8 2011

Βασλης Φουρτονης: δσκαλος, αναπληρωματικς Αιρετς ΑΠΥΣΠΕ Αττικς, Αντιπρεδρος Συλλγου Εκπ/κν «Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ»

 

Εδ και χρνια η Ημρα της Γυνακας γιορτζεται σε λο τον πλαντη για να μας υπενθυμζει τι η γυνακα δεν εναι καττερο ον και τι χει σα δικαιματα!

Περιγραφ: http://static.fsport.gr/images/Workers803.jpgΠργματα που σμερα εναι αυτονητα για τις γυνακες – στο δυτικ κσμο τουλχιστον- πως το δικαωμα στην ψφο, στην Παιδεα, στην ελευθερα να ορζουν οι διες τη ζω τους, τη σεξουαλικτητα τους, την επιλογ πνω στη μητρτητα, στα εργασιακ δικαιματα και τσα λλα, δεν ταν πντα αυτονητα. Αυτ ρχεται να μας θυμσει αυτ η μρα.

Η πρτη Ημρα της Γυνακας εορτστηκε στις ΗΠΑ στις 28 Φεβρουαρου του 1909. Καθιερθηκε απ το Σοσιαλιστικ Κνημα ως τιμ στις γυνακες – απεργος της βιομηχανας ενδυμτων – οι οποες αξωσαν καλτερες εργασιακς συνθκες και «ση αμοιβ για ση εργασα» με τους νδρες. Στις ΗΠΑ για πρτη φορ οι γυνακες οργανθηκαν σε συνδικτα – καθς ττε το κριο συνδικτο AFL (American Federation of Labor) δεν εκπροσωποσε γυνακες εργτριες, οτε μαρους, παρ μνο λευκος νδρες.

Ο διεθνς χαρακτρας της Ημρας της Γυνακας καθιερθηκε το 1910 στην πρτη διεθν δισκεψη Γυναικν στα πλασια της Σοσιαλιστικς Διεθνος, στην Κοπεγχγη. Η πρταση για μα Διεθν Ημρα της Γυνακας γινε απ την σημαντικ Σοσιαλστρια πολιτικ Κλρα Ζτκιν. Η Ζτκιν πρτεινε η ημρα αυτ να αφιερωθε στις αμερικανδες εργτριες – για τους σημαντικος τους αγνες – και η πρταση γινε δεκτ ομφωνα απ τις περισστερες απ 100 γυνακες – εκπροσπους (απ 17 χρες) οι οποες συμμετεχαν. Μεταξ τους ταν οι πρτες γυνακες – βουλευτς στο Κοινοβολιο της Φινλανδας.

Την επμενη χρονι η Ημρα γιορτστηκε στις 19 Μαρτου με μεγλες πορεες να πραγματοποιονται στην Αυστρα, τη Δανα, τη Γερμανα και την Ελβετα. Αιτματα ταν να επεκταθε το δικαωμα ψφου και το δικαωμα του εκλγεσθαι και στις γυνακες , σα εργασιακ δικαιματα, η καταπολμηση των διακρσεων κ.α.

Σκοπς της ταν να διατηρηθε η ανμνηση της πρτης διαδλωσης των Αμερικανδων, που εχε γνει 53 χρνια νωρτερα, το 1857. Ττε στις 8 Μαρτου του 1857, στη Νεα Υρκη, οι εργαζμενες γυνακες ντυμνες στα σπρα κανα απεργα με ατημα την ση αμοιβ με τους νδρες. Η συγκντρωση ταν πρωτοποριακ και επαναστατικ για την εποχ και σαν αποτλεσμα εχε να γεμσει η πλη με αμα! Τελικ, μως, ο δρμος για σα δικαιματα των δο φλων νοιξε και τουλχιστον στο δυτικ κσμο τα πργματα λλαξαν προς το θετικτερο.

Απ ττε η μρα αυτ δεν παψε να συμβολζει τους αγνες των γυναικν για τα δικαιματ τους και τη διεθν αγωνιστικ αλληλεγγη τους. τσι η 8η Μαρτου δνει την ευκαιρα στις γυνακες λων των χωρν μαζ και κθε χρας χωριστ να προβλουν τις γενικς και τις ιδιατερες διεκδικσεις τους και να σφυρηλατον τους δεσμος της φιλας και της αλληλεγγης τους, στον αγνα για να ευτυχστερο μλλον.

