ÁöéÝñùìá óôï Èåüäùñï Áããåëüðïõëï

ÊõñéáêÞ 29 Éáíïõáñßïõ 2012

Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς

Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ

«Συγκßνηση διεθνþς – üπως προκýπτει απü τις αναφορÝς ειδησεογραφικþν πρακτορεßων, τηλεοπτικþν δικτýων αλλÜ και μπλογκ, που μετÝδιδαν την εßδηση üλη τη νýχτα – προκÜλεσε ο θÜνατος του ΜεγαλÝξαντρου της ελληνικÞς κινηματογραφßας Θüδωρου Αγγελüπουλου. Ο σκηνοθÝτης που γýριζε σε παλιü κτßριο στο Κερατσßνι τη 14η ταινßα του, το τελευταßο μÝρος της τριλογßας του με τον τßτλο «Η Üλλη θÜλασσα» και πρωταγωνιστÞ τον ιταλü ηθοποιü Τüνι Σερβßλο (γνωστüς απü το «Il Divo» στον ρüλο του Αντρεüτι), παρασýρθηκε στις 18.45 απü μηχανÜκι που οδηγοýσε 24χρονος ειδικüς φρουρüς – εκτüς υπηρεσßας – üταν επιχεßρησε να διασχßσει την περιφερειακÞ οδü της Δραπετσþνας σε σημεßο ερημικü, αφþτιστο και με περιορισμÝνη ορατüτητα. Αφοý Ýμεινε επß 45 λεπτÜ χτυπημÝνος στο πεζοδρüμιο περιμÝνοντας ασθενοφüρο του ΕΚΑΒ (η καθυστÝρηση αποδüθηκε σε «μποτιλιÜρισμα λüγω βροχÞς»), τελικÜ σε κρßσιμη κατÜσταση μεταφÝρθηκε στο Νοσοκομεßο Metropolitan στο ΝÝο ΦÜληρο, üπου εισÞχθη στη ΜονÜδα ΕντατικÞς Θεραπεßας, αλλÜ λßγο μετÜ τα μεσÜνυχτα εξÝπνευσε.
Η απþλεια του 77χρονου σκηνοθÝτη, που εßχε ξεκινÞσει την καριÝρα του το 1965 με τη μικροý μÞκους ταινßα «Φüρμιγξ» την οποßα ακολοýθησαν 13 μεγÜλου μÞκους, εßναι μεγÜλη για τον κινηματογρÜφο üχι μüνο τον ελληνικü αλλÜ και τον παγκüσμιο, καθþς το Ýργο του εßχε περÜσει τα ελληνικÜ σýνορα και εκτιμηθεß στα πÝρατα της Γης.

ΕΛΛΗΝΑΣ; Ναι. Μüνο ως πολßτης αυτÞς της δýσμοιρης χþρας. Ο μοναδικüς üμως που δοξÜστηκε στο εξωτερικü üσο κανÝνας Üλλος Ýλληνας κινηματογραφιστÞς. ΑρÝσει δεν αρÝσει ο Θüδωρος Αγγελüπουλος, ο επονομαζüμενος απü φßλους και συνεργÜτες του Theo, δηλαδÞ Τεü, τουτÝστιν θεüς!

Το θυμÜμαι σαν να Þταν τþρα. ¶νοιξη, νομßζω, του 1975, μερικοýς μÞνες μετÜ την εκθρüνιση του Παπαδüπουλου, του Ιωαννßδη και της χοýντας. Ο ΑθανÜσιος ΤσαλδÜρης («ΝανÜ» τον φþναζαν χαúδευτικÜ) ως υπουργüς Τýπου της κυβÝρνησης του Κωνσταντßνου ΚαραμανλÞ οργανþνει συνÝντευξη Τýπου, με θÝμα (περßπου) γιατß η κυβÝρνηση απÝρριψε τον «Θßασο» για να εκπροσωπÞσει επισÞμως τη χþρα στο επßσημο διαγωνιστικü πρüγραμμα του ΦεστιβÜλ Καννþν εκεßνης της χρονιÜς.

