Áðüøåéò ãéá ôï Üóôñï ôçò ÂçèëåÝì, ðïõ ïäÞãçóå ôïõò ìÜãïõò óôïí Éçóïý

Βασßλης Φουρτοýνης, δÜσκαλος

ÄåõôÝñá 24 Äåêåìâñßïõ 2012

http://www.mystica.gr/star.files/difreddi.jpgΠερισσüτερα απü 2.000 χρüνια Ýχουν περÜσει απü τη νýχτα της εμφÜνισης του φωτεινοý ¶στρου στον ουρανü της ΒηθλεÝμ, με τους επιστÞμονες και τους θεολüγους να Ýχουν διαφορετικÝς εξηγÞσεις για το φαινüμενο.

¹ταν τüτε που στην πρωτεýουσα του σημερινοý ΙσραÞλ, την ΙερουσαλÞμ, βασßλευε ο Ηρþδης και τη βασιλεßα του Þρθε να αναταρÜξει Ýνα κÜπως ασυνÞθιστο γεγονüς, το οποßο περιγρÜφει ο ΕυαγγελιστÞς Ματθαßος: Μια μÝρα, τρεις ανατολßτες αστρονüμοι, εμφανßστηκαν στην πüλη ζητþντας πληροφορßες, üπως υποστÞριζαν, για το νÝο βασιλιÜ που εßχε γεννηθεß. Ο Ηρþδης, ταραγμÝνος, τους κÜλεσε σε ακρüαση και Ýμαθε απü αυτοýς για το μεγÜλο ταξßδι που εßχαν ξεκινÞσει περßπου δýο χρüνια νωρßτερα.

Ποια ιδιüτητα εßχαν αυτοß οι Üνθρωποι που Þρθαν αν προσκυνÞσουν το νεογÝννητο Χριστü; Γιατß Ýκαναν αÝνα τüσο μεγÜλο ταξßδι;

Στα αρχαßα ΠερσικÜ, οι «ΜομπÜντ», δηλαδÞ οι ΜÜγοι, Þταν τα πρüσωπα εκεßνα, τα οποßα αποτελοýσαν την τÜξη των ιερÝων του Θεοý ¶χουρα ΜÜζδα. Εκτüς üμως, απü την ιερατικÞ τους ιδιüτητα, Þταν παρÜλληλα και αστρολüγοι – αστρονüμοι, δηλαδÞ θεματοφýλακες των επιστημονικþν γνþσεων της εποχÞς τους, τις οποßες μετÝδιδαν απü γενιÜ σε γενιÜ. Απü την Μηδßα προÞλθε και η ισχυρÞ ιερατικÞ τÜξη των ΜÜγων στην αρχαßα Περσßα, η οποßα ασκοýσε μεγÜλη πολιτικÞ επιρροÞ.

Οι ΜÜγοι λοιπüν, οι οποßοι προσκýνησαν τον Ιησοý, Þταν ιερεßς – σοφοß, οι οποßοι θα μποροýσαν να Þταν ΜÞδοι, ΠÝρσες, ¶ραβες, Χαλδαßοι, Βαβυλþνιοι, ΑρμÝνιοι, ΠÜρθοι, Αφγανοß Þ να ανÞκαν σε οποιοδÞποτε Üλλο αρχαßο Ανατολικü λαü. Αν και στην ΚαινÞ ΔιαθÞκη δεν αναφÝρεται πουθενÜ η καταγωγÞ τους, τα ονüματÜ τους και ο αριθμüς τους, στην ΧριστιανικÞ παρÜδοση τελικÜ επικρÜτησε η Üποψη üτι Þταν τρεις ΠÝρσες και τα ονüματÜ τους Þταν ΓÜσπαρ, Μελχιþρ και ΒαλτÜσαρ.

