Ï íÝïò ñüëïò êáé ïé åðéìïñöùôéêÝò áíÜãêåò ôùí åêðáéäåõôéêþí

ÓÜââáôï 23 Éïõíßïõ 2012

ÊïõìÝíôïò Í. ÃéÜííçò, Ðåñéöåñåéáêüò Ä/íôÞò Åêð/óçò ÁôôéêÞò

Στη σημερινÞ παγκοσμιοποιημÝνη εποχÞ οι νÝες τεχνολογßες, οι επικοινωνßες, οι ανοιχτÝς αγορÝς επιδροýν και προκαλοýν αλλαγÝς στις κοινωνßες και στα εκπαιδευτικÜ συστÞματα. ¼λα τα εκπαιδευτικÜ συστÞματα αναζητοýν τρüπους βελτßωσης της παρεχüμενης εκπαßδευσης και προσαρμογÞς στις νÝες κοινωνικÝς και οικονομικÝς απαιτÞσεις. Με τον πολλαπλασιασμü των πηγþν πληροφοριþν και των τρüπων πρüσληψης γνþσεων οι μαθητÝς προσÝρχονται στο εκπαιδευτικü σýστημα με Ýνα ευρý φÜσμα γνþσεων και ικανοτÞτων που καθιστÜ αναγκαßα την αλλαγÞ του τρüπου οργÜνωσης της διδασκαλßας και μÜθησης στα σχολεßα. Αυτü σημαßνει πως πρÝπει να υπÜρξουν νÝες προσεγγßσεις στο εκπαιδευτικü σχεδιασμü, στις εκπαιδευτικÝς μεθüδους, στις διδακτικÝς στρατηγικÝς.

Νεþτερες θεωρßες της γνωστικÞς ανÜπτυξης (ΒοσνιÜδου,1992, ΒαρνÜβα-Σκοýρα,1990,Giordan, De Vecchi,1990, Lecuyer,1990,κ.Ü.) αντιλαμβÜνονται τη μÜθηση και την ανÜπτυξη ως διεργασßες ξεπερÜσματος των Þδη υπαρχουσþν και εγκατεστημÝνων γνþσεων και θεωριþν για τον κüσμο και την σχÝση με αυτüν. Η μÜθηση συνßσταται στη γενικüτερη αλλαγÞ στÜσεων, αντιλÞψεων και ανÜπτυξης κοινωνικþν δεξιοτÞτων. ΑυτÝς οι αλλαγÝς προÝρχονται μÝσα απü τις εμπειρßες που βιþνει το παιδß, τις οποßες ιδιοποιεßται και τις ενσωματþνει ως νÝα στοιχεßα της προσωπικüτητας τους. ΠÜνω στις παλαιÝς γνþσεις «κτßζει», επεκτεßνει τις νÝες γνþσεις, Þ αλλÜζει με νÝες προσεγγßσεις τις παλαιÝς.  

Η βιωματικÞ προσÝγγιση της μÜθησης, γνωστÞ και ως βιωματικÞ επικοινωνιακÞ διδασκαλßα Þ προσÝγγιση project, Üρχισε να εφαρμüζεται απü τις αρχÝς του 20ου αιþνα και Ýχει τις ρßζες της στο Ýργο των Kilpatrick, Dewey, Vygotsky, Piaget, Bruner, Gardner κ.Ü. (Katz & Chard, 1993, 1995).

Ο Gardner στη θεωρßα του για την πολλαπλÞ νοημοσýνη, υποστηρßζει πως η διαπροσωπικÞ νοημοσýνη (επικοινωνßα και κατανüηση συναισθημÜτων Üλλων ανθρþπων ) και η ενδοπροσωπικÞ νοημοσýνη (εσωτερικÝς ικανüτητες, συναισθÞματα, κατανüηση εαυτοý) καλλιεργοýνται μÝσα απü την ανÜπτυξη των βιωματικþν μαθησιακþν δραστηριοτÞτων.