Αυτ το οποο χαρακτηρζει το γυναικεο κνημα εναι το γεγονς τι το ευρ αυτ κνημα παψε να εναι ξεκομμνο απ τα προβλματα που αντιμετωπζουν τα λακ προοδευτικ κινματα, και τι διοχετετηκε μσα στο μεγλο κανλι των λακν και εθνικν αγνων, αλλ και αυτν για την υπερσπιση της Παγκσμιας Ειρνης, για την αποτροπ του πυρηνικο αφανισμο.

Απ το 1910 μχρι σμερα η 8η Μαρτου αποτελε ακριβς το σμβολο αυτς της πλης. Δεν εναι ημρα κοφιων πανηγυρισμν, αλλ ημρα αγνων δρσης και προβολς των γενικν και ειδικν γυναικεων αιτημτων. Ας θυμηθομε μερικ χαρακτηριστικ γεγοντα:

Μαρτου 1911: Τον πρτο χρνο μετ την καθιρωση της γιορτς, οι γυνακες της Αμερικς και της Γερμανας, διαδηλνουν διεκδικντας καλτερες συνθκες εργασας.

Μαρτου 1913: Οι γυνακες της Τσαρικς Ρωσας ξεσηκνονται με την κραυγ «Κτω η πενα – Κτω ο πλεμος». Τον επμενο ακριβς χρνο οι γυνακες των λακν συνοικιν του Παρισιο κνουν διαδηλσεις και απαιτον να ελευθερωθε η επανασττρια Ρζα Λοξεμπουργκ, που εχε συλληφθε στη Γερμανα για τους αγνες της κατ του επερχμενου πολμου.

Μαρτου 1917: Οι εργτριες της Πετροπολης, του σημερινο Λνιγκραντ, ξεχνονται στους δρμους και ζητον Ειρνη και Ψωμ.

Περιγραφ: http://xeimwniatikhliakada.files.wordpress.com/2010/03/womensday350.jpg?w=300&h=257Μαρτου 1923: Ο πρτος παγκσμιος πλεμος χει τελεισει, 5 χρνια πριν. Αλλ η κατληξη του Ρορ απειλε να ανψει να πολεμικ φωτι. Δο χιλιδες Γαλλδες συγκεντρνονται και απαιτον: «χι λλο πλεμο».

Μαρτου 1936: Εν οι γυνακες της Ισπανας διαδηλνουν στη Μαδρτη κατ του φασισμο, στη Γερμανα η χιτλερικ τρομοκρατα οργιζει. Χιλιδες γυνακες ρχνονται στις φυλακς. Ο παγκσμιος πλεμος προετοιμζεται για δετερη φορ στον διο αινα, απ τους Γερμανος μιλιταριστς. Πολλς γυναικεες οργανσεις τσσονται στο πλευρ εκενων που αγωνζονται να σσουν την Ειρνη. Ο πλεμος, μως, ξεσπ για να προκαλσει στην ανθρωπτητα αμτρητη καταστροφ και τελικ να καταλξει στην ττα των χιτλερικν υποκινητν του.

Το νικηφρο τρμα του πολμου βρσκει τις γυνακες αποφασισμνες να μην επιτρψουν λλη φορ το ξσπασμα πολμου. Το Νομβριο του 1945 ιδρεται η Παγκσμια Ομοσπονδα Δημοκρατικν Γυναικν, που θα συσπειρσει γρω της 80 εκατομμρια γυνακες και θα γνει  κυριτερος εκφραστς των πθων τους για την ιστητα των δο φλων και για την Παγκσμια Ειρνη.

