ÁöéÝñùìá óôï Èåüäùñï Áããåëüðïõëï

ÊõñéáêÞ 29 Éáíïõáñßïõ 2012

Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς

O Θüδωρος Αγγελüπουλος μÝσα απü τις ταινßες του

¼ταν τα λüγια τελειþνουν, οι εικüνες και η μουσικÞ εßναι εκεß για να μας θυμßζουν πÜντα Ýναν σπουδαßο σκηνοθÝτη.

ΜετÜ την αιφνßδια εßδηση του θανÜτου του Θüδωρου Αγγελüπουλου, αφοý οι πÝνες Ýχουν πια κουραστεß και τα πÜντα Ýχουν ειπωθεß, το μüνο που μοιÜζει ταιριαστü εßναι μερικÝς εικüνες - και λßγη μουσικÞ. ΕπιστρÝφουμε στις ταινßες του μεγÜλου σκηνοθÝτη που Üνοιξε την πüρτα στο ελληνικü σινεμÜ των διεθνþν διακρßσεων και κρατÜμε την μüνη πρþτη ýλη που Ýχει τελικÜ ουσßα: το Ýργο της ζωÞς του.

Τα απÝραντÜ του του τοπßα, ο συννεφιασμÝνος ουρανüς, τα παροιμιþδη μονοπλÜνα και η ελληνικüτητα -üπως ο ßδιος την üρισε επανεφευρßσκοντÜς τη- θα εßναι πÜντα σÞματα κατατεθÝντα του σινεμÜ του. ΜερικÜ καρÝ απü τις ταινßες του, η υπÝροχη μουσικÞ της ΕλÝνης ΚαραÀνδρου, τα λüγια του ßδιου για το σινεμÜ του και τα λüγια των ηρþων του μποροýν μÜλλον να μνημονεýσουν τον Θüδωρο Αγγελüπουλο καλýτερα απü οποιαδÞποτε νεκρολογßα. Ας εßναι ελαφρý το χþμα που τον σκεπÜζει.

ΜÝρες του `36 (1972)

“Οι `ΜÝρες του `36' μιλÜνε, üπως και `Η ΑναπαρÜσταση', για μια επανÜσταση προσωπικÞ, η οποßα εßναι καταδικασμÝνη ακριβþς επειδÞ εßναι τÝτοια.” (Θ.Α., ΣυνÝντευξη στο Cinéma 73)

Ο Θßασος (1974-75)

“Εγþ Þρθα απ' τη θÜλασσα. Απü την Ιωνßα. Εσεßς απü που Þρθατε;¨

Ταξßδι στα Κýθηρα (1984)

“ΘυµÜµαι, ναι, τον Þχο των σειρÞνων της κÞρυξης του πολݵου το '40, οξý και απειλητικü, να ξυπνÜει την ΑθÞνα. ΘυµÜµαι τους ανθρþπους να βγαßνουν τροµαγµÝνοι στις πüρτες, τα παρÜθυρα, τα µπαλκüνια. Πρüσωπα φοβισµÝνα, ψßθυροι και φωνÝς. Πρþτος Þχος, πρþτη εικüνα. ¹µουν πÝντε χρονþν. ¸πειτα, Ýνα Üλµα χρüνου, και µια Üλλη εικüνα-σκηνÞ: εßσοδος του γερµανικοý στρατοý κατοχÞς στην Ýρηµη πüλη. Oι Üνθρωποι, κλεισµÝνοι στα σπßτια τους. Και σιωπÞ. Ακοýγονταν τα τανκς και οι φÜλαγγες των στρατιωτþν που πÝρναγαν απü τον κεντρικü δρüµο τραγουδþντας. «Η Γερµανßα πÜνω απ' üλα...».