Η αλλαγÞ του τρüπου προσÝγγισης της γνþσης και της μÜθησης απαιτεß τη διαφοροποßηση της παραδοσιακÞς διδακτικÞς μεθοδολογßας. Οι παλαιÝς κυρßαρχες διδακτικÝς της μετωπικÞς διδασκαλßας, της απομνημüνευσης αντικαθßστανται απü τις διδακτικÝς που θÝτουν ως προτεραιüτητα τις ανÜγκες,τα ενδιαφÝροντα των μαθητþν χρησιμοποιþντας ως διδακτικÞ μεθοδολογßα τη βιωματικÞ, ανακαλυπτικÞ, συνεργατικÞ και παραγωγικÞ μÜθηση.  Η εμπειρßα πρÝπει να εßναι το σημεßο εκκßνησης για κÜθε εκπαßδευση.

Ο Χρυσαφßδης (2000) υποστηρßζει üτι η μÜθηση δεν σημαßνει απλÜ μßα γραμμικÞ μετÜδοση γνþσεων, αλλÜ μια διαδικασßα αλληλεπßδρασης με το περιβÜλλον, δηλαδÞ μια διαδικασßα αντιμετþπισης των γεγονüτων μÝσα απü το περιβÜλλον του ανθρþπου. Η παιδαγωγικÞ σχÝση και διδασκαλßα δεν μπορεß παρÜ να εßναι βιωματικÞ. Στη βιωματικÞ μÜθηση δßδεται ιδιαßτερη σημασßα στην ενεργü δρÜση του παιδιοý, στην ανÜπτυξη της δημιουργικüτητας του μÝσα απü τη διαδικασßα της μÜθησης και στο συσχετισμü της διδασκαλßας με την καθημερινüτητα του.

Τη σýνδεση τρüπων διδασκαλßας, βιþματος, συναισθÞματος και εκπαιδευτικοý κλßματος υποστηρßζει ο ΜπακιρτζÞς (2000) αναφÝροντας πως το βßωμα και η συγκßνηση συνδÝονται με το σýνολο των ψυχοσωματικþν λειτουργιþν γι αυτü το συγκινησιακü φαινüμενο και βßωμα συνιστοýν την ενοποιητικÞ λειτουργßα που συνδÝει και συναρθρþνει διαλεκτικÜ τη σκÝψη με τις σωματικÝς λειτουργßες, το συναßσθημα με την αντßληψη.  ΑυτÞ η σýνδεση των αναγκþν των μαθητþν, των προσωπικþν εμπειριþν και της θετικÞς ψυχικÞς διÜθεσης, συνθÝτουν το πλαßσιο της αποτελεσματικÞς μÜθησης.

 

Ο ρüλος των εκπαιδευτικþν στη διδακτικÞ διαδικασßα της βιωματικÞς μÜθησης

Σýμφωνα με τις επικρατοýσες επιστημονικÝς απüψεις, η αποτελεσματικüτητα της μÜθησης και της επικοινωνßας επηρεÜζεται απü γνωστικοýς, ψυχολογικοýς, συναισθηματικοýς, κοινωνικοýς, περιβαλλοντικοýς και φυσικοýς παρÜγοντες. Οι προσεγγßσεις αυτÝς υπαγορεýουν τη δημιουργßα ενüς μαθησιακοý περιβÜλλοντος το οποßο δßνει Ýμφαση στις ανÜγκες του ατüμου και τις εμπειρßες του. Το νÝο αυτü μαθησιακü περιβÜλλον χαρακτηρßζεται ως βιωματικü. Η βιωματικÞ μÜθηση στοχεýει στην ανÜπτυξη ενüς πλÝγματος δεξιοτÞτων συμπεριφορÜς, δßνοντας Ýμφαση στον ενεργητικü ρüλο τüσο του εκπαιδευτικοý,üσο και του μαθητÞ (ενεργητικÞ μÜθηση). (ΒοσνιÜδου,2006,ΚολιÜδης,2004,Ματσαγγοýρας,2003,Τριλιανüς,1998).

