H íåïëáßá ôùí äýï Üêñùí:

Áéñåôéêïß êáé õðåñóõíôçñçôéêïß

ΠηγÞ: BHmagazino 2 Φεβρουαρßου 2014

Ôñßôç 4 Öåâñïõáñßïõ 2014

H νεολαßα των δýο Üκρων: Αιρετικοß και υπερσυντηρητικοßΣκεφτεßτε Ýνα παιδß που Ýζησε την εφηβεßα του στην κορýφωση της «ισχυρÞς ΕλλÜδας». ¸να παιδß που Ýτρεχε στους δρüμους με τη γαλανüλευκη για να πανηγυρßσει την κατÜκτηση του Euro, που παρακολουθοýσε μαγεμÝνο την τελετÞ Ýναρξης του ΔημÞτρη ΠαπαúωÜννου στους Ολυμπιακοýς Αγþνες του 2004 στην καινοýργια plasma τηλεüραση που αγüρασαν οι δικοß του με καταναλωτικü δÜνειο και ονειρευüταν τη στιγμÞ που θα περÜσει στο πανεπιστÞμιο για να σπουδÜσει business administration. ¸να παιδß που φαντασιωνüταν τα φοιτητικÜ του χρüνια κατÜ προτßμηση σε μια Üλλη πüλη, για να δοκιμÜσει τη ζωÞ μακριÜ απü την οικογενειακÞ στÝγη, τα φοιτητικÜ ξενýχτια, ßσως και με λßγη καταδßκη της αλλοτρßωσης μÝσα απü τα βιβλßα του Εριχ Φρομ για τους πιο ψαγμÝνους.

¸να παιδß το οποßο, προτοý το καταλÜβει, βρÝθηκε στη δßνη του ΔεκÝμβρη του 2008, το προμÞνυμα κινδýνου της ελληνικÞς κοινωνßας, και ακολοýθως προσγειþθηκε απüτομα στην πραγματικüτητα της ΕλλÜδας της κρßσης. Αυτü το παιδß, ενÞλικος με υποχρεþσεις σÞμερα, στÞνεται στην ουρÜ για να συμπληρþσει βιογραφικü, περιμÝνει στο ταμεßο ανεργßας, στÝλνει αßτηση εργασßας στο εξωτερικü, ανησυχεß για τον διακανονισμü της ΔΕΗ. Πιθανüτατα Üφησε πßσω τα γεμÜτα τασÜκια του φοιτητικοý δωματßου του και γýρισε στο πατρικü σπßτι με τα εφηβικÜ πüστερ πÜνω απü το μπερδεμÝνο κεφÜλι του, παρακολουθþντας εκπομπÝς για επαγγελματικÝς ευκαιρßες στην καλλιÝργεια σαφρÜν και σαλιγκαριþν.

ΑυτÜ τα παιδιÜ μεγÜλωσαν σε μια κρßσιμη καμπÞ της ελληνικÞς κοινωνßας. Η επüμενη γενιÜ, αυτÞ της οικονομικÞς κρßσης, αυτÞ που Ýχει ενηλικιωθεß μÝσα στον πανικü των τελευταßων χρüνων, πþς θα διαμορφþσει τα ορÜματÜ της για το μÝλλον; Ποια κοινωνικÜ μαθÞματα θα πÜρει; Και γιατß - üπως δεßχνουν οι Ýρευνες - ριζοσπαστικοποιεßται üλο και περισσüτερο σε Ýνα περßεργο μεßγμα φανατισμοý, εßτε προς την αντßδραση εßτε προς τη συντÞρηση; Ποια εßναι η πιο μπερδεμÝνη γενιÜ της σýγχρονης ελληνικÞς Ιστορßας;

 