Θα ταν παρλειψ μας αν την ρα τοτη, που γιορτζεται η Παγκσμια Ημρα της Γυνακας, δεν ξαναθυμμαστε μερικς γυνακες, εκτς απ την Κλρα Τστκιν, που με τον αγνα τους και τα λγια τους μνουν αθνατες στην ιστορα του Παγκσμιου γυναικεου Κινματος. Μα ττοια γυνακα εναι η Ολυμπα Ντε Γκος, που ακμη απ τα χρνια της Γαλλικς Επανστασης, στη διακρυξ της για τα δικαιματα της γυνακας λεγε:

«Η γυνακα γεννιται ελεθερη και χει τα δια δικαιματα με τον νδρα. λοι οι πολτες, ντρες και γυνακες, εναι σοι απναντι στο νμο. Πρπει να δοθε η δυναττητα να φορε την τβεννο και να κθεται στη δικαστικ δρα. Γυνακες ξυπνστε».

Η Φλρα Τριστν λεγε, το 1843, απευθυνμενη σε εργτες: «Ζητντας δικαιοσνη για τον εαυτ σας αποδεξτε  πρτα εσες πως εσθε δκαιοι. Διακηρξατε σεις τι αναγνωρζετε την γυνακα  σαν ση σας».

Αλλ και ο Γλλος ουτοπιστς φιλσοφος Φουρι, λεγε πως «η αρμονα δεν θα αποκατασταθε σο αποκλεουμε τις γυνακες απ τις επιστμες και τις κρατμε σκλβες της βελνας και του νοικοκυριο».

Μια λλη αγωνστρια του γυναικεου κινματος στθηκε η Κουβανζα ννα Μπτανκουρτ. Στις 14 Απριλου 1869 συνλθε η ιστορικ συνλευση του Γκουμρο και διακρυξε το πρτο Κουβενζικο σνταγμα. Ττε η περφημη Κουβανζα ννα Μπτανκουρτ, που αγωνιζταν για την κοινωνικ απελευθρωση της γυνακας, ανπτυξε για πρτη φορ τις αρχς του γυναικεου κινματος, λγοντας ανμεσα στ’ λλα:

«Πολτες: Η Κουβανζα γυνακα, κλεισμνη στο σκοτειν και συχο σπτι της, περμενε υπομονετικ και καρτερικ αυτ την ιερ ρα, κατ την οποα η Επανσταση θα της επιτρψει να χειραφετηθε. Ζητμε σα δικαιματα για τη γυνακα, γιατ ττε μνον η Ελευθερα θα εναι πλρης».

Ο πρεδρος της συνλευσης την συνεχρη και της επε: «Κυρα, το νομ σας θα γραφε στην εθνικ ιστορα της Κοβας ως μοναδικ φαινμενο του δκατου νατου αινα».

Στις 9 Απριλου 1871, η αταλντευτη ννα Μπτανκουρτ συλλαμβνεται απ τις Ισπανικς αρχς και κλενεται στις φυλακς για επαναστατικ δραστηριτητα. Για να την εκβισουν ψυχολογικ της επαν μσα στη φυλακ τι ο σζυγς της αξωνε να υποσχεθε πως θα σταματσει κθε επαναστατικ δραστηριτητα, οπτε και θα την φηναν να επιστρψει σπτι της. Ττε η ννα Μπτανκουρτ διαμαρτυρθηκε ζωηρ και επε:

«Προτιμ να εμαι χρα ενς υπερφανου και τμιου ντρα, παρ γυνακα ενς συζγου που μου ζητε να προδσω τον αγνα για την χειραφτηση της Κουβανζας γυνακας».

Ιδιαιτερτητα παρουσασε ο γιορτασμς της Παγκοσμου Ημρας της Γυνακας, στις 8 Μαρτου 1946. Η Παγκσμια Οργνωση Δημοκρατικν Γυναικν κλεσε τις γυνακες να υπερασπιστον τα παιδι θματα του πολμου. Την δια ημρα οι Αμερικανδες διακρυτταν: «Αναλβαμε την υποχρωση να οικοδομσουμε, μαζ με τις γυνακες των λλων ηπερων, ναν καλτερο κσμο για τα παιδι μας».

τσι με την διακρυξη αυτ ιδρθηκε το αμερικνικο τμμα της οργνωσης.