¼σον αφορÜ στην καταγωγÞ τους, ο ευαγγελιστÞς Ματθαßος μας λÝει αüριστα, üτι Þλθαν απü την ΑνατολÞ, «μÜγοι απü ανατολþν», δηλαδÞ απü κÜποια χþρα ανατολικÜ του ΙορδÜνη ποταμοý. Πρþτος ασχολÞθηκε με το πρüβλημα αυτü ο μÜρτυς, απολογητÞς και φιλüσοφος Ιουστßνος (100; - 165 μ.Χ.), ο οποßος στο απολογητικü του Ýργο «ΔιÜλογος προς Ιουδαßον Τρýφωνα» υπεστÞριξε, üτι οι ΜÜγοι Þταν ¶ραβες. Την Üποψη αυτÞ υπεστÞριξαν και ο Τερτυλιανüς, στo «ΚατÜ Μαρκßωνος» αντιαιρετικü του Ýργο και ο Ιερþνυμος (340 – 460 μ.Χ.), ο οποßος Ýγραψε üτι οι ΜÜγοι Þταν Ναβαταßοι απü την Πετραßα Αραβßα. Ο ΩριγÝνης πßστευε üτι Þταν Αιγýπτιοι, üπως και ο ΜÝγας ΑθανÜσιος (295 - 373 μ.Χ.). ΤελικÜ επικρÜτησε η Üποψη, την οποßα υπεστÞριξε πρþτος ο ΙωÜννης ο Χρυσüστομος (337/345 μ.Χ.), üτι δηλαδÞ οι ΜÜγοι κατÜγονταν απü την Περσßα.

 ΚατÜ τα λεγüμενα των σοφþν, εßχε εμφανιστεß στο στερÝωμα Ýνα αστÝρι με ασυνÞθιστη λÜμψη, το οποßο ερμÞνευσαν σαν Ýνδειξη της χαρμüσυνης εßδησης της γÝννησης κÜποιου πανßσχυρου νÝου ηγεμüνα. Ξεκßνησαν αμÝσως απü την πατρßδα τους για να τον προσκυνÞσουν, και ακολουθοýσαν το αστÝρι που Ýλαμπε μπροστÜ τους συνεχþς, δεßχνοντÜς τους το δρüμο προς το νεογÝννητο βασιλιÜ. Μüνο που σαν Ýφτασαν στην ΙερουσαλÞμ το αστÝρι χÜθηκε απü τα μÜτια τους.

ΑναφορÜ στην εμφÜνιση του ¶στρου γßνεται απü τον ευαγγελιστÞ Ματθαßο σε μßα μüνο περικοπÞ (κεφÜλαιο Β'. 2), στην οποßα αναφÝρεται μüλις τÝσσερις φορÝς. Απü τα λüγια του Ματθαßου, προκýπτουν κÜποια συμπερÜσματα αρκετÜ χρÞσιμα για την κατανüηση αυτοý του φαινομÝνου.

http://4.bp.blogspot.com/-eH6wwjx41fc/TvWjQu8OWxI/AAAAAAAAEx0/xtrAfAqRjK4/s1600/christmas_still2.jpgΤο ¶στρο της ΒηθλεÝμ Ýπρεπε να Þταν κÜτι ασυνÞθιστο για να τραβÞξει την προσοχÞ των ΜÜγων και να κÜνουν Ýνα τüσο μακρινü ταξßδι, ενþ παρÜλληλα, θα Ýπρεπε να βρßσκεται στην ßδια θÝση για εβδομÜδες Þ μÞνες, μιας και οι ΜÜγοι εßχαν αρκετÜ μεγÜλη απüσταση να διασχßσουν.

Επßσης, θα Ýπρεπε να εßναι δυσδιÜκριτο στο πολý κüσμο, διüτι φαßνεται πως μüνο οι ΜÜγοι το εßχαν δει. Δεν το διÝκριναν στον ουρανü Þ εßχαν ακοýσει κÜτι γι' αυτü οýτε οι Γραμματεßς και οι Φαρισαßοι, το ßδιο και ο Ηρþδης.