Απü τις διαδηλþσεις, στην οικογÝνεια

Εßναι η νεολαßα της οικονομικÞς κρßσης που κωδικοποιεßται ως «χαμÝνη γενιÜ» στις διεθνεßς μελÝτες και φιγουρÜρει στο 60% στους δεßκτες ανεργßας της ΕλληνικÞς ΣτατιστικÞς ΑρχÞς. Διαδηλþνει κατÜ του μνημονßου, φτιÜχνει στÝνσιλ δßπλα στις Üδειες βιτρßνες και περνÜει περισσüτερο χρüνο απü üσο θα φανταζüταν ποτÝ στα social media. ¸να τμÞμα της παρεκτρÝπεται σε συνθÞκες παραβατικüτητας, ατομικÞς βßας Þ χουλιγκανισμοý. ¸να Üλλο τμÞμα αναζητεß την ταυτüτητÜ του μÝσα απü την Ýνταξη σε συμπαγεßς ομÜδες που ευνοοýν τον ακροδεξιü εξτρεμισμü. ΜÝσα σε αυτÝς ενσωματþνονται η επιστροφÞ σε αξßες üπως η οικογÝνεια και η Εκκλησßα σε πρωτüγνωρο ρυθμü.

Η νεολαßα βιþνει Ýντονες ανακατατÜξεις που ανατρÝπουν τις παραδοσιακÝς αξßες και χαρακτηρßζονται απü τη γενικευμÝνη αμφισβÞτηση του παλιοý. Παρ' üτι συχνÜ τη θεωροýν απολιτßκ στον δημüσιο λüγο, στην πραγματικüτητα η νεολαßα ψηλαφßζει μια νÝα πολιτικοποßηση. Η απαξßωσÞ της εßναι πολιτικÞ πρÜξη.

Γßνεται φανερü üτι η νÝα γενιÜ Ýχει μια πιο χαλαρÞ σχÝση με την πολιτικÞ - με την Ýννοια της οργανικÞς Ýνταξης Þ της σταθερÞς στÞριξης ενüς κομματικοý φορÝα. Ακüμη πιο χαλαρÞ εßναι η σχÝση της με τις κÜλπες, αφοý σε μεγÜλο βαθμü δεν προσδοκÜ σημαντικÝς αλλαγÝς απü την εκλογικÞ διαδικασßα. Τα τελευταßα στοιχεßα του Ευρωβαρüμετρου Ýδειξαν üτι μüλις το 54% των νÝων στην ΕλλÜδα προτßθεται να ψηφßσει στις επερχüμενες ευρωεκλογÝς, το 74% εκτιμÜ üτι η ψÞφος του δεν πρüκειται να αλλÜξει τßποτε, ενþ το 50% δηλþνει Ýλλειψη ενδιαφÝροντος για την ευρωπαúκÞ πολιτικÞ και τις εκλογÝς.

Η αντιμετþπιση του ελληνικοý ζητÞματος απü τους ευρωπαßους εταßρους με την εκπüνηση προγραμμÜτων λιτüτητας Ýχει αποτÝλεσμα την αποδüμηση του ευρωπαúκοý ορÜματος και την Üνοδο του ευρωσκεπτικισμοý. Το 30% των νÝων τοποθετεßται ενÜντια στην ΕυρωπαúκÞ ¸νωση και το 55% εξ αυτþν αποτιμÜ αρνητικÜ την Ýνταξη της ΕλλÜδας στην ευρωζþνη.

Η νεολαßα απορρßπτει το πολιτικü σýστημα ταυτßζοντÜς το με τα κüμματα που ανÝλαβαν τη διακυβÝρνηση της χþρας το προηγοýμενο διÜστημα, τα οποßα και θεωρεß υπεýθυνα για τη σημερινÞ κατÜσταση. Η εμπλοκÞ της σε μαζικÝς κινητοποιÞσεις διαμαρτυρßας και συλλογικÝς πρωτοβουλßες γýρω απü καλλιτεχνικÜ Þ οικολογικÜ ζητÞματα την κÜνει πιο ανοιχτÞ στην ΑριστερÜ που δεν Ýχει τη «ρετσινιÜ» της διακυβÝρνησης. Ο μÝσος üρος αυτοτοποθÝτησης των νÝων κινεßται αριστερüτερα απü τον συνολικü μÝσο üρο της κοινωνßας. Η ηλικιακÞ πüλωση εßχε καταγραφεß με καθαρüτητα Þδη απü τις βουλευτικÝς εκλογÝς. Απü την ανÜλυση των αποτελεσμÜτων των εκλογþν της 17ης Ιουνßου του 2012 προκýπτει üτι στην ηλικιακÞ κατηγορßα 18-24 ετþν ο ΣΥΡΙΖΑ απÝσπασε το 45,5% της προτßμησης, σε απüλυτη αντιδιαστολÞ με την κατηγορßα Üνω των 65 ετþν, üπου η ΝÝα Δημοκρατßα Ýλαβε ποσοστü 49,4%.