Μα λλη σημαδιακ γιορτ, στον Ελληνικ χρο τρα εναι η γιορτ της 8ης Μαρτου 1947. Ττε η Πανελλνια νωση Γυναικν, η οποα εχε σημεισει λαμπρος αγνες για ζητματα των γυναικν και της δημοκρατας στην Ελλδα, γιρτασε την ημρα της γυνακας για τελευταα φορ. Λγο αργτερα στον πυρετ του εμφλιου πολμου διατχτηκε η διλυσ της. Η συμμετοχ των γυναικν στην Πανελλνια Οργνωση θεωρθηκε αδκημα και πρα πολλς γυνακες καταδικστηκαν. Το γυναικεο κνημα εχε υποστε σκληρ πλγμα.

Στα επμενα χρνια των πολμων της Κορας και της Ινδοκνας, η Παγκσμια Οργνωση Δημοκρατικν Γυναικν παρχει την υποστριξ της στις δυνμεις που αγωνζονται για να ρυθμιστον οι διαφορς κατ τρπο ειρηνικ και περιλαβε στα συνθματα του εορτασμο της 8ης Μαρτου την αξωση για τον τερματισμ της αιματοχυσας.

Στη διρκεια της δεκαετας του ψυχρο πολμου και της προετοιμα  σας ενς νου θερμοπυρηνικο πολμου, η 8η Μαρτου ταν ημρα δρσης των γυναικν λων των χωρν για την δισωση της ΕΙΡΗΝΗΣ.

Πριν 30 χρνια, στα 1959, το πρβλημα της Ειρνης μπαινε με μεγλη οξτητα. Στις 8 Μαρτου 1959 η Παγκσμια Οργνωση Δημοκρατικν Γυναικν σμανε συναγερμ των γυναικν του κσμου. Μοναδικ σνθημα του εορτασμο στθηκε το σταμτημα των ατομικν δοκιμν και ο αφοπλισμς.

Οι γυναικεες οργανσεις λων των χωρν ανταποκρθηκαν στην κκληση του Παγκσμιου Οργνου τους με παντοειδες εκδηλσεις και εκκλσεις προς τους αντιπροσπους των τριν μεγλων δυνμεων, που συνεδραζαν στην Γενεη για το σταμτημα των ατομικν δοκιμν.

Η Πανελλνια νωση Γυναικν σ’ αυτ τον εορτασμ συμμετεχε ολψυχα και δραστρια στην Παγκσμια κινητοποηση. Πρα απ αυτ, μως, κινητοποησε τις γυνακες και για τα ειδικ προβλματα, που απασχολοσαν ττε τις γυνακες του Ελληνικο χρου.

Ττοια προβλματα ταν οι διεκδικσεις τους για ση αμοιβ, για ση εργασα. Η κατργηση των διακρσεων, που υφσταντο σε βρος τους, τσο στο δημσιο σο και στον ιδιωτικ βο. Την οργνωση ενς αποτελεσματικο συστματος για την προστασα της εργαζμενης μητρας και του παιδιο. Την κοινωνικ ασφλιση τσων και τσων κλδων εργαζομνων γυναικν και πολλ λλα.

Στην πατρδα μας υπρξαν, κατ καιρος, πως υπρχουν και σμερα μεγλες Ελληνδες πρωτοπρες του Γυναικεου Κινματος. Ββαια η πρτη που κατχει τα σκπτρα εναι η Καλλιρη Παρν. ταν η πρτη που σκωσε το βρος του αγνα για τα δικαιματα και τη χειραφτηση της γυνακας. Ττοιες ξιες γυνακες υπρξαν, μχρι σμερα, πρα πολλς. Η Αρα Θεοδωροπολου, η Μαρα Σβλου, η Ρζα Ιμβριτη, η Αγν Ρουσοπολου, η Θλεια Κολυβ,  η Λιλ Ιακωβδη, η Αλεξνδρα Γραικιτου και λλες.

Σμερα στον εορτασμ της Παγκσμιας Ημρας της Γυνακας τις ξαναθυμμαστε και τις τιμμε. Τα ργα τους, τα λγια τους αποτελον ιερ παρακαταθκη για τις σημερινς γυνακες και τις γυνακες των επμενων γενεν.