Ακüμα, το ¶στρο των ΧριστουγÝννων ßσως να μην Þταν Ýνα Üστρο με τη σημερινÞ Ýννοια της λÝξης, καθþς την εποχÞ που γρÜφτηκε το ΕυαγγÝλιο του Ματθαßου η λÝξη «αστÞρ» προσδιüριζε οτιδÞποτε φαινüταν στον ουρανü.

ΤÝλος, üσον αφορÜ στη θÝση του ¶στρου στον ουρανü, θα πρÝπει να σκεφτοýμε üτι οι ΜÜγοι εßδαν το ¶στρο βρισκüμενοι στις ανατολικÜ απü την Παλαιστßνη χþρες της Ασßας, συνεπþς θα Ýπρεπε αυτü να Þταν στο δυτικü μÝρος του ουρανοý -και να κατευθυνθοýν δυτικÜ για να φτÜσουν στη ΒηθλεÝμ και üχι στην Κßνα Þ στις Ινδßες.

Λßγο πριν την γÝννηση του Ιησοý, τρεßς σοφοß ιερεßς και αστρολüγοι, οι γνωστοß σε üλους μας τρεις ΜÜγοι, εßχαν δει Ýνα αστÝρι με ασυνÞθιστη λÜμψη και το εßχαν ερμηνεýσει σαν Ýνδειξη χαρμüσυνης εßδησης της γÝννησης κÜποιου πανßσχυρου νÝου ηγεμüνα. Τους προκÜλεσε τüση εντýπωση þστε ξεκßνησαν απü τα βÜθη της ΑνατολÞς για να προσφÝρουν τα δþρα τους και να προσκυνÞσουν το ξεχωριστü βρÝφος!

Απü επιστημονικÞς πλευρÜς, ορισμÝνοι ερευνητÝς υπÝθεσαν üτι το ¶στρο της ΒηθλεÝμ Þταν κÜποιο μετÝωρο, φαινüμενα τα οποßα δεν εßναι καθüλου σπÜνια και συνεπþς δεν θα εßχε προκαλÝσει την εντýπωση των ΜÜγων για να κÜνουν Ýνα τüσο μακρινü ταξßδι.

http://www.crystalinks.com/starofbethlehem_beam.jpgΜια Üλλη πιθανÞ εξÞγηση εßναι η εμφÜνιση κÜποιου κομÞτη. ΣυνολικÜ, Ýχουν καταγραφεß απü τους αρχαßους χρüνους Ýως και τη γÝννηση του Χριστοý 135 κομÞτες. ¼πως αναφÝρει ο ΩριγÝνης, τον 3ο μ.Χ. αιþνα: «¸χω τη γνþμη üτι το Üστρο που εμφανßστηκε στους σοφοýς της ΑνατολÞς Þταν Ýνα απü εκεßνα τα φωτεινÜ σþματα που εμφανßζονται απü καιρü σε καιρü και που οι ¸λληνες οι οποßοι συνηθßζουν να τα ξεχωρßζουν με ονομασßες ανÜλογα με τη μορφÞ και το σχÞμα τους τα ονüμαζαν κομÞτες, φωτεινÝς δοκοýς, θυσÜνους, Üστρα με ουρÜ, καρÜβια και με διÜφορα Üλλα ονüματα».

Εν τοýτοις εßναι δýσκολο να θεωρηθεß üτι το ¶στρο των ΧριστουγÝννων Þταν Ýνας κομÞτης αφ' ενüς μεν γιατß θα τον Ýβλεπαν üλοι, αφ' ετÝρου δε γιατß οι αρχαßοι λαοß θεωροýσαν τους κομÞτες ως προÜγγελους δυσÜρεστων γεγονüτων και καταστροφþν.