Ο ΠυργιωτÜκης (2002) υποστηρßζει πω το σχολεßο οφεßλει να αναπτýσσει στο σημερινü μαθητÞ και αυριανü πολßτη την κριτικÞ σκÝψη και ικανüτητα και να τον εθßζει να επεξεργÜζεται της πληροφορßες με τρüπο που να οδηγεßται με επßγνωση στη γνþση. Αυτü διαφοροποιεß τις δασκαλοκεντρικÝς μεθüδους διδασκαλßας και χρησιμοποιοýνται περισσüτερο μÝθοδοι με συμμετοχικü, μαθητοκεντρικü προσανατολισμü και διερευνητικÞ μÜθηση. Ο δÜσκαλος αλλÜζει ρüλο και αλλÜζει και το παιδαγωγικü κλßμα.

Αναγκαßος και αποτελεσματικüς θεωρεßται ο εμπλουτισμüς του διδακτικοý Ýργου με συμμετοχικÝς μεθüδους διδασκαλßας. Σε Ýνα τÝτοιο περιβÜλλον, ο εκπαιδευτικüς  οφεßλει να μπορεß  να διαχειρßζεται πλÞθος τεχνικþν, üπως βιωματικÝς προσεγγßσεις, ομαδικÝς εργασßες,ασκÞσεις αυτογνωσßας, ομαδικÜ παιχνßδια ρüλων, προσομοιþσεις, μÜθηση με παρατÞρηση, δημιουργικÝς δραστηριüτητες, ερωταποκρßσεις, δραματοποßηση κ.λπ.

Προαπαιτοýμενο για την εφαρμογÞ της βιωματικÞς μÜθησης στο χþρο του Σχολεßου εßναι Ýνας εκπαιδευτικüς που θα Ýχει την ικανüτητα να οργανþνει και να υποστηρßζει δραστηριüτητες αυτοý του εßδους.

O εκπαιδευτικüς εßναι το κλειδß της εκπαιδευτικÞς διαδικασßας. ΚανÝνα εκπαιδευτικü σýστημα δεν μπορεß να επιτýχει τους στüχους του, εÜν οι εκπαιδευτικοß δεν δßνουν καθημερινÜ τον καλýτερο εαυτü τους μÝσα στην τÜξη και δεν αναδεικνýονται ως η πνευματικÞ και ηθικÞ πρωτοπορßα της κοινωνßας.

(Σελ13)

«Μεßζον Πρüγραμμα Επιμüρφωσης Εκπαιδευτικþν στις 8 Π.Σ., 3 Π.Σ.Εξ., 2 Π.Σ.Εισ.» ΕΣΠΑ 2007-13 \ Ε.Π. Ε&ΔΒΜ \ Α.Π. 1-2-3

 

Στη σημερινÞ εποχÞ, στη νÝα προσÝγγιση της εκπαιδευτικÞς διαδικασßας, το σýγχρονο σχολεßο «χρειÜζεται Ýναν Üλλο» εκπαιδευτικü.

¸να εκπαιδευτικü που θα πÜψει να λειτουργεß ως προμηθευτÞς γνþσεων, αλλÜ που πρÝπει να μετασχηματισθεß σε Ýνα εκπαιδευτικü συνεργÜτη που ενεργοποιεß τους μαθητÝς, καλλιεργεß την αντιληπτικÞ τους ικανüτητα, που συντονßζει τη διαδικασßα γνþσης,

¸να εκπαιδευτικü που θα ενισχýει την ικανüτητα των μαθητþν να ερευνοýν, να λýνουν προβλÞματα, να βρßσκουν και να αξιολογοýν πληροφορßες, να παßρνουν αποφÜσεις, να συνεργÜζονται, να στοχÜζονται κριτικÜ, να προχωροýν σε δημιουργικÝς συνθÝσεις.

¸να εκπαιδευτικü που θα αφουγκρÜζεται τις διαθÝσεις, τα δυναμικÜ, τις συμπεριφορÝς της ομÜδας της τÜξης. ¸να εκπαιδευτικü που να Ýχει εμπειρßα συμμετοχÞς σε βιωματικÝς μαθησιακÝς διαδικασßες και δραστηριüτητες.

