Όλα τα δικαιώματα των ταξιδιωτών

Σάββατο 7 Αυγούστου 2010

Βασίλης Φουρτούνης, δάσκαλος, Πρόεδρος Συλλόγου Εκπ/κών «Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ»

 

Πολλές φορές συμβαίνει να ξεκινήσουμε για κάποιο προορισμό και να μη φτάσουμε ποτέ σ' αυτόν είτε γιατί ακυρώθηκε η πτήση, είτε γιατί ο δρόμος είμαι κλειστός από κάποιο μπλόκο, είτε ακυρώθηκε ο απόπλους του πλοίου. Σ' αυτές τις περιπτώσεις εμείς οι ταξιδιώτες τι κάνουμε; Καθόμαστε και κλαίμε τη μοίρα μας ή αναθεματίζουμε την ώρα και τη στιγμή που μας έτυχε αυτό; Τίποτα απ' όλα αυτά. Ευτυχώς για εμάς ο νόμος μας προστατεύει. Έχουμε συγκεκριμένα δικαιώματα τα οποία οφείλουμε να γνωρίζουμε.

Πιο κάτω αναφέρουμε αναλυτικά σε κάθε περίπτωση τι δικαιούμαστε ώστε να σας βοηθηθούμε και να σας ενημερωθούμε για τα δικαιώματα μας ως ταξιδιώτες σε περίπτωση που ακυρωθεί το ταξίδι μας χωρίς να ευθυνόμαστε εμείς.

 

Τι κάνουμε σε περίπτωση που ακυρωθεί ή ματαιωθεί η πτήση μας και η εταιρεία δεν μας έχει ενημερώσει;

charlotte-airport-address.jpgΣτις περιπτώσεις που η πτήση ακυρώνεται/ματαιώνεται για άλλους λόγους που δεν θεωρούνται έκτακτοι ή ανωτέρα βία (π.χ. δυσμενείς καιρικές συνθήκες, απεργία εργαζομένων), ο αερομεταφορέας οφείλει να μας ενημερώσει τουλάχιστον 2 εβδομάδες πριν. Εφόσον το πράξει αυτό, δεν δικαιούμαστε καμία αποζημίωση. Εάν μας ενημερώσει σε διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων, τότε οφείλει να μας προτείνει εναλλακτικές πτήσεις που είναι προγραμματισμένες σε πολύ κοντινές ώρες (1-2 ώρες) από την ακυρωθείσα/ματαιωθείσα πτήση. Εάν δεν κάνει τίποτε από τα παραπάνω, οφείλει να μας παρέχει δωρεάν διαμονή στον τόπο όπου ματαιώθηκε η πτήση, καθώς και δωρεάν μεταφορά στον προορισμό μας ή, εάν προτιμάμε, μπορούμε να ζητήσουμε την επιστροφή ολόκληρης της αξίας του εισιτηρίου μας. Ό,τι κι αν επιλέξουμε, η εταιρεία σε κάθε περίπτωση οφείλει να μας αποζημιώσει με 250, 400 ή 600 ευρώ για πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ., 1.500-3.000 χλμ. ή άνω των 3.000 χλμ. αντίστοιχα. 

 

Τι κάνουμε σε περίπτωση που καθυστερήσει ή ακυρωθεί ο απόπλους του πλοίου;

 Εφόσον το πλοίο έχει καθυστερήσει τον απόπλου του και αυτό οφείλεται στην εταιρεία και όχι σε άλλους παράγοντες (π.χ. απεργία λιμενεργατών ή κακοκαιρία), μπορούμε να ζητήσουμε την ακύρωση του εισιτηρίου και επιστροφή των χρημάτων μας. Το ίδιο ισχύει και για το εισιτήριο του οχήματός μας. Εναλλακτικά, μπορούμε να διαμείνουμε στο πλοίο όσο παραμένει στο λιμάνι και με έξοδα της εταιρείας να ταξιδέψουμε με το πρώτο διαθέσιμο πλοίο στον προορισμό μας. Κατά τη διάρκεια της αναμονής και αν αυτή ξεπερνά τις 4 ώρες, δικαιούμαστε να ζητήσουμε δωρεάν φαγητό και αναψυκτικά από την εταιρεία. Εφόσον η αναμονή ξεπερνά τις 6 ώρες ή προβλέπεται να αναχωρήσουμε με το πλοίο την επόμενη μέρα, δικαιούμαστε διαμονή με έξοδα της εταιρείας. 

 

Τι κάνουμε σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης δρομολογίου του τρένου;

ose.jpgΣτα ταξίδια με τρένο και σε περίπτωση που υπάρξει καθυστέρηση της αμαξοστοιχίας ή ακόμη και κατάργησή της (δηλαδή καθυστέρηση άνω των τριών ωρών), δικαιούμαστε να ζητήσουμε επιστροφή της αξίας του εισιτηρίου μας για τη διαδρομή που δεν έγινε, διακόπτοντας το ταξίδι μας, ή να ταξιδέψουμε με το επόμενο τρένο, ακόμη και ανώτερης κατηγορίας. Επίσης, εφόσον επιθυμούμε να μη συνεχίσουμε το ταξίδι εξαιτίας αυτής της καθυστέρησης, δικαιούμαστε να επιστρέψουμε στην αφετηρία ατελώς και να ζητήσουμε επιστροφή της αξίας του εισιτηρίου μας. 

 

 

 

Τι ισχύει για τα υπεραστικά λεωφορεία (ΚΤΕΛ); Χάνουμε τα χρήματά μας όταν ακυρώνουμε εισιτήριο; Τι γίνεται για τη μη παραλαβή ή την απώλεια αποσκευής;

images.jpgΠοτέ!!! Μάλιστα ισχύει ότι αναλόγως με το πόσο έγκαιρα κάνουμε την ακύρωση δικαιούμαστε και τα αντίστοιχα χρήματα. Όταν η ακύρωση σε δρομολόγιο υπεραστικής γραμμής γίνει τουλάχιστον οχτώ (8) ώρες πριν την ώρα αναχώρησης, δικαιούμαστε επιστροφή στο 70% της τιμής του εισιτηρίου. Ενώ όταν η ακύρωση σε δρομολόγιο υπεραστικής γραμμής γίνει εντός των τελευταίων οχτώ (8) ωρών πριν την ώρα αναχώρησης, δικαιούμαστε επιστροφή στο 50% της τιμής του εισιτηρίου.

Επίσης ισχύει ότι για τη μη παραλαβή μας από την αφετηρία ή από προκαθορισμένη στάση, που οφείλεται σε υπαιτιότητα του υπεραστικού συγκοινωνιακού φορέα (λεωφορείου), δικαιούμαστε το τριπλάσιο της αξίας του εισιτηρίου σας.

Για απώλεια αποσκευής μας από υπεραστικό λεωφορείο δικαιούμαστε τουλάχιστον 30 ευρώ αποζημίωση