 

Το «ºδρυμα ΜαμÜς και ΜπαμπÜ»

Ο πολιτικüς αναλυτÞς και πρüεδρος της GPO ΤÜκης ΘεοδωρικÜκος σχολιÜζει στο ΒΗmagazino: «Η νÝα γενιÜ της ΕλλÜδας βιþνει με Ýνταση την κρßση της ελληνικÞς οικονομßας και της κοινωνßας μας και αυτü καθορßζει σε μεγÜλο βαθμü τις απüψεις και τις αντιλÞψεις της. ¸χει επανÝλθει σε μεγÜλο βαθμü στο προσκÞνιο η Üμεση συσχÝτιση της ταξικÞς - κοινωνικÞς Ýνταξης με την πολιτικÞ, ιδεολογικÞ, εκλογικÞ συμπεριφορÜ. Ασχολεßται με την πολιτικÞ σε μικρüτερο βαθμü απü ü,τι οι μεγαλýτερες ηλικßες και ενημερþνεται πλÝον για τις πολιτικÝς εξελßξεις απü το Internet και üχι απü τα παραδοσιακÜ μÝσα ενημÝρωσης». Σýμφωνα με τα στοιχεßα που μας παραθÝτει, στην ιδεολογικÞ κλßμακα Ýνα ποσοστü της τÜξης του 40% αυτοτοποθετεßται στις θÝσεις της ΑριστερÜς και της ΚεντροαριστερÜς, το 40% γýρω απü τις κεντρþες θÝσεις και Ýνα 20% στις θÝσεις της ΔεξιÜς και της ΚεντροδεξιÜς. Το 95% νιþθει πολý και αρκετÜ κοντÜ στην οικογÝνειÜ του. Το 40% αισθÜνεται κοντÜ στην Εκκλησßα και το αντßστοιχο ποσοστü για το κρÜτος πÝφτει στο 25%.

Η οικογÝνεια συγκριτικÜ με τους Üλλους θεσμοýς φαßνεται να διατηρεß μια δυναμικÞ στη συνεßδηση των νÝων τüσο ως δομÞ βαθιÜ ριζωμÝνη στην ελληνικÞ κοινωνßα üσο και ως Üτυπο δßκτυο αλληλεγγýης, αφοý εξασφαλßζει üρους οικονομικÞς συντÞρησης. Στην ΑμερικÞ το λÝνε «M & D Foundation» (ºδρυμα ΜαμÜς και ΜπαμπÜ) üταν αναφÝρονται στους νÝους που εξαιτßας μιας σειρÜς παραγüντων, με κυρßαρχο την οικονομικÞ δυσπραγßα, αναγκÜστηκαν να διακüψουν απüτομα την πορεßα προς την ανεξαρτησßα και να επιστρÝψουν στην οικογενειακÞ θαλπωρÞ.

Στην ΕλλÜδα δεν υπÜρχει μÝχρι στιγμÞς αντßστοιχη κωδικοποßηση. ΕξÜλλου στην ΕλλÜδα δεν αναπτýχθηκε ποτÝ ιδιαßτερα η κουλτοýρα της αυτüνομης διαβßωσης, üπως στις βορειοευρωπαúκÝς χþρες, στις οποßες η ανεξαρτησßα μετÜ την ενηλικßωση Þταν κÜτι το αυτονüητο, μÝρος της κουλτοýρας των κοινωνιþν.

