ÅñãáóéáêÞ áíáóöÜëåéá óôï äçìüóéï êáé ðáñáãùãéêüôçôá

Κþστας Ανθüπουλος, Αντιπρüεδρος Α´ Συλλüγου Εκπαιδευτικþν Π. Ε. Θεσσαλονßκης

ÔετÜρτη 29 Ïêôùâñßïõ 2014

www.fourtounis.grΗ προσπÜθεια της ηγεσßας του Υπουργεßου ΔιοικητικÞς Μεταρρýθμισης να εφαρμüσει την διαδικασßα της αξιολüγησης με βÜση τη λογικÞ της νεοφιλελεýθερης επιβολÞς, Ýχει προκαλÝσει τις Ýντονες αντιδρÜσεις των εργαζüμενων στο χþρο του στενοý δημüσιου τομÝα.
Την ßδια στιγμÞ ολοÝνα και περισσüτερο στα ΜΜΕ και στον ημερÞσιο τýπο αναδεικνýονται θÝματα τα οποßα αναφÝρονται στα αρνητικÜ χαρακτηριστικÜ του τρüπου οργÜνωσης και φυσιογνωμßας των δημοσßων υπηρεσιþν και κυρßως με üτι Ýχει σχÝση με χρüνιες παθογÝνειες, ανομßες,  αλλÜ και παραβατικÝς συμπεριφορÝς για τις οποßες οι διοικητικÝς και πολιτικÝς ευθýνες ουδÝποτε αναζητÞθηκαν Ýγκαιρα και αποτελεσματικÜ. 
Εßναι εýλογο  το θÝμα της αξιολüγησης των εργαζομÝνων να αποτελεß αντικεßμενο Ýντονης αντιπαρÜθεσης αφοý απü την πλευρÜ της κυβÝρνησης παρουσιÜζεται ως προσπÜθεια εξυγßανσης ενüς ξεπερασμÝνου συστÞματος και αποκατÜστασης της τÜξης  και απü την Üλλη πλευρÜ η αντßδραση των εργαζομÝνων εßναι αναμενüμενη αφοý το σýστημα της προκαταβολικÞς αξιολüγησης μÝσω των ποσοστþσεων δημιουργεß ανησυχßες και φüβους üτι με αυτü τον τρüπο θα ανοßξει Ýνας νÝος δρüμος απολýσεων απü τη δεξαμενÞ των εργαζομÝνων με χαμηλü βαθμü αξιολüγησης.
¼λα αυτÜ συμβαßνουν στο τÝλος μιας τετραετοýς  μνημονιακÞς περιüδου, που οι εργαζüμενοι στον δημüσιο τομÝα Ýχουν υποστεß μεγÜλη μεßωση των αποδοχþν τους, η Ýλλειψη προσωπικοý λüγω των περικοπþν Ýχει υπερφορτþσει τον üγκο των εργασιþν των υπαλλÞλων ενþ η αυστηροποßηση του πειθαρχικοý πλαισßου  , αλλÜ και οι δεσμεýσεις της κυβÝρνησης για μεγαλýτερη συρρßκνωση του αριθμοý των δημοσßων υπαλλÞλων Ýχει δημιουργÞσει Ýνα Ýντονο κλßμα εργασιακÞς ανασφÜλειας και αβεβαιüτητας που Ýχει Üμεσες επιπτþσεις και στην παραγωγικüτητα τüσο των εργαζομÝνων üσο και στην αποτελεσματικüτητα των δημοσßων υπηρεσιþν.
Η υπÝρβαση αυτÞς της αντιπαρÜθεσης μπορεß να επÝλθει με βÜση συγκεκριμÝνες διαδικασßες  και συνθÞκες αναζÞτησης μιας εναλλακτικÞς προσÝγγισης  αντιμετþπισης του ζητÞματος της αξιολüγησης  που θα στηρßζεται στις ακüλουθες παραδοχÝς:
Οι εργαζüμενοι  επιτελοýν καλýτερα το Ýργο τους üταν:

  • συμμετÝχουν στον προσδιορισμü των καθηκüντων, απαιτÞσεων και στüχων που αναλαμβÜνουν
  • ΥπÜρχουν ξεκÜθαροι και ρεαλιστικοß στüχοι που πρÝπει να επιτευχθοýν
  • ΛαμβÜνουν ενημÝρωση για την πρüοδο και αποτελεσματικüτητα του Ýργου τους

Σε τελικÞ ανÜλυση η  αξιολüγηση της απüδοσης των εργαζομÝνων γßνεται περισσüτερο αποδεκτÞ ως διαδικασßα üταν συμβÜλει στον εντοπισμü εκπαιδευτικþν αναγκþν και της βελτßωσης της επαγγελματικÞς τους ανÜπτυξης και της απαλλαγÞς τους απü συμπτþματα αποτελεß κλειδß για την παραγωγικüτητα εργασιακοý Üγχους που αποσταθεροποιοýν το ενδιαφÝρον για την εργασßα. Η  ασφÜλεια του εργαζüμενου.