Ποιο το επιχεßρημα; ¼τι η ιδεολογßα της ταινßας γÝρνει αριστερÜ, Üρα δεν εßναι αντικειμενικÞ και επομÝνως δεν εκπροσωπεß το σýνολο του ελλÞνων πολιτþν. ΠαρÝνθεση σημαντικÞ: ΜÝχρι εκεßνη τη χρονιÜ οι διοργανωτÝς του ΦεστιβÜλ Καννþν δÝχονταν ταινßες για το διαγωνιστικü τους πρüγραμμα ýστερα απü υπüδειξη των χωρþν που εκπροσωποýσαν. Το Ýκαναν αυτü þστε να διατηροýν εξαιρετικÝς διπλωματικÝς σχÝσεις με üλες τις χþρες.

ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ. ¸τσι, με αυτÞ την απüρριψη δημιουργεßται σκÜνδαλο πολιτικü. ¸τσι, τα media üλου του κüσμου φιλοξενοýν την εßδηση και κατακρßνουν την απüφαση της ελληνικÞς κυβÝρνησης. Και Ýτσι, επειδÞ το επßσημο φεστιβÜλ αδυνατοýσε να παραβεß την επιθυμßα της κυβÝρνησης ΚαραμανλÞ, ο «Θßασος» κατÝληξε στο «ΔεκαπενθÞμερο των Σκηνοθετþν». Μια παρÜλληλη εκδÞλωση που για πρþτη φορÜ λειτοýργησε ως αντßπαλον δÝος στο επßσημο «συντηρητικü» πρüγραμμα του φεστιβÜλ απü το 1969. ¸ναν χρüνο μετÜ την εξÝγερση του ΜÜη του '68, üπου ΓκοντÜρ, Λελοýς και Τριφü, τα τρομερÜ παιδιÜ της ΝουβÝλ Βαγκ (ΝÝο Κýμα), ανÝβηκαν στη σκηνÞ και κατÝβασαν την οθüνη των Καννþν διακüπτοντας επαναστατικþ δικαßω το «Üθλιο φεστιβÜλ των μπουρζουÜδων».

ΑποτÝλεσμα; Χωρßς ο Αγγελüπουλος να πληρþσει δεκÜρα τσακιστÞ, χωρßς ο παραγωγüς του και (τüτε) εφοπλιστÞς Γιþργος Παπαλιüς να χρησιμοποιÞσει γνωριμßες, χωρßς τßποτα, ο «Θßασος» μετατρÝπεται στο απüλυτο γεγονüς των Καννþν. Μια ταινßα τεσσÜρων ωρþν, με αργÜ πλÜνα και με χρüνους που πηγαινοÝρχονταν απü το '30 στο '40 και απü το '40 στο '50, πλημμυρßζει ασφυκτικÜ απü μÜζες ενüς διψασμÝνου κοινοý που ζητοýσε το καινοýργιο, το φρÝσκο και το διαφορετικü. Ο «Θßασος» τους το Ýδωσε με το παραπÜνω. Απüδειξη; ΧρειÜστηκε να διοργανωθοýν και Üλλες προβολÝς για να χωρÝσει το πλÞθος των θεατþν. Ο ψßθυρος διÝσχισε την ΚυανÞ ΑκτÞ και στο τÝλος ο Αγγελüπουλος Ýφυγε με κÜμποσα βραβεßα, ανÜμεσÜ τους και εκεßνο της Fipresci, δηλαδÞ των Κριτικþν. Το πιο ειρωνικü Þταν üτι η κριτικÞ της ΑριστερÜς υποδÝχθηκε την ταινßα με επικριτικÜ σχüλια. ΑνÜμεσÜ τους και εγþ, το παραδÝχομαι δημοσßως. ΕπομÝνως, οýτε δεξιüς οýτε κομμουνιστÞς. Τι Þταν ο Αγγελüπουλος; Ο εαυτüς του φυσικÜ!