Ο καθηγητÞς Φιλοσοφßας του Δικαßου και διευθυντÞς του Ινστιτοýτου Ανθρωπιστικþν Σπουδþν του Κολεγßου Birkbeck του Πανεπιστημßου του Λονδßνου Κþστας Δουζßνας τοποθετεß την ενδεχüμενη αναδßπλωση των νÝων σε παραδοσιακοýς θεσμοýς ως εξÞς: «Η επιστροφÞ στην οικογÝνεια με üλες τις δυσκολßες της εßναι προσωρινÞ απÜντηση στο πρüβλημα της επιβßωσης. Η θρησκευτικÞ στροφÞ απαντÜ σε Ýναν βαθμü στο πνευματικü Ýλλειμμα. Και οι δýο εßναι αμυντικÝς κινÞσεις. Δεν απαντοýν ριζικÜ στη γενικüτερη μιζÝρια ενüς συστÞματος που Ýμαθε στους νÝους üτι καμßα αξßα δεν Ýχει αξßα, εκτüς απü την ανταλλακτικÞ, δηλαδÞ απüλυτος μηδενισμüς. Εδþ Ýχει μεγÜλη ευθýνη η ΑριστερÜ και η Εκκλησßα. Οýτε η απλÞ αντιστροφÞ της ανθρωπιστικÞς κρßσης οýτε η δογματικÞ αναφορÜ στα επουρÜνια μποροýν να πληρþσουν το πνευματικü Ýλλειμμα. Η ΑριστερÜ, χωρßς ενεργü üραμα μιας κοινωνßας αλληλεγγýης, μπορεß να γλιστρÞσει σε Ýναν οικονομισμü διαφορετικü μεν, αλλÜ ομüλογο αυτοý των νεοφιλελεýθερων λογιστþν. Ο θρησκευτικüς φανατισμüς απü την Üλλη δεν στηρßζεται στη βεβαιüτητα της πßστης και των αξιþν, αλλÜ στον φüβο. Το μÝλλον της νεολαßας θα παιχτεß στον χþρο αυτÞς της πνευματικÞς αντιπαρÜθεσης».

 

Δραπετεýοντας απü την κρßση

Η νεολαßα βρßσκεται σε αδιÝξοδο και προσπαθεß να δραπετεýσει με κυριολεκτικü και συμβολικü τρüπο. Σýμφωνα με την Ýκθεση της Κομισιüν, το 64% των νÝων ΕλλÞνων ηλικßας 15-35 δηλþνει πρüθυμο για οικονομικÞ μετανÜστευση προς αναζÞτηση ενüς βιþσιμου περιβÜλλοντος. Το ρÞγμα, üμως, δεν αφορÜ απλþς τη σφαßρα της οικονομßας, αλλÜ συνιστÜ επß της ουσßας διÜρρηξη του κοινωνικοý δεσμοý. Εßναι μια νεολαßα σε κατÜθλιψη χωρßς ντιβÜνι.

ΕγκλωβισμÝνη στην ανικανοποßητη επιθυμßα και στην καταπßεση, επιτελεß με ψυχαναλυτικοýς üρους τη δικÞ της εκδραμÜτιση ως απüρριψη. Ερεýνα της VPRC στα σχολεßα Ýδειξε üτι το 87% του δεßγματος θεωρεß üτι η χþρα κινεßται σε λÜθος κατεýθυνση, το 79% δεν αισθÜνεται καμßα σιγουριÜ για το μÝλλον, το 73% δεν ενδιαφÝρεται για την πολιτικÞ και το 86% δηλþνει δυσαρεστημÝνο απü τη λειτουργßα της δημοκρατßας στη χþρα.

Παρüλα αυτÜ, η απαισιοδοξßα δεν γßνεται απüσυρση, οι νÝοι ψÜχνουν να βρουν τρüπο να ακουστεß η φωνÞ τους και να γßνουν ορατοß. Σε ερþτηση για το ποιες ενÝργειες θεωροýν αποτελεσματικÝς, το 45,6% απαντÜ η συμμετοχÞ σε διαδηλþσεις, το 21,1% η συμμετοχÞ σε απεργßες, το 12,8% η δημιουργßα μπλογκ και μüλις το 7% απαντÜ η συμμετοχÞ σε κüμμα. Ακüμη πιο απαξιωμÝνα εßναι τα συνδικÜτα, αφοý το 1,1% πιστεýει üτι Ýχει νüημα η Ýνταξη σε εργατικÜ σωματεßα. ΕπιπλÝον, παρÜ το γεγονüς üτι η δημüσια ατζÝντα συχνÜ μονοπωλεßται απü ζητÞματα

τρομοκρατßας Þ εγκληματικüτητας, μüνο το 3% των ερωτþμενων το ιεραρχεß ως σοβαρü πρüβλημα. Σε συντριπτικÜ ποσοστÜ αξιολογοýν ως σημαντικÜ προβλÞματα την ανεργßα, το εκπαιδευτικü σýστημα και την οικονομικÞ κρßση.