ΜÝσα σε αυτü το πλαßσιο ο ρüλος του εκπαιδευτικοý μετασχηματßζεται, μετατρÝπεται σε κριτικü συντονιστÞ, προσεκτικü παρατηρητÞ και εμψυχωτÞ. Ο εκπαιδευτικüς εßναι αυτüς που κÜνει το σχÝδιο εκπαιδευτικÞς δρÜσης αυτü που πρÝπει να εßναι, μßα σκüπιμη συστηματικÞ εκπαιδευτικÞ διαδικασßα που οδηγεß τα παιδιÜ σε πρακτικÜ και χρÞσιμα αποτελÝσματα αναφÝρει ο Χρυσαφßδης (2000).

Ο νÝος ρüλος και το Ýργο των εκπαιδευτικþν της ΠρωτοβÜθμιας Εκπαßδευσης διαμορφþνεται  απü τις σýγχρονες ανÜγκες για την εκπαßδευση που απαιτεß παρÜλληλα την επιμüρφωση και μετεκπαßδευση τους. Η ΔιδακτικÞ Μεθοδολογßα της ΒιωματικÞς ΜÜθησης για να υλοποιηθεß προûποθÝτει Ýνα δÜσκαλο κατηρτισμÝνο και υποστηριζüμενο, οýτως þστε να Ýχει την ικανüτητα να συνεργÜζεται με τα παιδιÜ, να συσχεδιÜζει και να «δανεßζει» την κρßση και τις γνþσεις του, να παρÝχει τα απαραßτητα εργαλεßα για την υλοποßηση των ιδεþν της τÜξης, να καθοδηγεß ερωτÞσεις και δραστηριüτητες, να επιλýει κρßσεις και συγκροýσεις, να ενθαρρýνει και να υποστηρßζει τους μαθητÝς του, να αξιολογεß το σχÝδιο εκπαιδευτικÞς δρÜσης, την πορεßα του, την ποιüτητα της σκÝψης, το αποτÝλεσμα.

Τα τελευταßα χρüνια στο ελληνικü εκπαιδευτικü σýστημα Ýχει εισαχθεß η νÝα διδακτικÞ προσÝγγιση της βιωματικÞς μÜθησης. Η επßσημη συστηματικÞ πρακτικÞ της εφαρμογÞ Ýγινε με τη δεκαετÞ πιλοτικÞ υλοποßηση των 28 ολοÞμερων Δημοτικþν Σχολεßων (1996-2006) καθþς και με την μαζικüτερη εφαρμογÞ της την τελευταßα διετßα με τα 800 στην αρχÞ και τα 960 ολοÞμερα δημοτικÜ σχολεßα του Ενιαßου ΑναμορφωμÝνου Εκπαιδευτικοý ΠρογρÜμματος (ΕΑΕΠ).Ο σχεδιασμüς προβλÝπει τη σταδιακÞ αýξηση του αριθμοý των σχολεßων και την καθολικÞ εφαρμογÞ του στα πλαßσια του νÝου σχολεßου.

Δυστυχþς οι αντßστοιχες μεταρρυθμßσεις στη ΔευτεροβÜθμια Εκπαßδευση δεν μπüρεσαν να υλοποιηθοýν. Η κατÜργηση των εξετÜσεων του Ιουνßου στην Πρþτη και ΔευτÝρα Γυμνασßου και η καθιÝρωση μüνο ΑπολυτÞριων εξετÜσεων στην Τρßτη Γυμνασßου, οι οποßες θα συνοδεýονταν απü Πιστοποßηση ΕπÜρκειας στην ΑγγλικÞ Γλþσσα και τους Ηλεκτρονικοýς ΥπολογιστÝς παρεμποδßσθηκε. Η κατÜργηση των εξετÜσεων στην Α´ και Β´ Γυμνασßου Þταν Üμεσα συνδεδεμÝνα με την αλλαγÞ του παραδοσιακοý τρüπου διδασκαλßας και την εφαρμογÞ των νÝων διδακτικþν μεθüδων της βιωματικÞς μÜθησης και των project.