Η επιστροφÞ κατÝληξε σε πομπÞ. Απü το αεροδρüμιο του Ελληνικοý. Παραλßγο να σηκþσουν üλους αυτοýς τους αντιστασιακοýς - εναντßον της ΔεξιÜς εννοεßται - στους þμους. Με την εξÞς κατακραυγÞ. ¼τι η κυβÝρνηση με την απüρριψη αυτÞ Ýνα πρÜγμα αντεθνικü κατÜφερε: να στερÞσει απü τη χþρα τον πρþτο Χρυσü Φοßνικα. Γιατß Þταν σχεδüν μαθηματικÜ βÝβαιο üτι ο «Θßασος» Ýτσι και κατÝληγε στο επßσημο διαγωνιστικü πρüγραμμα θα Ýφευγε με το πρþτο βραβεßο - τουλÜχιστον. Το καλýτερο; ¼ταν η ταινßα προβλÞθηκε, κατÜφερε να κüψει πÜνω απü 200.000 εισιτÞρια. Ρεκüρ εισπρÜξεων, αν σκεφτεß κÜποιος το τετρÜωρο «μÞκος» της ταινßας

 Μßα η εμμονÞ του Τεü απü το 1975: να επιστρÝψει στην ΕλλÜδα με τον Χρυσü Φοßνικα. Γι' αυτü οι περισσüτερες ταινßες του Üρχιζαν την καριÝρα τους απü τις ΚÜννες. ¼πως με το «Ταξßδι στα Κýθηρα» το 1984, που κÝρδισε το βραβεßο σεναρßου. ¼πως το 1991 με το «ΜετÝωρο βÞμα του πελαργοý», με τον ΜαρτσÝλο ΜαστρογιÜνι και τη Ζαν Μορü. ¼πως το 1995 με το «ΒλÝμμα του ΟδυσσÝα». Η στιγμÞ που πλησßασε μια ανÜσα απü τον Χρυσü Φοßνικα. Η ταινßα προβλÞθηκε ΤετÜρτη και απÝσπασε εξαιρετικÜ σχüλια. Και επειδÞ πρüεδρος εκεßνης της επιτροπÞς Þταν η Ζαν Μορü, η συνεργÜτης του Τεü στον «Πελαργü», τα στοιχÞματα Ýπεφταν υπÝρ του «ΟδυσσÝα». ¼μως üλοι εßχαμε ξεχÜσει τον Εμßρ Κουστουρßτσα και το «Underground». ΛÜθος. ¼ταν η ταινßα προβλÞθηκε την ΠαρασκευÞ, δýο ημÝρες πριν απü την ανακοßνωση της ετυμηγορßας της επιτροπÞς, μια ηλεκτρικÞ εκκÝνωση τινÜζει üλους τους θεατÝς και τους κÜνει να θÝλουν να σηκωθοýν και να χορÝψουν με τους βαλκανικοýς ρυθμοýς και τα πνευστÜ του Γκüραν ΜπρÝγκοβιτς. Τüτε μÝσα στην προβολÞ Þταν που εßπα: «Α, ρε Τεü, σε Ýφαγε ο Εμßρ».

Η ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ. ΚυριακÞ βρÜδυ, üλα τα βλÝμματα Þταν στραμμÝνα στους δýο βαλκÜνιους μονομÜχους. Προτελευταßο βραβεßο που ανακοινþνεται εßναι το ΜεγÜλο Βραβεßο της ΕπιτροπÞς. Το νοýμερο δýο δηλαδÞ. ΝικητÞς ο «ΟδυσσÝας» του Αγγελüπουλου. Και συμβαßνει το εξÞς, που «Ýγραψε» Ýνα ακüμη σκÜνδαλο στο ατελεßωτο βιογραφικü του Τεü. Καθþς σηκþνεται και ανεβαßνει στη σκηνÞ, λÝει την εξÞς προσβλητικÞ φρÜση προς την ΕπιτροπÞ: «Εßχα ετοιμÜσει λüγο για τον Χρυσü Φοßνικα». Αυτü Þταν. ¼λοι εναντßον του θρασýτατου ¸λληνα.