 

Το υπαρξιακü κενü των Üκρων

Σε αυτÞ τη συνθÞκη της μειωμÝνης θετικÞς προσδοκßας για το μÝλλον και της αποστÝρησης νοÞματος και με δεδομÝνη την Ýφεση των εφÞβων στην παραβατικüτητα - üπως προκýπτει διαχρονικÜ απü τις Ýρευνες πεδßου - üλο και συχνüτερα τα αστυνομικÜ συμβÜντα καταγρÜφουν συλλÞψεις νÝων ανθρþπων που κατηγοροýνται για τρομοκρατßα και συμμετοχÞ σε οργανþσεις üπως η «Συνωμοσßα των ΠυρÞνων της ΦωτιÜς». Το πιο σοκαριστικü απü αυτÜ τα στιγμιüτυπα Þταν τον ΦεβρουÜριο του 2013, üταν οι τηλεοπτικÝς οθüνες γÝμισαν με το Üγαρμπο Photoshop της ΕλληνικÞς Αστυνομßας στα εμφανþς κακοποιημÝνα πρüσωπα των τεσσÜρων συλληφθÝντων στο Βελβεντü ΚοζÜνης. Οι τÝσσερις κατηγοροýμενοι μÝχρι και σÞμερα ακολουθοýν με χαρακτηριστικÜ θρησκευτικÞς πßστης τη διαδρομÞ τους, αρνοýμενοι να συνδιαλαγοýν με τη δικαστικÞ εξουσßα, οýτε καν για να υπερασπιστοýν τον εαυτü τους.

Η μητÝρα ενüς εκ των συλληφθÝντων λÝει στο ΒΗmagazino: «Εßναι Ýξυπνα και δημιουργικÜ παιδιÜ. Πιστεýουν στην κοινüτητα και Þθελαν να ζÞσουν με Ýναν αυθεντικü τρüπο. Η εξουσßα τοýς Üδειασε. ¸τσι δημιουργεßται το κενü που γεννÜ την εχθρüτητα. Εßναι αυτÞ η Ýλλειψη νοÞματος που εßχε καλυφθεß με την τσιχλüφουσκα της ανÜπτυξης. Η βßαιη μεταχεßριση του κρÜτους, τüσο αναντßστοιχη με αυτÞ που επιφυλÜσσουν σε εγκληματßες που καταχρþνται δημüσιο χρÞμα, απλþς επιβεβαßωσε το βßαιο πρüσωπο της εξουσßας. Αντß να στÞσει μια γÝφυρα η δικαστικÞ εξουσßα και να τους αντιμετωπßσει ως νÝα παιδιÜ που αναζητοýν ταυτüτητα, τους απÝδωσε τον ρüλο του εγκληματßα. Τα media Ýχουν μια συνενοχÞ σε αυτÞ τη διαπüμπευση, εξωθοýν στα Üκρα μια ευαßσθητη νεολαßα που Ýχει υπαρξιακü κενü. Οýτε το προφßλ των οικογενειþν εßναι αυτü που παρουσιÜζουν. Οι οικογÝνειÝς μας Ýχουν συνοχÞ και αγÜπη. Εßναι σαν να θÝλουν να γρÜψουν στο πετσß τους τα κρßματα μιας ολüκληρης εποχÞς».