ΜÞπως το ¶στρο των ΧριστουγÝννων Þταν κÜποιος νüβα, κÜποιο «καινοφανÝς» Üστρο Þ μÞπως σουπερνüβα; Καθþς τα Üστρα γερνÜνε γßνονται ασταθÞ στις θερμοπυρηνικÝς τους αντιδρÜσεις και φτÜνει μια στιγμÞ που το Üστρο αυτü αποβÜλλει με μια Þ περισσüτερες εκρÞξεις μερικÜ απü τα εξωτερικÜ του στρþματα αερßων και Ýτσι παρουσιÜζεται λαμπρüτερο απü üτι Þταν πριν. ¸τσι, Üστρα που Þταν πολý αμυδρÜ, üταν μετατραποýν σε νüβα γßνονται εýκολα ορατÜ.

¼ταν Ýνα Üστρο μεταβληθεß σε σουπερνüβα, διασπÜται κυριολεκτικÜ στα «εξ ων συνετÝθη» και μπορεß να εκπÝμψει εκατομμýρια φορÝς περισσüτερο φως και ακτινοβολßα απ' üτι ο ¹λιος μας.

Το ¶στρο της ΒηθλεÝμ üμως, δεν θα πρÝπει να Þταν Ýνα παρüμοιο Üστρο, καθþς θα υπÞρχε κÜποια Ýνδειξη των αστρονüμων της εποχÞς εκεßνης και ο κÜθε Üνθρωπος της εποχÞς θα μποροýσε να δει Ýνα νüβα Þ σουπερνüβα, ενþ üπως φαßνεται το παρατÞρησαν μüνο οι ΜÜγοι.

Μßα ακüμα θεωρßα για την εξÞγηση αυτοý του φαινομÝνου διατυπþθηκε απü τον Γιüχαν ΚÝπλερ, ο οποßος υποστÞριξε πως αυτü που οδÞγησε τους ΜÜγους στον Ιησοý Þταν μια σýνοδος πλανητþν Þ συζυγßα.

Οι πλανÞτες, στις κανονικÝς τους κινÞσεις γýρω απü τον ¹λιο φαßνονται να κινοýνται απü τη Δýση προς την ΑνατολÞ. Οι πλανÞτες που βρßσκονται πλησιÝστερα στον ¹λιο φαßνονται üμως να κινοýνται ταχýτερα και οι πιο απομακρυσμÝνοι δεßχνουν να κινοýνται βραδýτερα. Μ' αυτüν τον τρüπο, Ýνας απü τους πλανÞτες εßναι δυνατüν να φτÜσει και να προσπερÜσει κÜποιον Üλλον. Το προσπÝρασμα αυτü ονομÜζεται σýνοδος Þ συζυγßα των δýο πλανητþν. Οι πλανÞτες Δßας και Κρüνος στη διÜρκεια του 7 και του 6 π.Χ Ýλαβαν μÝρος σε μßα τριπλÞ Þ μεγÜλη συζυγßα. Αν το ¶στρο της ΒηθλεÝμ üμως Þταν μια συζυγßα, θα το γνþριζαν οι αστρονüμοι της εποχÞς καθþς η μελÝτη του ουρανοý Þταν αρκετÜ ανεπτυγμÝνη την εποχÞ εκεßνη.

Στην πορεßα των χρüνων διατυπþθηκαν και Üλλες θεωρßες για την «ταυτüτητα» του ¶στρου. Το 1911, ο Γερμανüς Alfred Jeremias υποστÞριξε πως το ¶στρο της ΒηθλεÝμ Þταν το λαμπρüτερο Üστρο του αστερισμοý του ΛÝοντος, ο Βασιλßσκος, ενþ το 1913 ο A. Stenzel υποστÞριξε πως «οδηγüς» των ΜÜγων Þταν ο κομÞτης του ΧÜλεú.