Ωστüσο ο Τεü διατηροýσε μια εξαιρετικÞ σχÝση με το (τüτε) αφεντικü του φεστιβÜλ, τον Ζιλ Ζακüμπ. Δεν περνοýν τρßα χρüνια απü αυτü το σκÜνδαλο και ο Τεü με τη μÝτρια, κατÜ τη γνþμη μου, ταινßα του «Μια αιωνιüτητα και μια μÝρα» με πρωταγωνιστÞ τον Μπροýνο Γκανς κατακτÜ τον Χρυσü Φοßνικα. Με πρüεδρο του φεστιβÜλ τον ΜÜρτιν ΣκορσÝζε. ¸τσι ακριβþς. Ο πιο διÜσημος σκηνοθÝτης του αμερικανικοý κινηματογρÜφου απονÝμει το πολυπüθητο τρüπαιο σε μια ευρωπαúκÞ ταινßα που διακρßνεται για τους αργüσυρτους ρυθμοýς της. Τα ετερüκλητα Ýλκονται. Σε μια τηλεφωνικÞ μου επικοινωνßα με τον ΣκορσÝζε Ýμεινα Üφωνος ακοýγοντÜς τον να μου λÝει με τον πιο φυσικü τρüπο: «Μα βÝβαια Ýχω δει üλες τις ταινßες του Αγγελüπουλου, αλλÜ και τις περισσüτερες του ΠαντελÞ Βοýλγαρη».

Α, να μην ξεχÜσω. Το 1980 στο ΦεστιβÜλ Βενετßας κερδßζει Ýνα απü τα τρßα ΧρυσÜ ΛιοντÜρια. Και φυσικÜ πολλÜ βραβεßα αποσπÜ η ασπρüμαυρη «ΑναπαρÜσταση», καθþς και σχεδüν üλες οι ταινßες του σε δεκÜδες διεθνεßς διοργανþσεις.

Το πιο χαρακτηριστικü, ýστερα απü ψηφοφορßα γιαπωνÝζων ειδικþν, ο «Θßασος» βρÝθηκε στη λßστα των 100 καλýτερων ταινιþν απü συστÜσεως 7ης ΤÝχνης.

Στη Φλþρινα, το 1990, στα γυρßσματα του «ΜετÝωρου βÞματος του πελαργοý», ο Αγγελüπουλος Ýχει να αντιμετωπßσει τον μητροπολßτη Αυγουστßνο Καντιþτη που θεþρησε «απαρÜδεκτη» την παρουσßα του «Üθεου» σκηνοθÝτη.

ΠÝφτει στα χÝρια του και το σενÜριο, διαβÜζει για παρÜνομους μετανÜστες, για Þρωες πολιτικοýς (τους οποßους μισοýσε - μονÜχα τον Κωνσταντßνο Γλýξμπουργκ υποδÝχτηκε με τιμÝς το 1993) και για ερωτικÝς σκηνÝς και αφορßζει και τον Αγγελüπουλο και τον πρωταγωνιστÞ ΜαρτσÝλο ΜαστρογιÜνι.

Φανατικοß γεμßζουν την πüλη με μαýρες σημαßες. Λßγες μÝρες αργüτερα, ο ηθοποιüς ΤζιÜν Μαρßα ΒολοντÝ πεθαßνει στα γυρßσματα και ο Καντιþτης αφÞνει Üταφο το νεκρü επειδÞ Þταν, λÝει, καθολικüς. Θα αφÞσει üμως Üταφο και τον αφορισμÝνο Κωνσταντßνο Παπαλαζαρßδη, Ýναν απü τους ηλικιωμÝνους κομπÜρσους επειδÞ συνεργÜστηκε με τον «εχθρü».