ΘυµÜµαι üτι πÞδηξα απ' το παρÜθυρο του δωµατßου µου και βγÞκα στο δρüµο. Προχþρησα στον Ýρηµο δρüµο να βγω στον κεντρικü, κι εκεß, στη µÝση, εßδα Ýναν γερµανü στρατιþτη, σχεδüν παιδß, µ' Ýνα σηµατοδüτη στο χÝρι. Χαλαρüς, µε την πλÜτη γυρισµÝνη σε µÝνα, περßµενε την επüµενη φÜλαγγα. ΕρηµιÜ. Τον πλησßασα, ακροπατþντας. ΑπορροφηµÝνος, δε µ' Üκουσε. ¸κανα Ýτσι, κι ο σηµατοδüτης που κρατοýσε, Ýπεσε κÜτω. Γýρισε κατÜπληκτος και µε κοßταξε. ¶ρχισα να τρÝχω.

ΜπÞκα στην αυλÞ του σπιτιοý της θεßας µου, που ݵενε στην Üλλη µεριÜ τοý δρüµου, χþθηκα σ' Ýνα µεγÜλο καζÜνι που βρÞκα στο πλυσταριü, και χÜθηκα εκεß µÝσα. ΜπÞκε κι αυτüς στην αυλÞ τρÝχοντας, Ýψαξε απü δω κι απü κει, παντοý. Η καρδιÜ µου χτυποýσε. ΧÜθηκαν τα βÞµατÜ του. Χρüνια µετÜ, αυτÞ η σκηνÞ Ýγινε η πρþτη µιας ταινßας µου· η πρþτη σεκÜνς του Ταξιδιοý στα Κýθηρα.”

(Θ.Α., ΣυνÝντευξη στη ΣτÜθη ΕιρÞνη)

Το Τοπßο στην Ομßχλη (1988)

- ΦοβÜσαι; - Δε φοβÜμαι. (Ο ΑλÝξανδρος στη μεγÜλη του αδερφÞ, Βοýλα)

ΜετÝωρο ΒÞμα του Πελαργοý (1991)

«ΠερÜσαµε τα σýνορα κι εßµαστε ακüµα εδþ. Πüσα σýνορα πρÝπει να περÜσουµε για να πܵε σπßτι µας;» (Ο αγνοοýμενος πολιτικüς )

Το ΒλÝμμα του ΟδυσσÝα (1995)

“ΞÝρεις κÜτι; Η ΕλλÜδα πεθαßνει...” (Ο ΤαξιτζÞς στον Α)

Μια Αιωνιüτητα και Μια ΜÝρα (1998)

“ΑργÜ Þ γρÞγορα, µεγαλþνοντας, ερχüµαστε αντιµÝτωποι µε την ιδÝα του θανÜτου. Πυκνþνουν γýρω µας οι απþλειες, οι φßλοι που φεýγουν. ¹µουν ανܵεσα σ' αυτοýς που, Ýνα πρωß, στη διÜρκεια των γυρισµÜτων του `Βλݵµατος του OδυσσÝα', βρÞκαµε νεκρü, στο µικρü ξενοδοχεßο της Φλþρινας, τον Τζιαν Μαρßα ΒολοντÝ. ¼ταν τον Üγγιξα, η κρυÜδα του θανÜτου Ýγινε ταραχÞ. Ερþτηµα για µÝνα, για την ανθρþπινη µοßρα: Τι κÜνει κανεßς αν Ýχει µßα µüνο µÝρα να ζÞσει... Πþς περνÜει αυτÞ η µÝρα... Πþς αισθÜνεται σ' αυτü το µεταßχµιο, µε τη ζωÞ πßσω και το üριο µπροστÜ... ºσως Þταν αυτü το ερþτηµα απü το οποßο ξεκßνησε η ταινßα (σ.σ. `Μια Αιωνιüτητα και Μια ΜÝρα').” (Θ.Α., ΣυνÝντευξη στην ΕιρÞνη ΣτÜθη)

Φαßδρα Βüκαλη απü ΤΟ ΕΘΝΟΣ