Μßα ακüμη θεωρßα, του ¸λληνα αστρονüμου Κωνσταντßνου ΧασÜπη υποστηρßζει πως το ¶στρο της ΒηθλεÝμ Þταν ο πλανÞτης Κρüνος τον οποßο αποκαλεß «ηγετικü πλανÞτη της μεγÜλης συγκεντρþσεως του 6 π.Χ.», ενþ ο αεßμνηστος Κ. ΧασÜπης ορßζει τη γÝννηση του Χριστοý στις 6 Δεκεμβρßου του 5 π.Χ. και το προσκýνημα των ΜÜγων στις 19 του ßδιου μÞνα.

http://www.mystica.gr/star.files/adorationofthemagi.jpgΑυτÞ η ημερομηνßα γÝννησης του Χριστοý φαßνεται αρκετÜ δýσκολο να εßναι και η σωστÞ, καθþς ο ΕυαγγελιστÞς ΛουκÜς αναφÝρει üτι ο Ιησοýς γεννÞθηκε την εποχÞ που οι βοσκοß «φυλλÜσουν φυλακÜς νυκτüς επß την ποßμνην αυτþν». ΑυτÞ η εποχÞ εßναι απßθανο να εßναι οι τελευταßες μÝρες του Δεκεμβρßου καθþς τüτε η ΒηθλεÝμ εßναι βυθισμÝνη στην παγωνιÜ και τη βροχÞ. Πιθανüτερη εποχÞ να συνÝβη η γÝννηση του Χριστοý εßναι η Üνοιξη, üταν τα νεογÝννητα αρνÜκια χρειÜζονται τη βοÞθεια των βοσκþν, ερμηνεýοντας κατÜ γρÜμμα αυτÜ που αναφÝρει το κατÜ ΛουκÜν ΕυαγγÝλιο.

ΤÝλος ο Üγιος ΙωÜννης ο Χρυσüστομος γρÜφει üτι δεν Þταν αστÝρι, αλλÜ κÜποια αüρατη δýναμη που πÞρε αυτÞ την μορφÞ. Την Üποψη του ΙωÜννου του Χρυσοστüμου υποστÞριξε το σýνολο των πατÝρων της εκκλησßας, αφοý τα κεßμενα του ευαγγελιστÞ Ματθαßου αναφÝρουν üτι στο τÝλος το αστÝρι κατÝβηκε πÜνω απü τη στÜνη για να υποδεßξει τη φÜτνη «ιδοý, το Üστρο οδÞγησε αυτοýς, μÝχρις üτου Þλθε και στÜθηκε πÜνω απü το σημεßο üπου Þταν το παιδß»

Το συγκεκριμÝνο φαινüμενο απασχüλησε εκτüς απü την Εκκλησßα και αρκετοýς ερευνητÝς, αστρολüγους, αστρονüμους, ιστορικοýς, αρχαιολüγους, απü την αρχαιüτητα Ýως και σÞμερα. Σýγχρονοι ερευνητÝς μιλοýν για Üγνωστης ταυτüτητας ιπτÜμενο αντικεßμενο αφοý üπως αναφÝρεται στις γραφÝς, φαινüταν συνεχþς μÝρα-νýχτα, δεν ακολουθοýσε πορεßα απü τα ανατολικÜ προς τα δυτικÜ üπως τα αστÝρια γιατß κατευθυνüταν απü βορρÜ προς νüτο, αλλÜ και γιατß εμφανßστηκε και εξαφανßστηκε αρκετÝς φορÝς üσο κρÜτησε η παρουσßα του.

ΒλÝπουμε πως οι θρησκευτικÝς και επιστημονικÝς αντιλÞψεις και θεωρßες δεν «συμβαδßζουν» σχετικÜ με την ταυτüτητα του ¶στρου της ΒηθλεÝμ. Αυτü που μÝνει, εßναι η προσωπικÞ προσÝγγιση του καθενüς απü εμÜς στο συγκεκριμÝνο «φαινüμενο» αλλÜ και γενικüτερα στο ζÞτημα της γÝννησης του Χριστοý.

ΚΑΛΑ & ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ σε üλους.

 

Προηγοýμενα Üρθρα για τη γιορτÞ των ΧριστουγÝννων

1. Γιατß τα γιορτÜζουμε τη γÝννηση του Χριστοý στις 25 Δεκεμβρßου(25-12-2010)