Στα γυρßσματα για τον «ΜεγαλÝξαντρο» πÜνω στα βουνÜ και τα χιüνια το συνεργεßο τρÝμει απü το κρýο και απü την πεßνα. Η τροφοδοσßα της παραγωγÞς, που την εßχε αναλÜβει η Φοßβη, μÝλλουσα κυρßα Αγγελοποýλου, γινüταν με το σταγονüμετρο. ¸τσι κÜποιοι απü το συνεργεßο Ýγραψαν στον τοßχο «Ο Θüδωρος και η καταραμÝνη Φοßβη». Τρßα λοιπüν τα κουσοýρια του: η παροιμιþδης τσιγκουνιÜ του. Η αθερÜπευτη αλαζονεßα του. ΠρÜγμα που τον Ýκανε να μιλÜει σχεδüν περιφρονητικÜ üχι μüνο για τους Ýλληνες συναδÝλφους του, αλλÜ και για αρκετοýς μεγÜλους. Και το τρßτο η εμμονÞ του στο ßδιο αισθητικü μοτßβο. Με αποτÝλεσμα οι τελευταßες του ταινßες, αποχυμωμÝνες απü ζωντÜνια και ουσßα, να θυμßζουν, ως σχÞμα, την προσωπικÞ του αισθητικÞ. ¼μως ουδεßς, ακüμα και Ýνας Τεü, αλÜνθαστος!

Τρßα τα ιδιαßτερα, πρωτüτυπα για την εποχÞ τους, «εργαλεßα» του Αγγελüπουλου. Το πρþτο η Ιστορßα. Με θÝματα απü τον Εμφýλιο, την Αντßσταση, τη χοýντα. Για πρþτη φορÜ αυτÜ τα «απαγορευμÝνα» θÝματα στο ελληνικü σινεμÜ. Απü το 1984 κÜνει στροφÞ και προφητικÜ επεμβαßνει στη «μετανÜστευση» με το «Ταξßδι στα Κýθηρα». ΜετανÜστευση εσωτερικÞ και εξωτερικÞ. ΚοντÜ σε αυτÜ η ιστορικÞ μνÞμη. ¼λες σχεδüν οι ταινßες του Ýχουν να κÜνουν με τον νüστο (ΣεφÝρης), την αρχαßα τραγωδßα (Ατρεßδες) και τη μνÞμη. Για να εξυπηρετÞσει και να διαχειριστεß με τη δικÞ του προσωπικÞ ματιÜ αυτÞ τη βαριÜ θεματολογßα επιλÝγει τον δρüμο της διαλεκτικÞς. ΑνÜμεσα στον Χþρο και στον Χρüνο. Γι' αυτü προτιμÜ τις ομιχλþδεις καιρικÝς συνθÞκες. Η ταλαιπωρßα και η «κακοδαιμονßα» της ΕλλÜδας στις ταινßες του Τεü αποτυπþνονται με βροχÞ, ομßχλη και χιüνι. ¸τσι, πÜει κüντρα στο αιγαιοπελαγßτικο φως του ΟδυσσÝα Ελýτη. ¸τσι, πÜει κüντρα στο κινηματογραφικü φολκλüρ. Και Ýτσι δημιουργεß το δικü του, ποιητικü στυλ. Ποιο εßναι αυτü; Η διÜχυση των χρüνων. ΜεγÜλα μονοκüμματα πλÜνα (τα λεγüμενα πλαν σεκÜνς, δηλαδÞ μονοκοπανιÜ, χωρßς μοντÜζ, Ýνα πλÜνο μßα ολüκληρη σκηνÞ). ΜÝσα σε αυτÜ - üπως συμβαßνει λüγου χÜρη στον «Θßασο», την καλýτερÞ του στιγμÞ - λαμβÜνουν χþρα επεισüδια τüσο απü τη δεκαετßα του '30 üσο και απü εκεßνη του '40. Γιατß, üπως Ýλεγε ο ßδιος, «ο κινηματογρÜφος πρþτα απ' üλα εßναι Εικüνα». ¸τσι ακριβþς.»

ΤΑ ΝΕΑ  http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=4689301