 

Για να υπÜρξουν θετικÜ αποτελÝσματα στο εκπαιδευτικü σýστημα απü την εφαρμογÞ της νÝας διδακτικÞς μεθοδολογßας της βιωματικÞς μÜθησης, αυτÞ θα πρÝπει να εφαρμοσθεß ενιαßα, τουλÜχιστον εντüς της δεκÜχρονης υποχρεωτικÞς εκπαßδευσης (Νηπιαγωγεßο, Δημοτικü, ΓυμνÜσιο)

Εßναι προφανÝς üτι οι νÝοι ρüλοι των εκπαιδευτικþν, στο νÝο καινοτüμο σχολεßο, στις νÝες διδακτικÝς μεθüδους να διεγεßρουν σοβαροýς προβληματισμοýς, ανησυχßες για το  καινοýργιο πλαßσιο. Και αυτü γιατß με το νÝο σχολεßο αλλÜζουν πολλÜ, üπως:

  • η οργÜνωση της τÜξης και του ωρολογßου προγρÜμματος,
  • η αλλαγÞ των μεθüδων διδασκαλßας,   
  • η διαφοροποßηση των σχÝσεων μεταξý του σχολεßου και του περιβÜλλοντος,  
  • η χρÞση και η εισαγωγÞ νÝων γνωστικþν εργαλεßων,
  • ο νÝος ρüλος του δασκÜλου.

Στις αναζητÞσεις, στους φüβους, στις αναστολÝς των εκπαιδευτικþν που επιθυμοýν τη συμμετοχÞ τους στις καινοτüμες διαδικασßες, στις νÝες διδακτικÝς προσεγγßσεις η απÜντηση προÝρχεται απü την οργανωμÝνη, συστηματικÞ και διαρκÞ επιμüρφωση, σεμιναριακÞ Þ ενδοσχολικÞ στις θεωρητικÝς αναζητÞσεις και εκπαιδευτικÝς τεχνικÝς της βιωματικÞς μÜθησης.

Δεν υπÜρχει Üλλη επιλογÞ παρÜ μüνο η εισαγωγÞ και η εφαρμογÞ των νÝων διδακτικþν προσεγγßσεων σε üλη την υποχρεωτικÞ εκπαßδευση, εÜν επιθυμοýμε τη δημιουργßα μßας ισχυρÞς, δημιουργικÞς και «ζþσας» εκπαßδευσης.

 

ΒιβλιογραφικÝς αναφορÝς

  • ΒοσνιÜδου,Σ.(2006) ΣχεδιÜζοντας περιβÜλλοντα μÜθησης υποστηριζüμενα απü τις νÝες τεχνολογßες, εκδ. Gutenberg
  • Κatz, L, Chard, S. (2004) Η μÝθοδος project: Η ανÜπτυξη της κριτικÞς σκÝψης και της δημιουργικüτητας των παιδιþν της προσχολικÞς ηλικßας. ΑθÞνα Ατραπüς
  • ΚολιÜδης, Μ ( 2004)Θεωρßες ΜÜθησης και ΕκπαιδευτικÞ ΠρÜξη, τ.Γ´,ΑθÞνα
  • Ματσαγγοýρας,Η(2003) Διαθεματικüτητα στη σχολικÞ γνþση, ΑθÞνα,εκδ.Γρηγüρη
  • «Μεßζον Πρüγραμμα Επιμüρφωσης Εκπαιδευτικþν στις 8 Π.Σ., 3 Π.Σ.Εξ., 2 Π.Σ.Εισ.» ΕΣΠΑ 2007-13 \ Ε.Π. Ε&ΔΒΜ \ Α.Π. 1-2-3
  • ΜπακιρτζÞς Κ.(2000) ΒιωματικÞ εμπειρßα και κßνητρα μÜθησης. ΑθÞνα. ΠαιδαγωγικÞ Επιθεþρηση 30/2000
  • Χρυσαφßδης, Κ. (2000) ΒιωματικÞ-ΕπικοινωνιακÞ διδασκαλßα. Η εισαγωγÞ της μεθüδου project στο σχολεßο. ΑθÞνα: Gutenberg.