Η ριζοσπαστικοποßηση ενüς τμÞματος της νεολαßας εκτρÝπεται στο μονοπÜτι της ατομικÞς βßας και της παραβατικüτητας. Παλαιüτερη Ýρευνα της Public Ιssue Ýδειχνε üτι η πρüσληψη της κοινωνικÞς βßας εßναι ιδιαßτερα αυξημÝνη στους νÝους 18-34 ετþν και τα μεγαλýτερα ποσοστÜ ευαισθητοποßησης σε αυτÞ την κατηγορßα καταγρÜφονται στην καθημερινÞ βßα στους δρüμους (43%), στη βßα κατÜ των μεταναστþν (26%) και στη βßα σε βÜρος των γυναικþν (24%). Στον βαθμü ειδικÜ που η πολιτεßα δεν αντιμετωπßσει αποτελεσματικÜ τη βßα της ΧρυσÞς ΑυγÞς κατÜ των μεταναστþν και των αντιφασιστþν, εßναι πιθανü να ενταθοýν αυτÜ τα φαινüμενα.

Προκýπτει, üμως, το ερþτημα αν μÝσα απü αυτü το πρßσμα της γενικευμÝνης δυσαρÝσκειας η αμιγþς ποινικÞ και κατασταλτικÞ μεταχεßριση του κρÜτους συμβÜλλει στην ομαλοποßηση της κοινωνικÞς συμπεριφορÜς Þ απλþς κÜνει περιστρεφüμενες τις πüρτες της φυλακÞς. Ο Βασßλης Καρýδης, καθηγητÞς Εγκληματολογικþν Επιστημþν στο ΠανεπιστÞμιο ΠελοποννÞσου, το διατυπþνει ως εξÞς: «Αποτελεß προτεραιüτητα η εγρÞγορση σχετικÜ με την ιδεολογικÞ και πολιτικÞ απαξßωση απüψεων που προβÜλλουν τον ρατσισμü, τον σεξισμü και το μßσος στο διαφορετικü ως αποδεκτÝς συμπεριφορÝς που δÞθεν θßγουν το "διεφθαρμÝνο πολιτικü σýστημα" και την "υποκρισßα των βολεμÝνων". Το ßδιο ισχýει και για κηρýγματα χρÞσης τυφλÞς βßας απü αυτüκλητους τιμωροýς και εκδικητÝς, τýπου "ληστÝς των ορÝων". Απü την Üλλη, απαιτεßται γνþση και κατανüηση της ιδιÜζουσας ψυχολογßας των νÝων για την παροχÞ μιας δεýτερης ευκαιρßας, ακüμη και σε περιπτþσεις σοβαρÞς παραβατικÞς εμπλοκÞς, Ýτσι þστε να μην καταλÞγουν οι δρÜστες σαν τις πεταλοýδες της νýχτας που καßγονται στις λÜμπες της καταστολÞς. Αυτü δεν συμφÝρει την κοινωνßα».

 

Η στροφÞ στη συντÞρηση

¸να Üλλο κομμÜτι της νεολαßας Ýλκεται απü τον αντιπολιτικü και συνθηματικü λüγο και το αντισυστημικü προφßλ της ΧρυσÞς ΑυγÞς. Οι ξιφολüγχες δεν ακονßζονται μüνο στον δρüμο, αλλÜ και στα μυαλÜ νÝων ανθρþπων χωρßς αποκρυσταλλωμÝνη ιστορικÞ μνÞμη. Στα ντοκουμÝντα που εßδαν το φως της δημοσιüτητας μετÜ την εξÜρθρωση της εγκληματικÞς οργÜνωσης παρακολουθÞσαμε μικρÜ παιδιÜ να χαιρετοýν ναζιστικÜ σε τελετÝς μýησης και νÝους να επιδßδονται σε προσομοιþσεις μÜχης σε γυμναστÞρια και κατασκηνþσεις.