Στα 1962 στον εορτασμ της Παγκσμιας Ημρας της Γυνακας, η μεγλη Ελληνδα παιδαγωγς και απ τις πιο θαρραλες πρωτοπρους του γυναικεου κινματος Ρζα Ιμβριτη, σε εφημερδα της εποχς γραφε:

«Σμερα πως κθε χρνο στις 8 του Μρτη γιορτζουμε την ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ. Πιο σωστ εναι να πομε πως αυτ την ημρα κνουμε απολογισμ της δουλεις μας, οι γυνακες.  Σκεφτμαστε το δρμο που περσαμε και το δρμο που ξανογεται μπροστ μας. Ο απολογισμς του γυναικεου μχθου εναι πντα βαρς και πολμορφος και επιβεβαινει τη μεγλη αλθεια που επε ο Γκρκι: “Οι λακς μζες εναι οι πραγματικο, οι συνειδητο δημιουργο μιας νας ζως”.

σο παρακολουθε κανες τις σκψεις και τις πρξεις τα συναισθματα του Λαο μσα στην Κατοχ και κατοπιν βλπει πσο οι ντρες μα κυρως οι γυνακες, υπερπηδντας καθυστρηση αινων, μπρεσαν να οικειοποιηθον τις προοδευτικς ιδες της ανθρωπτητας και βοθησαν και βοηθον με βση αυτς, στην αποκατσταση της Εθνικς Ανεξαρτησας και την ανοικοδμηση της Εθνικς ζως. Μσα σε ττοιες στιγμς νοιθει κανες τι η Ελληνδα πραγματνει μιαν αθνατη μορφ πως αθνατος εναι και ο λας μας».

Σε λλο σημεο, η αξχαστη παιδαγωγς και αγωνστρια Ρζα Ιμβριτη γρφει:

«Η Ελληνδα δνει μσα στην Κατοχ κι πειτα πλι μια παγκσμια ηθικ μορφ τη γυνακα της Πνδου, πως δωσε παλιτερα την Σουλιτισα και στην αρχαιτητα την Σπαρτιτισσα. Στκει η Ελληνδα η “νοιξη” της εθνικς ζως. Δεν εναι αυτ που λμε απλο διθραμβοι οτε καυχησιολογες. Εναι η δια η πραγματικτητα. Προσπαθον κποιοι εχθρο, να σβσουν απ τη μνμη μας τα μαθματα της ιστορας, τους αγνες του Λαο για τη Λευτερι και την Ανεξαρτησα. Δεν κπηκε το σχοιν ανμεσα στους αινες. Η τελευταα σγκρουση με το φασισμ μας φησε βαρις επιταγς. Νκησε ο Λας το φασισμ και δεν ντεξε να ταπειννεται απ τους ξνους καταχτητς. Οργνωσε την Εθνικ Αντσταση και αυτ στθηκε το “σχολεο” του Λαο».

Στη δικι μας κοινωνα, την Ελληνικ, η θση της γυνακας αναβαθμστηκε θεσμικ τουλχιστον, το 1952, ταν βσει νμου οι Ελληνδες απκτησαν το δικαωμα του «εκλγειν και εκλγεσθαι». Ββαια νωρτερα εχαν αποκτσει το δικαωμα αυτ απ την κυβρνηση του βουνο το 1944. Μετ απ αυτν το νμο ακολοθησαν αρκετο νμοι που «δειχναν» πως ντρας και γυνακα εναι σοι και χουν τα δια δικαιματα! Το 1982 ψηφστηκε νμος για την αγροτικ σνταξη, το 1984 ασκθηκε η πρτη δωξη για το βιασμ και το 1986 νομιμοποιθηκε το δικαωμα τους στις αμβλσεις. πως μως και να χει, την ισοτιμα μεταξ των δο φλων τη φρνουν οι νμοι οι διοι οι νθρωποι με τις πρξεις τους;

 

Πηγς:

1. http://cosmeticsavon.blogspot.com

2. http://xeimwniatikhliakada.wordpress.com/

3. http://board.metin2.gr

4. http://www.paspaase.gr

5. http://www.cosmo.gr

6. http://eothinon.pblogs.gr

7. http://xeimwniatikhliakada.wordpress.com

8. http://anastasiag.pblogs.gr