες.

• Σε κÜθε ΟΤΑ να δημιουργηθεß Γραφεßο Παιδεßας με αντικεßμενο την υποστÞριξη των Επιτροπþν Παιδεßας και των σχολικþν επιτροπþν και να απαλλαγοýν απü τα καθÞκοντα ΓραμματÝα - Ταμßα των Σχολικþν Επιτροπþν οι ΔιευθυντÝς των Σχολεßων, οι οποßοι διαθÝτουν τον περισσüτερο χρüνο σ’ αυτÞ την εξωδιδακτικÞ εργασßα παρÜ σ’ αυτüν που απαιτεß η Üσκηση των διευθυντικþν τους καθηκüντων στη σχολικÞ μονÜδα.