Η διεßσδυση στη νεολαßα αποτÝλεσε στρατηγικü στüχο για τη ΧρυσÞ ΑυγÞ με συστηματικÞ παρÝμβαση στους κοινωνικοýς χþρους της νεολαßας üπως τα σχολεßα και τα γÞπεδα. Το ΜÝτωπο Νεολαßας της ΧρυσÞς ΑυγÞς μπÞκε στα σχολεßα κυρßως των υποβαθμισμÝνων και φτωχþν περιοχþν και εκεß üπου υπÞρχαν αρκετοß μετανÜστες μαθητÝς και προσπÜθησε να αξιοποιÞσει εργαλειακÜ την ανÜγκη του ανÞκειν προσφÝροντας μια συντηρητικÞ και μισαλλüδοξη πλην üμως συνεκτικÞ ταυτüτητα και καλλιεργþντας τη δυσανεξßα απÝναντι στο διαφορετικü. Το παιδομÜζωμα βρÞκε πρüσφορο Ýδαφος στην Üγνοια για τα εγκλÞματα του ναζισμοý κατÜ της ανθρωπüτητας. Η εικüνα που συλλÝγουν οι καθηγητÝς της ΟΛΜΕ δεßχνει μια υποχþρηση της επßδρασης της νεοναζιστικÞς οργÜνωσης μετÜ το σοκ που προκÜλεσε η δολοφονßα του Παýλου Φýσσα. Ακüμη μεγαλýτερο Ýρεισμα Ýχει η ΧρυσÞ ΑυγÞ στην αμÝσως επüμενη ηλικιακÞ κατηγορßα, των 25-44 ετþν.

Ο καθηγητÞς ΠολιτικÞς ΕπιστÞμης στο ΑΠΘ και επιστημονικüς σýμβουλος της VΡRC Χριστüφορος ΒερναρδÜκης εξηγεß στο ΒΗmagazino: «Στη νεολαßα ο μεσαßος χþρος συνθλßβεται. Το ΠαΣοΚ δεν το βρßσκουμε εδþ και καιρü στις δημοσκοπÞσεις σε αυτÝς τις ηλικßες. Η δυναμικÞ της ΧρυσÞς ΑυγÞς αναπτýσσεται κυρßως στις ηλικßες Üνω των 25. Ο ιδεüτυπος της ΧρυσÞς ΑυγÞς, βÝβαια, δεν συνεπÜγεται προσκüλληση σε συντηρητικÝς αξßες üπως η θρησκεßα Þ ο στρατüς. ΥπÜρχουν συντεταγμÝνοι φασßστες στην ελληνικÞ κοινωνßα αλλÜ στις μεγαλýτερες ηλικßες που Ýχουν σαφεßς ιδεολογικÝς αναφορÝς και κουβαλÜνε την κληρονομιÜ της χοýντας. Στη νεολαßα, üμως, η στÞριξη στη ΧρυσÞ ΑυγÞ δεν συνεπÜγεται ιδεολογικÞ ταýτιση. Περισσüτερο πρüκειται για Ýνα περßεργο συνονθýλευμα αντßδρασης».

 

H Üρνηση μιας γενιÜς

Αν κÜτι συνοψßζει τη στÜση της νεολαßας εßναι η Üρνηση. Δεν αναγνωρßζει τον εαυτü της σε Ýνα περιβÜλλον πνευματικÞς και υλικÞς φτþχειας. Τþρα η ζωÞ της βγÜζει πικρüχολα τη γλþσσα και της ζητÜει τον λüγο. Ο ΘωμÜς ΤσαλαπÜτης εßναι 29 χρüνων, ποιητÞς και αρθρογρÜφος, και μας Ýφτιαξε τον σημερινü επßλογο: «Μια βουβÞ, Þσυχη απελπισßα. Και εμεßς κüβουμε βüλτες δßπλα σε φρÝσκα ερεßπια, πÜνω απü ποδοπατημÝνα δικαιþματα, κÜτω απü Ýναν σφραγισμÝνο ορßζοντα. Το τρßπτυχο κατÜρτιση - δουλειÜ - επιτυχßα αντικαταστÜθηκε απü αυτü της στασιμüτητας - ανεργßας - μετανÜστευσης. Μας ξεκουφαßνει ο θüρυβος απü την υποκριτικÞ κλÜψα των ενüχων για το μÝλλον της νεολαßας, την ιδιüμορφη νεολαγνεßα που μας πασÜρει νÝες υποσχÝσεις, ιστορßες επιτυχßας και δωρεÜν Wi-Fi». Και δßνει τη σκυτÜλη στον Πολ ΚλοντÝλ: «ΚÜποιος μÝσα μου εßναι πιο πολý εγþ απü ü,τι ο εαυτüς μου».